Varför klagar folk jämt på jägare???

Skyddsjakt av rovdjur med "felaktigt" beteende är väldigt viktigt. Därför behöver man ta bort all licensjakt av rovdjur för att kunna sänka trösklarna för när skyddsjakt ska ske. Om man ska bedriva både en utökad skyddsjakt samtidigt som licensjakt bedrivs tar stammarna alltför mycket stryk. Licensjakten blir därför ett hinder för utökad skyddsjakt och därmed blir de som bedriver licensjakt av rovdjur en indirekt orsak till fler rovdjursangrepp på tamboskap.
Så långt om rovdjursjakt. Vad det gäller rovdjursjägare så använder jag samma kriterier där som för övriga jägare: Jag har inget emot rovdjursjägare, bara korkade rovdjursjägare.

...och om man tar bort licensjakten så kommer det inte indirekt utan direkt leda till ökade rovdjursangrepp.

Det du egentligen säger är att du vill höja rovdjursstammarna fast du försöker maskera det i någon slags konstlad välvilja mot bönder och tamdjurshållare.

Dessutom äet är bestämt av dom som är mer insatta i frågan än dig och mig att Vargstammen ska sänkas, inte höjas.

Det kunde ju en utökad vargstam ta hand om.

Vem ska hålla efter Vildsvinen utanför Vargreviret ?
Eller menar du att Vargstammen ska öka till en nivå så hela Sverige täcks av Vargrevir ?

Kan du i så fall förklara varför det i så fall fortfarande finns för mycket Vildsvin mitt i nuvarande Vargrevir bara stenkastet från där jag bor, där borde dom ju skött den uppgiften ?
Nä, Rewilding är ju en fin tanke men tyvärr långt från att kunna bli en realitet i det industrisamhälle vi byggt upp.

Det skulle dessutom göra att tamdjurshållningen kommer att kollapsa i tider när vi ska bygga upp vår beredskap och självförsörjande från en nivå där vi själva bara klarar producera halva vår matförsörjning.
Skulle det skita sig på riktigt kommer Svensken att få svälta, för vi kan väl inte äta oss mätta på Varg ?

Dessutom kommer det att påverka mångfalden negativt då det som tidigare var betesvall och ängar och hölls öppet på grund av detta skulle vid minskad tamdjurshållning kommer den marken bli energiskog, skog, industri/villatomter i stället.
Bonden måste ha inkomster, han har inte råd att hålla ängar som gynnar insekter, fåglar och däggdjur öppna om det inte går ekonomiskt.
Sverige behöver mer äng och vall, inte mindre.
Vi har redan för mycket monokultur, vi behöver inte mera som ditt förslag med största sannolikhet innebär.

Ska Bonden söka bidrag hos Svenska Rovdjursföreningen för att ha råd att kunna behålla ängarna ?
Vem ska annars betala den konstgjorda andningen......skattebetalarna ?

Nej, Vargstammen är ju bestämt att den ska minskas och det finns en anledningar till det.

Senast ändrad:
...och om man tar bort licensjakten så kommer det inte indirekt utan direkt leda till ökade rovdjursangrepp.

Det du egentligen säger är att du vill höja rovdjursstammarna fast du försöker maskera det i någon slags konstlad välvilja mot bönder och tamdjurshållare.

Dessutom äet är bestämt av dom som är mer insatta i frågan än dig och mig att Vargstammen ska sänkas, inte höjas.
Som vanligt en massa lösa påståenden insnurrade i dålig argumentation. Du bemöter inte mina argument, istället hittar du på egna och bemöter sen dem.

Jag skrev väl inte att rovdjursstammarna ska öka? Det jag skrev var att om man nu ska skjuta bort x antal vargar eller björnar, så gör det mest nytta om man riktar in jakten mot individer som angriper tamdjur, rör sig nära mänsklig bebyggelse eller inte skyggar för människor. Jag förstår att du inte är det största mattesnillet jag diskuterat med, men den matematiken borde väl även du förstå?

2024 sköts 25 vargar under nöjesjaktlicens. Samtidigt sköts ca 18 vargar under skyddsjakt. Om man hade skjutit alla dessa under formen skyddsjakt, så hade urvalet varit 43 individer med felaktigt beteende. Nu blev det bara 18 såna individer. Samma princip gäller oavsett hur många vargar någon bestämmer ska skjutas. Hur svårt kan det vara att fatta principen? Jag skulle säga att du fattar det, men maskerar varghatet med omtanke om tamdjursägare och glesbygdsbor. Själv är jag både tamdjursägare och glesbygdsbo.

Här är vad naturvårdsverket säger i frågan:

Och de ”insatta i frågan” du refererar till, vilka är det? Om du syftar på det politiska beslut som vill minska referensvärdet från 300 till 170 individer, så borde läsa vad de forskare som gjort den underliggande utredningen i frågan säger:

Jägarlobbyn är stark och de använder landsbygden som gisslan för sin propaganda. Jag kan respektera att grupper bevakar sina särintressen, men inte att man gömmer sig bakom andra och förfalskar fakta. Säg det istället rakt ut: Vi vill jaga, men skiter i om det kostar samhället miljarder och om den svenska fauna tar stryk. Det kan jag respektera men inte det kvasivetenskapliga svamlet och dravlet om ”landsbygd mot stad”. Där nånstans har du också svaret på frågan som trådstartaren ställer.

Det är en sorts motkultur. Kan man inte vara bra på att vara bra så kanske man kan vara bra på att vara sämst. Längre tillbaka kunde fenomenet vara störande, men med internets och sociala mediers inträde innebär det sannolikt slutet för demokratin. Jag kallar det för dumskallarnas diktatur.
Det var ett väldigt klokt inlägg. Jag har funderat mycket på varför en del människor briljerar så intensivt med okunskap och ibland ren dumhet, men jag har aldrig förstått orsaken. Nu förstår jag.

HasseQ

Temp. avstängd
Jägarna hävdar att de håller på med viltvård, men det ger jag inte mycket för.

Alla smarta fattar att det behövs viltvård och jakt. Men exakt hur mkt som behöver skjutas av olika sorter hoppas jag att någon smart räknar ut på ett bra sätt. Det behövs såklart en balans mellan rovdjur och Renar & Älgar andra vilda djur, och djur som människor föder upp och tar hand om.

Så någon behöver räkna ut riktlinjer för hur många Älgar & Vargar & Björnar som det är lämpligt att skjuta varje år.

Senast ändrad:
Alla smarta fattar att det behövs viltvård och jakt. Men exakt hur mkt som behöver skjutas av olika sorter hoppas jag att någon smart räknar ut på ett bra sätt. Det behövs såklart en balans mellan rovdjur och andra vilda djur, och djur som människor föder upp och tar hand om.
Jag tror att frågan inte var om man ska syssla med viltvård eller inte. Frågan var nog snarare vad viltvård är. När jag ser och hör jägare prata om viltvård handlar det oftast om att skjuta duvhök, räv och andra konkurrenter eller att utfodra grisar och hjortdjur. Jag tycker att bytesvård är ett mer korrekt begrepp där. Man minskar konkurrens om bytesdjur samt ser till att de överlever vintern på konstgjord väg.
(Ovanstående tror jag att alla smarta fattade...) ;)

Jag tror att frågan inte var om man ska syssla med viltvård eller inte. Frågan var nog snarare vad viltvård är. När jag ser och hör jägare prata om viltvård handlar det oftast om att skjuta duvhök, räv och andra konkurrenter eller att utfodra grisar och hjortdjur. Jag tycker att bytesvård är ett mer korrekt begrepp där. Man minskar konkurrens om bytesdjur samt ser till att de överlever vintern på konstgjord väg.
(Ovanstående tror jag att alla smarta fattade...) ;)
På somliga ställen sätter man ut nykläckta fågelungar ( vilda fågelarter ) i anlagda viltvatten på våren. När hösten kommer och fåglarna blivit stora kommer jägarna dit och skjuter fåglarna. Ibland har dessutom jägarna vidtagit åtgärder för att landlevande rovdjur inte komma åt de utplanterade fåglarna. Viltvård!!😵

På somliga ställen sätter man ut nykläckta fågelungar ( vilda fågelarter ) i anlagda viltvatten på våren. När hösten kommer och fåglarna blivit stora kommer jägarna dit och skjuter fåglarna. Ibland har dessutom jägarna vidtagit åtgärder för att landlevande rovdjur inte komma åt de utplanterade fåglarna. Viltvård!!😵

På tal om sätt att argumentera så finns det finns väl avarter av det mesta.

Ungefär lika korkat som att påstå att "naturvård ger jag inte mycket för" då jag vet att några av dom stora skogsbolagen sparade några tallruskor i ett stenröse eller surdrag och sedan kallade det naturvårdsåtgärd.

Låter helt galet. Lika mycket "viltvård" som att plantera ut främmande arter som fasaner och sedan skjuta bort duvhök för att skydda dem.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danne.hq Hur ställer man in ett rödpunktsikte på hagelgevär? Jakt 5
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg