Varför klagar folk jämt på jägare???

Du får väl polis anmäla mig om jag plockar lingon när du jagar. Är sån ca 99.999% säker på att jag inte kommer bli dömd för något som helst.
Gör din plikt, kräv din rätt sa en klok man.
Du vill bara kräva din rätt utan att visa hänsyn uppenbarligen.
Skiter du i allemansrätten? Är du likadan när det kommer till andra brott, ex stöld eller trafikbrott?
Det skulle förklara din inställning i så fall. Annars är det något annat, bakomliggande.

Måste jag verkligen peka på det åt dig?

Ja jag skulle inte tveka på att anmäla någon om de medvetet stör jakten, svårt att ta in?
Det står inte att det är förbjudet att passera en sådan skylt. Jag har väldigt svårt att ta dig seriöst nu. Jag tycker när jag läser sådana här inlägg att jag får bekräftat den bild jag har av jägare. Och det är ingen positiv bild alls.

Det står inte att det är förbjudet att passera en sådan skylt. Jag har väldigt svårt att ta dig seriöst nu. Jag tycker när jag läser sådana här inlägg att jag får bekräftat den bild jag har av jägare. Och det är ingen positiv bild alls.
Ingen har att det finns tillträdelseförbud. Finns dom som säger så till dig i rummet just nu?

? Allemansrätten är väldigt tydlig. Det är undantagen till den som många inte känner till.
Kanske därför det uppfattas otydligt?

Bör? Naturvårdsverket anger inget "bör".
De formulerar sig uttryckligen:

Hur kan det vara tvetydigt eller otydligt?
Därför att det är formulerat som ett förslag på hur man gör "allemansrätt"?
Det står inte någonstans att jag inte får passera en skylt med jakt pågår..
Vill jag så får jag göra annorlunda helt enkelt, allemansrätten är ingen lagtext..
Skulle däremot något som bedriver jakt lägga ett finger på mig i avsikt att hindra, stoppa eller avhysa mig så är jag skyddad av helt andra lagar..

Gör din plikt, kräv din rätt sa en klok man.
Du vill bara kräva din rätt utan att visa hänsyn uppenbarligen.
Skiter du i allemansrätten? Är du likadan när det kommer till andra brott, ex stöld eller trafikbrott?
Det skulle förklara din inställning i så fall. Annars är det något annat, bakomliggande.
Är väl snarare att jägare inte vill ha någon i närheten när de bedriver jakt under hela året så gått som överallt.

Är ju uppenbart att jag inte skiter i allemansrätten om jag plockar lingon där du vill jaga. Mina citat visar ju tydligen på det och ditt favorit citat visar inte heller något annat.

Den svenska allemansrätten är förövrigt en flummig samling av sedvanor och är väl mest frånvaro av explicita lagar. Allt som inte är förbjudet i lag är tillåtet. Sen har man naturvårdsverkets tolkningar som knappast alltid skulle hålla i en domstol.

Är väl snarare att jägare inte vill ha någon i närheten när de bedriver jakt under hela året så gått som överallt.

Är ju uppenbart att jag inte skiter i allemansrätten om jag plockar lingon där du vill jaga. Mina citat visar ju tydligen på det och ditt favorit citat visar inte heller något annat.

Den svenska allemansrätten är förövrigt en flummig samling av sedvanor och är väl mest frånvaro av explicita lagar. Allt som inte är förbjudet i lag är tillåtet. Sen har man naturvårdsverkets tolkningar som knappast alltid skulle hålla i en domstol.

Allemansrättens budord är väl "Inte störa, inte förstöra", om du stör en jakt genom att promt plocka lingon mitt i såten där det jagas och jägarna upplever det som en störning så gör du både Allemansrätten och i förlängningen dig själv en otjänst.

Enligt mig ska vi vara rädda om Allemansrätten som är ganska unik, för vi vill väl inte ha det som i vissa andra länder att man inte ens får gå över någon annans mark utan tillstånd ?
För det är där det riskerar att i förlängningen hamna om markägare upplever att Allemansrätten upplevs som ett växande problem.

I dagens samhälle ser man tyvärr allt oftare att gamla ordspråket "gör din plikt, kräv din rätt" mer och mer omvandlas till "kräv din rätt, gör din plikt", kanske för att det känns mera invant för den curlade generationen och lättare att ta till sig ?
Tråkig utveckling i vilket fall som helst.

• Gilla
Reactions: 7S
Psykologiskt tror jag man som markägare tycker sig äga skogen och därmed vem som får vistas där. Det är där skon klämmer - att man äger nånting, men får ändå inte bestämma vilka som får vistas där, som på sin villtomt. Jag skulle nog känna på samma sätt om jag ägde en massa skogsmark. Hade nog helst velat hägna i hela skiten, men som icke skogsägare tycker jag det är trevligt att man kan vistas överallt.

Psykologiskt tror jag man som markägare tycker sig äga skogen och därmed vem som får vistas där. Det är där skon klämmer - att man äger nånting, men får ändå inte bestämma vilka som får vistas där, som på sin villtomt. Jag skulle nog känna på samma sätt om jag ägde en massa skogsmark. Hade nog helst velat hägna i hela skiten, men som icke skogsägare tycker jag det är trevligt att man kan vistas överallt.
Där har vi pudelns kärna.

Därför att det är formulerat som ett förslag på hur man gör "allemansrätt"?
Det står inte någonstans att jag inte får passera en skylt med jakt pågår..
Vill jag så får jag göra annorlunda helt enkelt, allemansrätten är ingen lagtext..
Skulle däremot något som bedriver jakt lägga ett finger på mig i avsikt att hindra, stoppa eller avhysa mig så är jag skyddad av helt andra lagar..
De uttrycker sig så för att du/den som passerar inte skall göra sig skyldigt till brott. Men känner du dig osäker kan du ju maila och fråga?

I vissa fall kanske men inte alltid. Trevligast är att obehindrat kunna bedriva sin verksamhet men det gäller ju det mesta. Därför det finns undantag för allemansrätten vid avverkning, sådd och jakt mfl.

Att äga något är mänskligt viktigt för många. Gäller såklart inte bara mark och skog utan även hus, fordon, friluftsprylar och sin egentid.
Ägandet och äganderätten i synnerhet är den frihet som skiljer oss från slavar.

Ja, det bör ej röra sig personer i området (såten) där jakt bedrivs för det stör och innebär även en säkerhetsrisk. Skulle passera går hela radio kedjan igång och fokus tappas på jakten. Skulle någon stanna i såten skulle jag som jaktledare blåsa av hela eller delar av såten.
Enklast är som så många gånger påpekats välja annan väg eller söka samband med de som jagar för att undvika att störa och i förlängningen undvika brott.

Allemansrätten funkar om den efterlevs. Gör den inte det blir ju folk sura. Den funkar inte om folk underlåter sig att följa den genom att tälta bevid skördaren, traska över nysådd åker, störa jakten ełler köra crossen på stigarna - bara för att ge exempel.

Det är viktigt att inte bara känna till vad man får utan även vad man inte får.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 10
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg