För mig var det länge helt självklart att man inte hade brännaren på i tältet för att hålla värmen. Att ta med sig bränsle för att hålla värmen hela kvällen i en bostad som är så dåligt isolerad såg jag inte som ett alternativ, både på grund av vikt och miljö. Nu har jag förstått att det är många som ser till att hålla rumstemperatur inne på kvällen. På ett norskt forum såg jag till och med en diskussion om att ha turas om hela natten med att hålla lågan brinnande. I en norsk tidning läste jag om tips för vinterturer att det inte var någon orsak till att spara på bränslet på kortare turer, en liter per dag rekomenderades. Det är tio gånger mer än vad jag beräknar per person. Orsaken var att man skulle slippa sitta i sovsäcken.
Nu min fråga: Vad är så hemskt med att sitta i sovsäcken? Varför ska man släpa med sig nästan ett kilo extra per dag för att slippa sitta i en sovsäck?
Det är inte så att jag inte testat att värma upp tältet. När jag var på tur med några från Norge (antingen är det vanligare i Norge att värma upp tältet, eller så är det mest från de som gör det som jag hör om i Norge) i 11 dagar värmde vi tältet på kvällarna. Vi satt i tunna ulltröjor och utan mössa. Efter några dagar luktade inte kläderna svett, utan fotogen.
Nu min fråga: Vad är så hemskt med att sitta i sovsäcken? Varför ska man släpa med sig nästan ett kilo extra per dag för att slippa sitta i en sovsäck?
Det är inte så att jag inte testat att värma upp tältet. När jag var på tur med några från Norge (antingen är det vanligare i Norge att värma upp tältet, eller så är det mest från de som gör det som jag hör om i Norge) i 11 dagar värmde vi tältet på kvällarna. Vi satt i tunna ulltröjor och utan mössa. Efter några dagar luktade inte kläderna svett, utan fotogen.