Varför har inga Hillebergtält snökjolar?

Det är väl uppenbart att det inte finns vetenskapliga mätningar som klassar ett vintertält. Ett tält som många tycker funkar bra även på vintern. Tål kraftiga vindar och snödrev, bra ventilation som kan stängas lite vid behov, yttertält som inte släpper in en massa snö även om det blåser och snöar mkt. Där är väl HB bland dom mest seriösa, som klassar med sitt färg-Label system, och anger 3 el 4 sesong.

Sen finns andra tillverkare som säkert oxå funkar, men man får bedöma själv om tältet uppfyller ovan.

Senast ändrad:
Om man vänder på frågeställningen, hur funkar ett tält med snökjolar på sommaren? Är det värdelöst på barmark pga sämre ventilation?

Om man vänder på frågeställningen, hur funkar ett tält med snökjolar på sommaren? Är det värdelöst på barmark pga sämre ventilation?
Såklart. Är det varmt behövs bra ventilation, och det är ju ingen risk att det blåser in snö.
Min erfarenhet är att HB-tält är för varma och har för dålig ventilation på sommaren när det är riktigt varmt.

Är HB verkligen bland de mest seriösa? Jag har kollat en del på filmer om alpin klättring och natta baserat på dessa så är det sällsynt att se HB. Då det helt andra märken som gäller och som vi här ofta ratar.

Det bör rimligen finnas fler som kan bygga tält för vinterbruk. HB känns kanske inte som det mest prisvärda i sammanhanget trots allt.

Är HB verkligen bland de mest seriösa? Jag har kollat en del på filmer om alpin klättring och natta baserat på dessa så är det sällsynt att se HB. Då det helt andra märken som gäller och som vi här ofta ratar.

Det bör rimligen finnas fler som kan bygga tält för vinterbruk. HB känns kanske inte som det mest prisvärda i sammanhanget trots allt.
Vilka tältmärken är vanliga i alpina klättringssammanhang?

Hoppsan, det där kan nog varit lite av en spottloska på Utsidanmedlemarnas heliga tempel Hilleberg att i frågasätta budordet "du skall inga gudar hava jämte mig" ;)

Hellsport har väl expeditionstält med snökjolar som i alla fall tidigare haft väldigt gott rykte av vad jag förstått ?
Nu har det väl tydligen varit ägarbyten och av den tidigare fina servicen finns tyvärr mest minnen kvar om man ska tro på vad man hört här på Utsidan.

Senast ändrad:

Ett alternativ. från Norge, https://barentsoutdoor.no/?gad_sour...v5YlmvVv58PaCPa8QEsYZ-qVUdywprzAaApS_EALw_wcB

Hejsan.

Har själv ägt\äger tält av Stephenson Warmlite, North Face, Tentipi, Helsport och Hilleberg. Enligt min uppfattning är Hillebergs tält totalt sett de jag gillat bäst även om de andra tälten haft andra trevliga lösningar.

Vad det gäller snökjolar håller jag med Hilleberg till 100%. Ser inget mervärde med dom. Har väl en minst 300-400 tält nätter på vintern och varit med om många snöstormar och aldrig saknat några snökjolar.

Vad det gäller den nya diskussionen om andra märken och så vidare är min input följande:

1: Tält/utrustning på tv/expeditioner är ofta från sponsorer. Så de märken man mest ser är de med mycket pengar, inte nödvändigtvis de som är bäst.

2: Hos tillverkare som har både vintertält och sommartält osv är vintertälten i alla fall jag provat tyngre och rejälare. Tjockare duk, rejälare bågar och fler/större ventiler. Kollar man till exempel på Helsport har de ju samma tält i flera varianter, exempelvis Fjellheimen. Och vintertältet väger väl dubbelt så mycket som den superlätta sommarvarianten.

3: När man köper Hilleberg får man förutom ett bra tält även ett som är sytt i EU. Det medför ju att oddsen för bra arbetsmiljö och mindre utsläpp är bättre än när tillverkningen förläggs i länder med billigast möjliga arbetskraft. Detta är något som i alla fall jag värdesätter.

/ Stefan

2: Hos tillverkare som har både vintertält och sommartält osv är vintertälten i alla fall jag provat tyngre och rejälare. Tjockare duk, rejälare bågar och fler/större ventiler. Kollar man till exempel på Helsport har de ju samma tält i flera varianter, exempelvis Fjellheimen. Och vintertältet väger väl dubbelt så mycket som den superlätta sommarvarianten.

/ Stefan

Jo,med ett rejält vintertält kommer ju även vikt.

Exemplet jag länkade till ovan har fyra hyffsat grova stänger, kjolar och 28 pinnar, men så väger det typ 6kg vilket är tungt om man jämför med random tremanna.
Ingen vikt jag skulle vilja bära på ryggen på sommaren.

Bara att inse om man vill ha ett optimalt vintertält så kommer det inte att vara ett optimalt sommartält och tvärt om.

Möjligt att jag visar min okunnighet men är inte Hilleberg mest använt i Sverige och kanske Norden?

Folk från andra länder använder väl oftast deras egna märken som North Face?

Det samma gäller väl tunneltält som i alla fall är klart vanligare här än i tex USA.

Vilka tältmärken är vanliga i alpina klättringssammanhang?
De jag tycker verkar vara vanligt förekommande är North Face, Vaude och Marmot.

Det är möjligt att dessa märken sponsrar mycket men det finns invändningar mot det. Dela är inte sponsring inte så vanligt och handlar mest om mindre rabatter. I likhet med vad HB ger åt gröna/vita bandare.

Det andra är att ingen ger sig ut i alpin miljö med undermålig utrustning frivilligt. Så grejerna står nog pall i samma utsträckning som HB. Sponsring eller inte…

De jag tycker verkar vara vanligt förekommande är North Face, Vaude och Marmot.

Det är möjligt att dessa märken sponsrar mycket men det finns invändningar mot det. Dela är inte sponsring inte så vanligt och handlar mest om mindre rabatter. I likhet med vad HB ger åt gröna/vita bandare.

Det andra är att ingen ger sig ut i alpin miljö med undermålig utrustning frivilligt. Så grejerna står nog pall i samma utsträckning som HB. Sponsring eller inte…
Jag tror definitivt att det finns vintertält av andra märken än HB som håller måttet. Jag har inte så mycket erfarenhet av alla möjliga tältmärken, men det Hillebergtält jag använder har jag sovit i ett antal hundra nätter. När man är ute så mycket som jag så lönar det sig att ha saker som håller länge. En annan fördel med Hilleberg är att de har extremt god kundservice. Och som tidigare skribent nämnt, tältet sys i EU. Finns flera fördelar med det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
pelka vad har ni för längd på era liggunderlag?? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1