Jag ser inte riktigt hur lite lätt snö skulle kunna spänna ut en tung bomulsduk som tex militärens tält 20 eller tält 12 med kamin i mitten och tältkäppar runt om "i resp tårtbit". Duken kan väl bågna ovanför tältkäpparna upp mot skorstenen i mitten oavsett snö eller inte? Det avgörs väl mer av hur mycket man dragit ut tältspiken från mittpunkten = kaminens plaats på marken?Hejsan.
Vill bara påpeka att det är stor skillnad på nyttan med snökjol/markkappa om man har ett tält med mittstång. Som till exempel tentipis kåtor eller vissa militärtält. Detta eftersom sådana tält inte har några bågar som spänner ut duken. Lägger man på snö på ett sådant tälts markduk spänns tältduken upp vilket minskar risken att duken buktar innåt och tältet blåser omkull.
Den raka motsatsen är ett kupol/geodetiskt tält, där man i princip inte ens behöver markpinnar för att tältet ska stå. Så fort man har tält bågar som spänner ut duken är nyttan med snökjol mycket liten, precis som Bo Hilleberg säger i videon.
/ Stefan
Ska du spänna får du väl sätta linor från käpparnas ovankant ut från tältet?
Som ni märker gillar jag inte ordet tältpinnar då det är tvetydigt för mig. Jag föredrar tältstänger (spänner upp duk i kupol- och tunneltält) , tältkäppar (träpinnar i militärtäält) och tältspik (de mindre man sätter ner i marken).
/Patrik