Anledning till att nästan inget kommit upp i denna tråd om exakt hur kroppen påverkas vid träning efter baksmälla är att vi vet väldigt lite om effekterna av baksmälla. Effekterna av träning kan du ju studera antingen i mikroskala, dvs t ex hur en eller två kemikalier i kroppen påverkas av bakfylla, och sen se hur dessa är viktiga för att få bra effekt av träning. Redan dessa studier är en enda sörja. Ni vet väl hur mycket skitsnack och hokuspokus som finns t ex för kroppsbyggare, där väl det enda riktigt säkra är att androgena hormoner fungerar (och har en massa otäcka bieffekter), och därför är de illegala.
Eftersom jag sysslar med epidemiologi så skulle jag förstås vilja se hur två grupper normal-elitmotionärer (1. riktig elit är för extremt och har liten relevans för oss vanliga dödliga, 2. att ta vanliga motionärer är inte heller rätt eftersom deras träningseffekt mest är hälsa och välbefinnande, om man kör 2-3 pass/v) utvecklas om de kör samma träningsprogram under t ex 3-6 månader, alltemedan den ena gruppen slumpas till att dricka "habituellt" (några glas vin/öl ibland, kanske en rejäl blecka till veckoslutet). Sen ser man hur deras muskelsammansättning, syreupptagning och presstation har påverkats. Det vore väldigt nära real life.
Om ni sitter på ett par forskningsmiljoner så kan ni väl höra av er...
Själv drog jag ned på drickandet när jag tränade mycket. Nu försöker jag kombinera, av det enkla skälet att jag försöker träffa så mycket människor jag nånsin kan i kombo med min dåliga engelska när jag är nykter... Jag vet inte om effekterna är märkbara. På samma sätt med kost: vissa som tränar äter strikt ditt eller datt, och så åker man till Tanzania och ser massor med ynglingar med BMI 14-16 som äter nästan ingenting, som utan att träna löpning seriöst ändå är mycket, mycket bättre än vad jag nånsin blir. So who can tell?