Träna på baksmällan?

Så j-a fånigt

[[/QUOTE]

Med andra ord grovt alkoholmissbruk? [/QUOTE]

Det är f-n helt otroligt. Bara för att man skriver ordet "supa" så innebär det helt plötsligt att man är graft alkoliserad.
Jag lovar att majoriteten på detta forum har "supit" till mer en en gång i sitt liv.

[Ändrat av sfrge 2004-08-18 kl 17:55]
 
Re: Så j-a fånigt

sfrge; sa:

Med andra ord grovt alkoholmissbruk? [/QUOTE]

Det är f-n helt otroligt. Bara för att man skriver ordet "supa" så innebär det helt plötsligt att man är graft alkoliserad.
Jag lovar att majoriteten på detta forum har "supit" till mer en en gång i sitt liv.

[Ändrat av sfrge 2004-08-18 kl 17:55] [/QUOTE]

Tråkigt att du trodde att det var riktat mot dej på något vis. Det hela var ämnat som ironi på uttrycket ”elda för kråkorna”

Göran
som även jag tillhör majoriteten
 
"Elda för kråkorna"

Med uttrycket "Elda För Kråkorna" menade jag resultatet av träningen i samband med alkohol förtäring. Träningen gör ingen nytta så att säga, du blir inget starkare. Precis som att det inte blir varmare i huset om du eldar för kråkorna.
Förlåt om jag brusade upp i alla fall.
 
heta känslor...

om detta med att bruka (eller missbruka) alkohol och träning. Enligt min egna personliga åsikt, går inte dessa två aspekter vidare bra ihop. Jag tränar inte bara för att det är roligt, utan också för att hålla kroppen i form, för att må bra, såväl fysiskt som psykiskt. Detta tror jag många med mig gör. Att då dricka alkohol som ger "rejäl baksmälla" anser jag inte direkt förstöra träningen, men knappast bidra med något gott för kroppen. Kondition är en färskvara som påverkas av så mycket mer än alkohol, men har man speciellt mål med sin träning eller vill ta hand om sin kropp på bästa sätt, menar jag att alkohol i sådana doser så att det ger baksmälla, borde undvikas eller minskas. Själv dricker jag ingenting. Inte en droppe. Men det har fler anledningar än bara ur träningssynpunkt. Hur som helst, för att återgå till den ursprungliga frågan om att träna på baksmällan, så har jag den uppfattningen och läran att det inte ger ngnting positivt alls. Det är bättre att låta kroppen "vila" och reparera sig först. Men visst, en promenad kan säkert vara uppfriskande och bra, om inte för konditionen så i allafall för att råda bot på huvudvärk. Eventuella minnesluckor är dock svårare att åtgärda... ;) Ha det gott allihop!
 
Inget fel med lagom alkohol

Angående frågan om man ska avstå alkohol helt bara för att man vill må bra som är min rekomendation; NEJ! Om man nu inte kör någon elitsatsning inom konditionsidtrott! Tillhör man den vanliga massan som tränar för att må bra eller bara för att man vill ha en aktiv fritid så finns det ju inget som säger att du ska avstå alkohol bara för det.

Jag får väl erkänna att jag gillar att "supa" till det då och då. Det är kul, en social aktivitet, etc. Bara för att man dricker betyder inte att man missbrukar! Ändå tycker jag att jag är i jäkligt bra form och gör framsteg hela tiden. Skulle jag varit bättre tränad om jag helt avståt från alkhol, JA det är väl rätt troligt. Men skulle jag ha haft lika kul, NEJ knappast.

Är man en vanlig motionär, eller elitmotionär, så är det inte så farligt med en och en annan fylla. Det gäller nog att inte ta sin träning på för stor allvar. Då är nog risken rätt stor att man blir less på träningen och lägger av helt och hållet. Nej, det handlar om att ha en bra balans mellan nytta och nöje.

Träning ska vara ett nöje, inte tvång!

Mvh
 
tragik :D

Okej, men varför dricka överhuvudtaget? Visst det är kul och man släpper på vissa spärrar. Varför kan man då inte släppa på dessa när man är nykter? Feghet? =) Alltså, kom ihåg när man gick i låg eller mellanstadiet... Inte fan behövde man alkohol då men kunde ha sjukt kul ändå!! Vore fan inte det optimala att fortsätta på det spåret???!!!

Är det något som jag inte gillar hos mänskligheten är det när människor helt omedvetet spottar ut sig vad fan är man för jävla människa som inte dricker! Det är ju för fan nästan som endel folk står och predikar om att man SKA dricka alkohol för att vara en accepterad. Tragiskt...för senare under den kvällen är det dom personerna som ligger i rännstenen och en annan står och tycker synd om den stackarn att han inte insåg fördelarna att inte behöva dricka.

Men det är ju en drog och det är inte lätt att sluta med droger sådär bara, speciellt när den är accepterad av hela samhället.

Okej, tillbaka till ämnet. Tycker inte det dykt upp något svar och hänvisning till vad som händer med kroppen när man tränar på bakfyllan. Kan bara referera till mig själv när man spelat b-lagsmatch med fotbollen på alla dessa söndagar.. Huvudet är fortfarande lite halvgalet och tok-kreativt och man kan göra sjukt vågat och snygga saker, men kroppen hänger ju tyvärr inte med dock :p

Så tills dess tänker ja ge fan i att dricka (inte för det negativa med baksmälla utan...) för att det har fan inte ett skit positivt med sig som man från grunden kan göra ändå i nyktert tillstånd :D Puss & kram på er allihopa som känner att jag provocerar deras kultur :) (och er alla andra oxå såklart )
 
Anledning till att nästan inget kommit upp i denna tråd om exakt hur kroppen påverkas vid träning efter baksmälla är att vi vet väldigt lite om effekterna av baksmälla. Effekterna av träning kan du ju studera antingen i mikroskala, dvs t ex hur en eller två kemikalier i kroppen påverkas av bakfylla, och sen se hur dessa är viktiga för att få bra effekt av träning. Redan dessa studier är en enda sörja. Ni vet väl hur mycket skitsnack och hokuspokus som finns t ex för kroppsbyggare, där väl det enda riktigt säkra är att androgena hormoner fungerar (och har en massa otäcka bieffekter), och därför är de illegala.

Eftersom jag sysslar med epidemiologi så skulle jag förstås vilja se hur två grupper normal-elitmotionärer (1. riktig elit är för extremt och har liten relevans för oss vanliga dödliga, 2. att ta vanliga motionärer är inte heller rätt eftersom deras träningseffekt mest är hälsa och välbefinnande, om man kör 2-3 pass/v) utvecklas om de kör samma träningsprogram under t ex 3-6 månader, alltemedan den ena gruppen slumpas till att dricka "habituellt" (några glas vin/öl ibland, kanske en rejäl blecka till veckoslutet). Sen ser man hur deras muskelsammansättning, syreupptagning och presstation har påverkats. Det vore väldigt nära real life.

Om ni sitter på ett par forskningsmiljoner så kan ni väl höra av er...

Själv drog jag ned på drickandet när jag tränade mycket. Nu försöker jag kombinera, av det enkla skälet att jag försöker träffa så mycket människor jag nånsin kan i kombo med min dåliga engelska när jag är nykter... Jag vet inte om effekterna är märkbara. På samma sätt med kost: vissa som tränar äter strikt ditt eller datt, och så åker man till Tanzania och ser massor med ynglingar med BMI 14-16 som äter nästan ingenting, som utan att träna löpning seriöst ändå är mycket, mycket bättre än vad jag nånsin blir. So who can tell?
 
Millopp efter rödvin

Jag sprang tidigare i år Lundaloppet (1 mil). Kvällen innan blev det grillat och rödvin....kanske något glas för mycket. Loppet var något av det segaste jag sprungit. Var helt slut efteråt och mådde kass, trots att tiden var mycket sämre än väntat.

Mitt råd är - Dont drink and run!
 
Att kombinera träning och alkohol är idiotiskt, speciellt styrketräning med tanke på att alkohol bryter ned musklerna. Efter en ordentlig fylla krävs det 1-2 veckor innan kroppen och musklerna är helt återställda från alkoholen.
 
Efter en ordentlig fylla krävs det 1-2 veckor innan kroppen och musklerna är helt återställda från alkoholen.
Har du källhänvisning på det, eller är det en "sanning" på gymmet, alternativt din egna erfarenhet? Jag tycker personligen att det verkar mycket med en hel vecka... Men jag tränar inte strikt nog till att egentligen kunna uttala mig...
 
Måttlighet funkar bra

Många tränar ju faktiskt för att de njuter av själva träningstillfället, så då kan man väl få träna hur mycket man vill på bakfyllan, när man är infekterad eller har en skada. Bara man vet vad eventuella effekter blir.

Själv förespråkar jag måttlighet, både vad gäller träning och alkohol. Jag tränar och dricker bara så mycket att jag inte lider av det. Bakfylla har jag alltså försökt undvika de senaste åren. Och träningsvärk.

På samma sätt som vissa träningsmänniskor jobbar hårt för att optimera sin träning kan man ju optimera sitt drickande. För det första ska man såklart bara dricka sånt som är gott, så att även smakupplevelsen blir trevlig. Efter några glas är det meningslöst att dricka mer. Man ska hålla sig på en nivå där man är som snyggast och trevligast. När den uppnås behöver man inte mer än ett glas varannan timme eller nåt sånt. Sen ser man till att sluta i god tid, så att man inte slösar fylla på meningslösa saker, som att vara berusad när man går och lägger sig till exempel. "Sluta dricka vid 23" är en bra regel från lumpen som funkar rätt bra.

Jag ser helt enkelt inte nån poäng med att bli absolutist om man känner att man kan handskas med drogen. Det dröjde i och för sig tills jag var trettio tills jag började lära mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1
tango Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden? Träning och hälsa 9
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
arjemma Mäta kalorier på ett ungefär Träning och hälsa 21
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
Pumba Personlig tränare på nätet ? Träning och hälsa 8
camoscio Jakten på en personlig tränare Träning och hälsa 0
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
xyz123 Träningsprogram på iPhone Träning och hälsa 2
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
srpp "Husmorstips" om imma på simglasögon? Träning och hälsa 21
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
Flipper Förhårdnader på stortåns insida, barn Träning och hälsa 0

Liknande trådar