Klimatförändringar - vi lever i det

Det kostar mycket pengar (läs skattepengar) att ställa om ett helt samhälle mot fosilfritt, i Sveriges fall som står för ca 2 promille (två tusendelar) av världens co2 utsläpp är det i stort sett totalt bortkastade pengar sett till dämpa Globala uppvärmningen om inte som grafen tydligt anger exempelvis Kina och Indien skärper sig och börjar få sina kurvor att peka kraftigt nedåt.

Vårt samhälle är på många områden eftersatt behöver mera Skattepengar, vad ska vi minska på för att frigöra dessa skattepengar som i skrivande stund skulle göra minimal nytta då vi bara kan få bort dom promille vi bidrar till ?
Åldringsvård, BB, skolor, järnväg och infrastruktur, Polisen, Försvaret, dagis, socialbidrag, barnbidrag ?

Det blir ju i praktiken mest ett dyrt sätt att döva ett dåligt samvete än som det ser ut just nu.
Om alla säger att miljö inte är min prio just nu fär något annat är viktigare (skola, vård, rättsväsende, försvar eller något annat) så kommer ingen att bättra sig.
Bara för att man är duktig kan man inte låta bli att bli ännu bättre. En del i andra länder kan säkert säga att vi som har mer pengar kan göra mera, de har fullt upp med att äta sig mätta, innan de kan börja bli miljövänliga.

/Patrik

Om alla säger att miljö inte är min prio just nu fär något annat är viktigare (skola, vård, rättsväsende, försvar eller något annat) så kommer ingen att bättra sig.
Bara för att man är duktig kan man inte låta bli att bli ännu bättre. En del i andra länder kan säkert säga att vi som har mer pengar kan göra mera, de har fullt upp med att äta sig mätta, innan de kan börja bli miljövänliga.

/Patrik
Fast vi har ju redan föregått med gott exempel, vi har ju bland dom lägsta utsläppen i EU och ligger under Världssnittet trots att vi är ett glesbefolkat kallt land som kräver mycket energi till uppvärmning av våra bostäder.

Hur många miljarder sak vi ta från andra eftersatta områden för att framstå som ändå duktigare och i allra bästa fall gå från två promille till kanske en promille av Världens co2 utsläpp ?

Missförstå mig rätt, för att det ska fungera måste alla dra sitt strå till stacken...min poäng är att vi redan har dragit vårat strå till stacken när det gäller våra inhemska utsläpp och ligger långt före medparten av EU:s länder.

Viktigare och vettigare enligt mig att vi i stället börjar fokusera på våra konsumtionsvanor.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg