Träna vad i Bergslagen/Mälardalsområdet?

Hej på er!

Jag söker tips på vattendrag i låglandet som kan lämpa sig bra för att träna vadning. Bor själv i Västerås så därför tänker jag mig i första hand i t.ex. Mälardalsområdet eller Bergslagen för att inte behöva åka så långt. Jag inser att man kan ge sig ut i vilket vattendrag som helst men ni har säkert redan förslag på några lämpliga ställen med lite varierande vattendjup, lagom strömt så här på vårkanten och lite härligt stenig botten? Just nu är ju vattnet också "verklighetstroget" kallt 😊

Sverkestaån har en del små steniga forsar som kanske passar om vattenståndet är rätt. Tex Övre / Nedre forsen syns på Lantmäterikartan, efter Ytterby.

Gå diagonalt mot strömmen. Använd gärna stavar för att sondera djup och stenar. En vanlig vandringsstav eller färsk pinne funkar också. Den ska bara hålla att lägga lite vikt på. Ta stöd nedströms, alltså lite snett bakom din tyngdpunkt.
Sedan kommer frågan om du ska lossa ryggsäcken där åsikterna delas. Många menar att du ska lossa alla remmar och spännen så du snabbt får av dig ryggsäcken om det blir en nödsituation. Själv tycker jag det snarare blir väldigt vobbligt med lös ryggsäck så jag spänner åt remmarna så jag blir tung och stabil. Använd vadarskor, själv föredrar jag en lätt terränglöparsko men många använder foppatofflor. Började själv barfota men insåg att det blir bökigt och riskfyllt med en tung vandringsryggsäck på ryggen.
Klarar du att vada i lårhöjd klarar du de flesta vad på fjällvandringen. Högre än detta bör du nog fundera på om det finns ett annat ställe eller göra en riskanalys på plats.
Lycka till med vadandet:)

Tack för förslagen. Vid Sverkestaån har jag aldrig varit vad jag kan minnas, ska absolut kollas upp. Svartån är ju förstås nära till hands men vet inte hur vadvänlig den är, kanske finns det några grundare och lagom strömmande partier längre upp :)

Tack för förslagen. Vid Sverkestaån har jag aldrig varit vad jag kan minnas, ska absolut kollas upp. Svartån är ju förstås nära till hands men vet inte hur vadvänlig den är, kanske finns det några grundare och lagom strömmande partier längre upp :)
Svartån är lerig och ingen dröm. Möjligen utloppet Tyslingen skulle kunna funka.
Gamla tegelbruket nedanför Karlslunds herrgård är nog mer stenigt typ fjällen men gissar du får åskådare.

Du har ju också Strömsholm/Kolbäcksån som går igenom Hallstahammar, men den är ju helt vild där den rinner igenom Skantzen.
IMG_2248.jpg

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg