Hög puls vid träning

När jag var ca 20år och tävlade i SM i motocross så testade jag en Polar pulsmätare under en crossträning och enligt den så hade jag en puls på 230 slag/minut under mitt körpass.

vi justerade bröstbandet lite högre för att få mer rätt information. Samma sak med 230 slag/minut under körpasset!

Håkan Carlqvist gjorde samma test samma dag, för han var skitintresserad av vår pulsmätare och han hade 260-300 +slag /minut i hjärtslag när han körde...??
Hmm, låter liiiiite väl högt.

Tidiga pulsmätare var känsliga för vibrationer från fladdrande kläder mm. Hade en Garmin av tidigare modell, men ännu från detta årtusende som drog iväg över 230 bpm så fort cykeltröjan började fladdra. Fungerade oftast helt okej på mtb där fartvinden sällan var över 30 km/h.
Det här var enbart ett svettigt bröstband ifrån Polar som var nya på marknaden då, då man kunde läsa av via bröstremmen i den 80-tals otroliga fyrkantiga klockan som man hade på armen.

Hmm, låter liiiiite väl högt.
Jan Svanlund var på plats med SVT på Barkabybanan då!
Dom gjorde flera tester när han körde och via en läkare på plats så sa han att det är övermänskligt att ha 300 slag/minut!
Håkan Carlqvist gjorde flera såna tester under sin karriär, och när han verkligen pressade skiten ur sej själv på Barkabybanan så hade han faktiskt mer än 300 slag/min i dom testerna...Han bad läkaren dra åt he...pga att läkaren ansåg att Håkans intag av smärtstillande tabletter var helt vansinnigt.

Hans intag av smärtstillande var helt abnormt enligt min fru som jobbar som sjuksköterska, och hans död pga hjärnarytmerism beror enligt min fru, enbart på alla hans smärtstillande tabletter som han drog i sej dag efter dag!

Enligt min fru så stillar dom tabletterna smärta men dom lakar även ur och tunnar ut blodet, så man ska tänka en extra gång innan man tar all sorts smärtstillande tabletter, för om man skär sej på brödkniven så blir det katastrof med blodflöde som inte slutar!

Senast ändrad:
Om hjärtat är sjukt kan man få väldigt hög puls. Det måste ha varit det som H.C. hade, ett sjukt hjärta.

Jag genomgick i december 2021 en operation av hjärtat pga att jag hade förmaksflimmer. Operationen kallas ablation.

Jag kunde sitta i soffan och utan att jag gjorde någonting så kunde min puls gå från normal sitta-i-soffanpuls till 155 bpm. Har för mig att jag toppade på högre än så. Tror jag tog en bild på klockan när den visade 165 bpm.

Eftersom de elkonverteringar inte hjälpte så bestämdes att ablation var nästa sak. Det var stor risk att den inte skulle hjälpa helt, men allt gick bra och jag kunde lämna operationsbordet med puls på 60 bpm och en fin sinuskurva. Hela 2022 var ett år att komma på banan igen efter att kroppen gått på högvarv under 2021.

Under hösten 2021 så fick jag både förstorat hjärta som vätska i lungorna och mådde väldigt dåligt. Starka mediciner hjälpte inte mot flimret. Jag maxade bland annat intaget av betablockerare.

Jag har läst att man kan få såpass hög puls som beskrevs tidigare, med ett sjukt hjärta. Normalt så är den högsta pulsen inte uppåt 300 bpm. Hjärtat kan vara sjukt på olika ställen som ger olika symptom.

Jag har haft tur. Nu kan jag träna igen och ha ett aktivt liv. Jag har omvärderat det som betyder någonting i livet.

Hög puls är inte farligt. Kroppen är gjord för att ansträngas och belastas. Jag vet att min högsta puls är kring 175 bpm, efter att ha pressat mig på spinningcykeln.

När jag år 2001 var med i en studie om andelen långsamma muskelfibrer, och en läkarstuderande tog en bit muskel, med biopsi, och jag även sprang på löpband, så hade jag en högsta puls på 191. Då var jag 34 år gammal.
Min maxpuls har bara sjunkit lite sedan dess och jag kommer att fortsätta att träna för att det är roligt. Jag tror inte att jag kommer att maxa belastningen om jag känner obehag (dvs det är för jobbigt).
Däremot är det bra att ha en stor skillnad mellan maxpuls och vilopuls. Skillnaden där mellan är det jag har att spela med i vardagen.

Nåja, det här kan man skriva mycket om…

Träna på därute. Det håller oss friska.

"stillar dom tabletterna smärta men dom lakar även ur och tunnar ut blodet" Nej, smärtstillande tabletter tunnar inte ut blodet. Blodförtunnande är ett dåligt begrepp, det är inte tabletter som sänker blodets viskositet (=förtunnar). Däremot är en del smärtstillande koagulationshämmande, d v s hämmar blodets koagulationsförmåga och det är därför det ökar risken för blödning när man skadar sig. Gruppen NSAID-analgetica (=smärtstillande) hämmar aggregationen av trombocyterna (=blodplättarna), så att de har svårare att klumpa ihop sig i första steget av den koagluation, som ska täppa till kärlskadan. Till NSAID-analgetica hör bl annat acetylsalicylsyra (Treo, Magnecyl, Albyl, Bamyl), ibuprofen (Ipren, Brufen m fl handelsnamn) och derivat av den, diklofenak (Voltaren, Diklofenak generika). Andra lättare smärtstillande t ex paracetamol (Alvedon) har inte den effekten.
"hjärnarytmerism" finns det inget som heter. Spekulera i bidragande dödsorsaker på avlidna bör man avhålla sig från på öppna forum.
Hjärtfrekvens på 300/min låter orimligt högt, bl a ska hjärtat hinna återfyllas med blod inför nästa slag, vilket nog är svårt vid så hög frekvens. Hur var mätnogrannheten i de instrument som i så fall angav det och hur mättes hjärtfrekvensen?

"stillar dom tabletterna smärta men dom lakar även ur och tunnar ut blodet" Nej, smärtstillande tabletter tunnar inte ut blodet. Blodförtunnande är ett dåligt begrepp, det är inte tabletter som sänker blodets viskositet (=förtunnar). Däremot är en del smärtstillande koagulationshämmande, d v s hämmar blodets koagulationsförmåga och det är därför det ökar risken för blödning när man skadar sig. Gruppen NSAID-analgetica (=smärtstillande) hämmar aggregationen av trombocyterna (=blodplättarna), så att de har svårare att klumpa ihop sig i första steget av den koagluation, som ska täppa till kärlskadan. Till NSAID-analgetica hör bl annat acetylsalicylsyra (Treo, Magnecyl, Albyl, Bamyl), ibuprofen (Ipren, Brufen m fl handelsnamn) och derivat av den, diklofenak (Voltaren, Diklofenak generika). Andra lättare smärtstillande t ex paracetamol (Alvedon) har inte den effekten.
"hjärnarytmerism" finns det inget som heter. Spekulera i bidragande dödsorsaker på avlidna bör man avhålla sig från på öppna forum.
Hjärtfrekvens på 300/min låter orimligt högt, bl a ska hjärtat hinna återfyllas med blod inför nästa slag, vilket nog är svårt vid så hög frekvens. Hur var mätnogrannheten i de instrument som i så fall angav det och hur mättes hjärtfrekvensen?
Sjukdom säger jag. 300 är för högt.

Jag tror att det var "hjärtarytmi" som åsyftades. Hur är det för övrigt med opiodanalgetika? Påverkar de blodets koagulationsförmåga?

Om hjärtat är sjukt kan man få väldigt hög puls. Det måste ha varit det som H.C. hade, ett sjukt hjärta.

Jag genomgick i december 2021 en operation av hjärtat pga att jag hade förmaksflimmer. Operationen kallas ablation.

Jag kunde sitta i soffan och utan att jag gjorde någonting så kunde min puls gå från normal sitta-i-soffanpuls till 155 bpm. Har för mig att jag toppade på högre än så. Tror jag tog en bild på klockan när den visade 165 bpm.

Eftersom de elkonverteringar inte hjälpte så bestämdes att ablation var nästa sak. Det var stor risk att den inte skulle hjälpa helt, men allt gick bra och jag kunde lämna operationsbordet med puls på 60 bpm och en fin sinuskurva. Hela 2022 var ett år att komma på banan igen efter att kroppen gått på högvarv under 2021.

Under hösten 2021 så fick jag både förstorat hjärta som vätska i lungorna och mådde väldigt dåligt. Starka mediciner hjälpte inte mot flimret. Jag maxade bland annat intaget av betablockerare.

Jag har läst att man kan få såpass hög puls som beskrevs tidigare, med ett sjukt hjärta. Normalt så är den högsta pulsen inte uppåt 300 bpm. Hjärtat kan vara sjukt på olika ställen som ger olika symptom.

Jag har haft tur. Nu kan jag träna igen och ha ett aktivt liv. Jag har omvärderat det som betyder någonting i livet.

Hög puls är inte farligt. Kroppen är gjord för att ansträngas och belastas. Jag vet att min högsta puls är kring 175 bpm, efter att ha pressat mig på spinningcykeln.

När jag år 2001 var med i en studie om andelen långsamma muskelfibrer, och en läkarstuderande tog en bit muskel, med biopsi, och jag även sprang på löpband, så hade jag en högsta puls på 191. Då var jag 34 år gammal.
Min maxpuls har bara sjunkit lite sedan dess och jag kommer att fortsätta att träna för att det är roligt. Jag tror inte att jag kommer att maxa belastningen om jag känner obehag (dvs det är för jobbigt).
Däremot är det bra att ha en stor skillnad mellan maxpuls och vilopuls. Skillnaden där mellan är det jag har att spela med i vardagen.

Nåja, det här kan man skriva mycket om…

Träna på därute. Det håller oss friska.
Själv har jag alltid upplevt blotta tanken på ett icke-fungerande hjärta som obehaglig. Det är tur att vi har den sjukvård vi har i Sverige.

Vissa (äldre) pulsband var ökända för att ge plötsliga spikar i pulserande. Detta kunde ske p.g.a.statiskt elektricitet från syntetiska underställ, salter från gammal svett etc. Nyare pulsband brukar vara mindre känsliga för detta, men bör likväl sköljas ur ordentligt efter varje träningspass. Se bruksanvisningar för detaljer.

Å har du ett pulsband med löstagbar sensor, så kan själva pulsbandet (utan sensor) med fördel läggas i tvättmaskinen tillsammans med dina svettiga träningskläder efter varje träning.
/Niklas

Jag instämmer!
En äkta puls på 300 är funktionellt sett mycket ineffektivt, det ger symtom på att man helt förlorar orken pga biodynamiken i blodcirkulationen. Det är exakt som förmaksflimmer eller WPW-syndrom m.m. och andra arytmier med för snabb puls (jag har tyvärr haft en egen erfarenhet av att uppleva det men nu återställd).
Utan märkbara besvär av den pulsen vid ansträngning så är det osannolikt att den pulsen är korrekt uppmätt.
Troligen är det mätfel av något slag, pulsklocka är inte lika tillförlitlig som EKG. Det finns ju metoder för att mäta EKG under ansträngning, dagligt liv också.

Den "blodförtunnande" effekten av mediciner med något förlängd tid till att blodet vid skada/sår levrar sig har inte med pulsen att göra. Det är oftast enbart för att motverka oönskade klumpar av levrat blod (tromboembolier) som det har den effekten, vilket är en väldigt effektiv metod att minska de annars ganska vanliga och allvarliga sjukdomarna som kan uppstå. NSAID med flera ger mycket marginell förlängning av tiden till att ett sår slutar blöda, och numera är knappast några mediciner i sin terapeutiska nivå (inte överdoserade) ens ett hinder för akuta operationer. Opioider har inte någon mätbar effekt på blodstillningen. Blodförtunnande mediciner (antikoagulantia) är indicerade vid vissa arytmier för att förhindra sjukdom av proppar (tromboembolier) men bara indirekt kan pulsen styra, det handlar om andra riskfaktorer där "snabb puls" beror på en annan diagnos till den arytmin.

På frågan om det ska kollas upp, så är svaret JA!

Det är enkelt att ta ett EKG och få en kolla av en hjärtläkare (kardiolog).
Det kallas för idrottare för "hjärtscreening" och det finns tillstånd där det är bra att hitta dessa innan man får problem, det kan dessutom vara många som behöver en komplettering av EKG för att säkert kunna säga att det är inom normalvariationen.

Dessutom så får ju den berörda personen svra på om det är OK att anstränga sig utan oro, och dessutom en chans till utredning om det behövs.

Elitidrottare brukar inkludera 1-2 pass/vecka högpulsträning, tex 4x4 minuter då pulsen ligger kring 90% av maxpuls för att förbättra syreupptagningsförmågan och kondition.

De som tränar ofta, dvs 5~6 ggr/vecka kan drabbas av överträning om mängden högintensivt blir för hög. Tecken på överträning är bla tungt att få upp pulsen trots bra träningshistorik.

Det finns riktlinjer vilka pulszoner som är lämpliga i träningsguider, men det är individuellt hur mycket träning olika personer klarar utan att få en neråtgående trend.
För VO2Max-pass såsom 4x4 är det faktiskt puls mellan 90-95% av maxpuls som gäller. Ibland ser man mellan 85-95, men 85% bör för de allra flesta vältränade individer vara tröskelintensitet. Jag gör i princip ett VO2Max- pass i veckan. Utmärkt för att hålla formen, lägger till ytterligare ett när formen ska toppas. Så mycket mer än så tror jag dock är svårt för en person i min ålder (snart 45).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seherzada hög puls? Träning och hälsa 9
millimeter Hög puls men ej trött Träning och hälsa 22
olrijo Överträning - hög puls!? Träning och hälsa 2
olrijo konstigt hög puls... Träning och hälsa 8
tango Tight reflexväst med hög blixtlås, gärna nätrygg Träning och hälsa 12
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
tango Billig träningsklocka med GPS och puls på handleden? Träning och hälsa 26
camoscio puls och kondition Träning och hälsa 36
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
grodanbolle Oregelbunden puls och frågor om puls, övertråning? Träning och hälsa 3
AnniePalstam gallopperande puls! Träning och hälsa 16
lgniklas Blodtryck och puls Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Vilken puls är lagom? Träning och hälsa 3
olrijo puls Träning och hälsa 2
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 4
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg