Kondition utan löpning

Jamen vandringsstavar och gåstavar (Nordic Walking-stavar) är inte samma sak, ska inte ha samma höjd och används på helt olika sätt.

Du kan säkert gå med dina vandringsstavar, men vill du få det där extra så testa gåstavar. Och kolla lite på youtube för att få in tekniken.

Principen är förutom att de ska vara korta, att staven aldrig sätts i framför foten. De används alltså bara i frånskjutet. Det är bra om de har såna där handledremmar som ser ut som halvhandskar. Det optimala är nämligen att släppa staven när den är längst bak. Känns lite som att slänga den bakåt sig.

Det som hjälpte mig att få till det var en film på youtube som visade hur man först går helt normalt med armarna lätt svängade och stavarna släpande efter i sina remmar. Efter ett tag tar man tag i dem, ökar farten och armsvängningen och stavarna kommer på ett naturligt sätt att hamna rätt.

Så mycket har jag förstått: vid vandring vill man t ex ekonomisera kraft och energi, vid stavgång vill man få upp cirkulationen. Jag tror det väsentliga framgår av videon.
 
Jag var på Stadium i Linköping idag och de hade iaf hopprep i lager. Men det fanns inga anvisningar och ingen kunde förklara t ex hur man ställer in längden. Så det blev inget köp.
Jag köpte ett väldigt enkelt hopprep i somras, det har fast längd utan möjlighet att ställa in. Jag knöt av en bit så att det blev lagom för mig. Knuten stör inte.
 
Jag köpte ett väldigt enkelt hopprep i somras, det har fast längd utan möjlighet att ställa in. Jag knöt av en bit så att det blev lagom för mig. Knuten stör inte.
Om själva repet går att trä ut genom handtaget så kan man göra knut för att kort (typiskt plasthopprep med plasthandtag av leksaksmodell), men på lite finare hopprep (gym-modell: läderband och trähandtag) kan det nog vara fix längd och man får köpa ett i rätt längd från början.

/Patrik
 
Om själva repet går att trä ut genom handtaget så kan man göra knut för att kort (typiskt plasthopprep med plasthandtag av leksaksmodell), men på lite finare hopprep (gym-modell: läderband och trähandtag) kan det nog vara fix längd och man får köpa ett i rätt längd från början.

/Patrik
Jag testar
 
Måste nog ändå rekommendera cykling. Testa. Väldigt skonsamt för leder osv, men kan ge bra belastning för kondition och puls. Med rätt kläder och däck är det inga problem att cykla året runt - bara att prova lite !!
Jag har redan uteslutit cykling. Cykel är för mig ett fordon för sabba ärenden på stan och (under den varma årstiden) utflykter.
 
Roddmaskin! Mycket skonsam konditionsträning. Där behöver man inte anstränga sig så mycket för att få upp pulsen. Du tränar ju normalt mkt styrka, och får säkert in riktig kroppsposition och rörelsebanor snabbt i roddmaskinen. Börja med korta 10-15 minuters rundor. Be någon som kan maskinen att förklara vad display:en visar. På lång sikt om du vill öka farten så är det många som tänker att man skal dra hårdare, men mest effektivt är att fokusera på att ta seg tillbaka till startläget så fort som möjligt. Alltså från utsträckta ben, du drar dig tillbaka med benen till ihopkrupen ställning. Du behöver nödvändigtvis inte dra ut hårdare..
Har ingen.
 
Som jag skrev tidigare, spinning är en bra, skonsam och pulshöjande träning. Ha du möjlighet till gym och gruppträning i spinning så är det oftast trevligare än att sitta själv och trampa och passen är ofta bra utformade.
 
Har du möjlighet att gå på gym så kan du prova cross-trainer. Det är ganska likt löpning både i rörelse och känsla men skonsammare för kroppen. Vet dock inte om det funkar med artros..
 
Jag har haft en stationär cykel som räddat mig genom några kriser. T ex efter en trafikolycka i februari 2008, med speciellt en fraktur i bäckenbenet till följd. Troligen var det denna träningsmöjlighet som påskyndade rehabiliteringen. Jag kunde t ex påbörja en två veckors vandring i franska Alperna den 18 juni, två månader tidigare än läkarna trodde. För ett par år sen försökte jag använda cykeln men den gick då ojämnt och fick gå till skroten. Har funderat på att skaffa en ny, men såna mackapärer tar rätt stor plats och på altanen mår den kanske inte så bra på vintern. Funderar vidare.
Ska du skaffa en ny stationär cykel, bör du definitivt satsa på en s.k. smart bike, som kan kopplas upp till t.ex. Zwift. Att cykla interaktivt blir ju något helt annat än att stirra in i en vägg medans man trampar.

Å här finns ju också varianten smart trainer, som du kopplar ihop med en vanlig /racer/-cykel. (Du får plocka bort bakhjulet först).
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio puls och kondition Träning och hälsa 36
Putside Frågor ang sambandet mellan cykling och kondition Träning och hälsa 2
Teeky Kondition & Fettförbränning Träning och hälsa 13
MonicaKa Väldigt olika slags kondition? Träning och hälsa 8
agathon Kondition Träning och hälsa 5
yogi_doo Bygga kondition Träning och hälsa 4
tango Söker hörlurar: helt utan sladd, i örat, aktiv brusreducering och IP67 - finns det? Träning och hälsa 14
zardoz Pulsklocka/outdoorklocka UTAN pulsband Träning och hälsa 8
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
sanna.h Kallingar utan skav? Träning och hälsa 19
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3
mBengtson löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar Träning och hälsa 10
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
PepperKeenan Everest Trekking Pant+jacka för löpning. Träning och hälsa 4
CE Löpning Träning och hälsa 8
pagren Löpning i vattnet? Träning och hälsa 5
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Stein Cykling vs. Löpning?! Träning och hälsa 10
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
PepperKeenan Löpning/Gymprogram Träning och hälsa 37
Gaion Löpning= mindre muskler?? Träning och hälsa 6
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Fri-skis Löpning - Cykling Träning och hälsa 4
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roffis skidåkning/löpning + gym Träning och hälsa 3
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
afropavo ryggsäcks löpning Träning och hälsa 0
Pontus Lundberg Löpning i kyla? Träning och hälsa 9

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg