Hur hantera bestående träningsvärk?

... Då var det nog bara lite gammal hederlig träningsvärk. Inget farligt, bara obehagligt.

Själv hade jag tänkt springa ett pass med tröskelintervaller i eftermiddag. Då är det en förutsättning att vara utvilad samt att ha fräscha och pigga ben. Gymmade dock lite i hemmagymmet igår på min vilodag. Bland annat marklyft. Ajdå, oroväckande mycket träningsvärk baksida lår idag. Men det ska nog gå bra ikväll... :cool: Som lite mer seriös cyklist (och löpare) har jag märkt att fokus på ben i gymmet ofta går ut över mina kvalitetskonditionspass. :/

Dips av den typen ger en längre
rörelse än de övriga övningarna du räknar upp vilket kan ge mer träningsvärk. Du har dels en stretcheffekt, dels belastar du i en ny vinkel och dels är det en tyngre övning.
Så lite träningsvärk är inget konstigt.

För att undvika framtida upprepningar är det bara att köra några dips några gånger i veckan eller i alla fall få in det en gång per vecka så blir det mer normal träningsvärk om du kör högre volym. Elker så struntar du bara i att köra den om den dyker upp på någon träning i framtiden.

Dips av den typen ger en längre
rörelse än de övriga övningarna du räknar upp vilket kan ge mer träningsvärk. Du har dels en stretcheffekt, dels belastar du i en ny vinkel och dels är det en tyngre övning.
Så lite träningsvärk är inget konstigt.

För att undvika framtida upprepningar är det bara att köra några dips några gånger i veckan eller i alla fall få in det en gång per vecka så blir det mer normal träningsvärk om du kör högre volym. Elker så struntar du bara i att köra den om den dyker upp på någon träning i framtiden.
Lärdommen är att inte köra jättehårt med någon för mig NY övning utan gradvis bygga upp med färre rep och set. Motsvarande rivstart hade nog gett samma effekt på vilken muskel som helst.

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mararv träningsvärk och sportdryck? Träning och hälsa 10
liedberg träningsvärk i hjärtat Träning och hälsa 2
Robin86 Träningsvärk Träning och hälsa 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg