Var var du när du fick amöbor i magen?Man behöver ej vara så orolig för att det blir för jobbigt att gå på tur,största problemet är om man tror sig om mer än man sedan klarar och att riskerna ökar för olyckor om man går för långt varje dag om man ej motionerar regelbundet flera ggr V hemma.
Om man har öppen återresa och har någon dag extra som man kan vara borta från jobb eller skola ordnar sig allt bra,och att sakna mat någon dag gör som sagt inget för de flesta som ej är underviktiga vid start.
Jag har tid skrivit om Amöba problem och då blev det ca -8 kg på några dagar. Största problemet var där bokad återresa och ingen mobiltäckning för att kunna boka om och att en första dag var jag för sjuk att orka gå och fick då gå längre resterande dagar.
Jag ramlade en gång när jag fick bakvikt men räddades av ryggsäck från huvudskada pga fastnat med staven ,men nära bryta armen någon timme senare när jag skulle ta på mig ryggsäcken på grund av trassel med remmar.
Aldrig ramlar förr el senare och berodde troligen på lågt blodsocker pga för få kalorier.
Sedan får man räkna med effekten av fettförbränning, nämligen att det går åt mer syre att förbränna fett istället för kolhydrater fysikaliskt kallas det för oxidation som sker vid nedbrytning av din lagrade energi.
Du får minskat effektuttag per liter syre du andas och måste alltså andas snabbare för att ej få mjölksyra som känns som träningsvärk och därmed går man långsammare och får gå fler timmar om dagen när kolhydraterna du har med i packningen tar slut.
De som har lättviktspackning som idé kan ju dra ner till nästan noll gram mat om man klarar av att vara hungrig och har god fysik och van att klara stora ansträngningar utan gnäll.
Jag sett flera som springer i fjällen de senaste åren och köpte mat eller åt vid servering på stugor de sprang 2-3 gr det jag går per dag och var nog mindre jobbig och kanske roligare ?
Bilcamping kanske vore ett alt ist för vandring och springa längre utflykter från tältet istället för att plågas under stora lass.
Träna för att vandra
- Trådstartare Totteman
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ?
- Börjat av Preskinn
- Svar: 14
-
-
-
-
-
-
-
-
Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare?
- Börjat av elinalicia
- Svar: 28
-
-
-
-
-
-
Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också
- Börjat av Ralphandersson
- Svar: 3
-