Torka renkött

Har en granne som torrröker fisk, filleer och hela urtagna, ca 65C först i ugnen och sen 45-50C, jag har blivit lovad att få röka lamm hos honom vi skall vad han har för recept då...men gamla recept var ju på eftervärmen i bakungnen eller vid långbak ovanpå ungnen som jag minns det.
Torkinstruktionerna från utländska källor talar alla om tunnskuret..... En engelsk källa McMannors talar om att frystorka i frysen, efterrätter och bröd men även frukt och kött/fisk. (Har själv fuskat med inpackningen någon gång och ofrivilligt tillverkad frystorkade filleer.) Att torka i kylskåets fuktiga miljö tror inte jag på men du kanske har det torrt och gott i ditt kylskåp, i mitt var det 95% relativ fuktighet.

Enligt lappen!

Ringde upp min svåger som är lapp och frågade honom hur han gör.. Svaret var något svävande beroende på mängden och storleken kött men ungefär såhär gör man enlig honom:

Blanda 8hg salt/10 liter vatten, är det stora köttbitar så kan man skära snitt i det så att saltet lättare tränger in, typ bog/stekar. Normalt i 3dygn, mindre bitar i 2dygn.

Torkning i kyl, det funkar.. Han använder en stor kyl(slakt) och det är viktigt att det finns ngn form av fläkt så att du får rörelse i luften/ventiation..

Torkning ute på våren, han hänger ut det i April, då är tempen ok och inga direkt kalla frostnätter(blir det för kallt så kan saltet "frysa ut" och lägga sig utanpå köttet som en vit hinna). Där får det hänga i 2-3 veckor..beroende på strl och väder.
Om det kommer någon enstaka fluga så är det inga problem då köttet redan har skaffat sig en hård yta.

Torkning i ugn, torkar man det i vanlig ugn så blir det mer som en tjärknöl..

Men däremot visste han inte hur det blir om man använder en varmluftsugn med svag värme!
Kanske läge att pröva för ngn?

Hoppas ni fick lite mera kött på benen angående torkning av renkött...

Jag spikar upp mina bogar under altanen i mars/april enligt hans råd..och resten ska jag röka :) -gott!!

Bör tillägga att vi bor i Norra Sverige..och att april här kanske motsvarar mars månad ngn annanstans!

Mvh A
[Ändrat av andy69 2007-01-25 kl 16:28]

johankse; sa:
Att torka i kylskåets fuktiga miljö tror inte jag på men du kanske har det torrt och gott i ditt kylskåp, i mitt var det 95% relativ fuktighet.

Jag vet inte alls hur jag har det i mitt kylskåp. Men rent spontant så känns kylskåp som fuktiga miljöer. Lade in min hygrometer nu så på nån timme kanske man kan kolla av den. Men jag är precis som du lite skeptisk men har läst om flera som gör på det här viset.
[Ändrat av Trilla 2007-01-25 kl 17:00]

När slaktas renar?

Renägarna har inte blivit feta på min rensköttskonsumtion. Så en fråga från en novis på området.

När slaktas renar? Året runt allt efter efterfrågan, eller en viss årstid?

Per Brune

Sarvslakt

Recept på torkning av renkött är lika många som köttorkare.

När jag torkade kött skar jag den i strimlor för att jag skulle ha med den i ryggsäcken. Lade träpinnar i kors i botten på en bunke, lade ett varv kött, salt i lagom mängd, ett varv kött, salt i lagom mängd, ett varv kött .. tills bunken var full.

Efter två dagar hälde jag ut blodet som låg i botten och vände på lagret och köttet. Två dagar till och det var klart. Avblodat, avvattnat och saltat.
Sedan hängde jag upp detta på förstukvisten om våren. Efter kylan, före flugorna.

En vår provade jag kylskåpstorkning här i södern där inget torkar. Skar två bogar i bitar, saltade som jag brukar. Hängde upp dom i kylen men de hann ju aldrig bli riktigt klara. Det var så lätt att skära sig en strimla då och då. Det var kanske luftväxlingen som bidrog till att de torkade på några veckor.

Nu har jag beställt två bogar som skall torkas i Gällvare i vår. Om det blir rökta vet jag inte. Men jag hämtar dom innan jag går till fjälls.

"Torrkött är saltat, kallrökt i kåta och lufttorkat" .."Köttet skall vara tinat när det hängs upp i kåta för rökning, om det är fruset tränger inte röken in. En dags rökning är för lite, köttet hinner inte bli färdigrökt invändigt och då blir det surkött när det torkat. Det är vanligt att röka i två dagar säärskilt stekar och bogar som är tjocckast, om veden gör svag rök kan tre dagar behövas."

Man rökte med lite eller ingen salt för salt var dyrbart och tungt att transportera. Men använde många träslag, även torrfura men inte trä med kåda som gav svart rök och dålig smak.

"Någon vecka in i mars eller senast kring Marie Bebådelsedag är rätta tiden att röka kött som skall bli torrkött"

"" ur - Ur Eld flammor och glöd - samisk eldkonst. s 398 - 407 handlar om rökning av kött.

Kolla även på Dane-zaa - Making Dry Meat Observera att träd och gräs är gröna i bilderna.

Lugn Håkan, det blir inte förstört.
Lägg in bitarna i ugnen över natten.
På grillgallret. 50c och en träslev i luckans överkant, så att fukten kommer ut. Sedan in i kylen igen till köttet är lagom torrt enligt din smak.
Testa att skära med kniv så känner du.

Ett kylskåp är en avfuktninsanläggning.
Testa att lägga en skalad falukorv på ett fat över natten så får ni se.

Jag torkar till och med fritt i köket ibland.
Vänder köttbitarna i strösalt och hänger på köttkrokar.
http://hem.passagen.se/lappbyn/

Lev väl!
/Patrik

chinerunner; sa:
Ett kylskåp är en avfuktninsanläggning.

Jo, fukten kondenserar ju mot "kylelementet" och rinner sen ut från kylen (och hamnar väl normalt i en balja ovanpå kompressorn varifrån det sen dunstar bort med hjälp av kompressorns värme). Så jag tror en fläkt för ökad luftcirkulation gör mer nytta än en torrboll.

Problemet är väl att man har en massa andra livsmedel i kylen som också ger ifrån sig fukt. Öppna mjölkpaket, juicetillbringare etc. Ska man torka i kylen är det nog bäst att ha en kyl som enbart används till torkning.

chinerunner; sa:
Lugn Håkan, det blir inte förstört.
Lägg in bitarna i ugnen över natten.
På grillgallret. 50c och en träslev i luckans överkant,

/Patrik

Precis vad jag klev upp och gjorde klockan tolv i natt så nu verkar det blivit lite torrare.. Lade in en riktig termometer i ugnen och ställde in ugnen på 50 grader, tempen pendlade mellan 42 och 59. Konstigt dålig termostat i en helt ny och tokdyr spis.
Surfade runt lite på olika biltongsidor också, här ska byggas biltong tork med glödlampa.

//Håkan

Trilla; sa:
En massa råd blir det.. Men vad gör jag av mitt renkött som hänger och förstörs i kylen då?? Man kanske kan bygga en såndär torklåda som det stod om i nån länk...
FEM dagar? Har du saltat köttet kan du förvara det i kylskåp, i köket eller hängande ovanför spisen.
SALT konserverar kött.
RÖK konserverar kött.
TORKNING konserverar kött.
Du kan välja vilken metod som passar bäst eller blanda. Dessutom är det så att surt kött inte är ruttet. Hur vet man skillnaden? Använd näsan och tungan.

Jag går och sätter upp en rökkåta på gården :)

avslutad210712

Gäst
Har använt mig av några olika metoder för torknig av renkött.

Saltning i form av både saltlake och torrsaltning där jag numer enbart använder mig av torrsaltning i kylskåp.

Torkning på våren i en torkbur med myggnät (rättare sagt flugnät) runt om samt upphängd under takutskottet i skugga. Fast egentligen ljuger jag för det är min far som torkar så.

Torkning på sommaren i min torkapparat vilket också fungerar bra.

Till skillnad från många andra använder vi inte bog utan renstek för att torka vilket ger ett (alldeles) för bra resultat för köttet brukar ha en förmåga att försvinna innan jag ens hinner iväg till fjället *L*. Många kommer säkert att säga att när man torkar så spelar det ingen roll för köttet blir lika segt som en skosula men det är stor skillnad i tuggmotståndet mellan bog och stek. Dock inte enbart åt det positiva hållet eftersom det ibland kan vara trevligare att ha ett torkat kött med lite mer tuggmotstånd. Vi köper köttet från en lokal same vilket gör att vi dels får ett kött som inte är stressat från en storslakt och dels får vi rätt bra pris på köttet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Torka mat i Airfryer. Friluftsmat 21
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 802
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg