Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag hörde bara en kund som sa att han ville inte ha någon pelletsren när han skulle ha kött till torkningen. Kanske har han fått det tidigare?? Men i år har ju det stödutfodrats rätt mycket.
Måste berätta om mitt hittills bästa resultat på torkad ren.
Köpte en luftavfuktare, en såndär woods dyr och bra, ställde den i ett litet rum jag har i källaren stängde dörren och körde den på max. Köttet saltades i 2 dagar i 10 procentig saltlag och urvattnades i 4 timmar innan det hängdes i "torkrummet". 7 dagr senare är köttet perfekt torrt. Bitarna var ca 3*3cm och 10-20 cm långa. Super proffsigt resultat, rekomenderas.
Har fusktorkat i ugnen ett par gånger. Blir väl rätt okej iaf. Ställ in ugnen på 50 grader typ och ha luckan på glänt så har du klart kött på c:a ett dygn!
Annars är det ju grymt gott att bara salta det. Lägg det i grovsalt ett par dagar, byt ut saltet och låt det vara ett tag till... sen är det bara att mumsa direkt!