Stämmer, fast själv skulle jag aldrig lägga mig att sova på kalfjället i ett icke fullt utstagat Niak heller(...) Joanna tog upp nackdelen med att ett tvånamstält kräver större markyta än ett enmanstält. Det är förvisso sant, men eftersom just Niak är självstagande så är det samtidigt lättare att placera än exempelvis mitt Akto. (Där det är lite känsligt att hitta bra mark just där spikarna ska stickas ned.)
Och lite knölar under golvet på de delar där du inte sover gör ju inte så mycket.
Resonemanget var mer generellt, så jag borde ha förtydligat att jämförelsen gäller olika stora tält med samma tältarkitektur.
Det här är helt personligt, inte bara för att vi är olika stora utan mycket på det mentala planet. För mig känns mitt "1-2"-klassade tält som ett palats, som jag gärna myser bort ett par regniga dagar i. Och ändå har jag starka anlag för cellskräckFår du skräpväder så kommer du tacka dig själv för att du tog ett "för stort" tält. Dagsregn och minimala tält... kräver en del disciplin och positiv inställning.
Tror mycket hänger på att jag alltid har helöppet ut till den generösa absiden ängs hela långsidan, och även delvis öppen ytterdörr om det är på läsidan. En liten dörr i huvudänden hade jag inte trivts med, oavsett tältets storlek i övrigt.
Så detta är verkligen subjektivt och bör testas IRL.