Solovandra med ett Hilleberg Niak?

(...) Joanna tog upp nackdelen med att ett tvånamstält kräver större markyta än ett enmanstält. Det är förvisso sant, men eftersom just Niak är självstagande så är det samtidigt lättare att placera än exempelvis mitt Akto. (Där det är lite känsligt att hitta bra mark just där spikarna ska stickas ned.)
Och lite knölar under golvet på de delar där du inte sover gör ju inte så mycket.
Stämmer, fast själv skulle jag aldrig lägga mig att sova på kalfjället i ett icke fullt utstagat Niak heller :). Men visst innehåller kupoltält mer användbar volym för samma footprint än stav- och enbågstält, av rent geometriska skäl.

Resonemanget var mer generellt, så jag borde ha förtydligat att jämförelsen gäller olika stora tält med samma tältarkitektur.
Får du skräpväder så kommer du tacka dig själv för att du tog ett "för stort" tält. Dagsregn och minimala tält... kräver en del disciplin och positiv inställning.
Det här är helt personligt, inte bara för att vi är olika stora utan mycket på det mentala planet. För mig känns mitt "1-2"-klassade tält som ett palats, som jag gärna myser bort ett par regniga dagar i. Och ändå har jag starka anlag för cellskräck :p
Tror mycket hänger på att jag alltid har helöppet ut till den generösa absiden ängs hela långsidan, och även delvis öppen ytterdörr om det är på läsidan. En liten dörr i huvudänden hade jag inte trivts med, oavsett tältets storlek i övrigt.
Så detta är verkligen subjektivt och bör testas IRL.

Jag skulle säga att X-dome är inget fjälltält. Konstruktion på bågar är mycket tveksam.
Har inte läst någon som haft problem med att bågarna gått av och då har ju tältet använts och diskuterats flitigt på t.ex Trek-lite med många som vandrar i platser som jag skulle beskriva som mera 'windy' än vad svenska fjällen är som standard. Men har inte kollat så flitigt på senaste. Det var ju ett problem med limmet som användes i bågarna pga en miss i fabriken som blev åtgärdat och alla fick nya bågar. Såklart det inte är klokt att sätta upp tältet på toppen av ett berg, få tält där det är ett klokt val men verkar inte vara det som det frågas efter.

Senast ändrad:
Har inte läst någon som haft problem med att bågarna gått av och då har ju tältet använts och diskuterats flitigt på t.ex Trek-lite med många som vandrar i platser som jag skulle beskriva som mera 'windy' än vad svenska fjällen är som standard. Men har inte kollat så flitigt på senaste. Det var ju ett problem med limmet som användes i bågarna pga en miss i fabriken som blev åtgärdat och alla fick nya bågar. Såklart det inte är klokt att sätta upp tältet på toppen av ett berg, få tält där det är ett klokt val men verkar inte vara det som det frågas efter.
Tror det skulle var nyttigt för TS att läsa denna tråd.

Rymligt asymmetriskt tält blir lätt att komma in i innertältet snabbt vid regn
Nackdel mesch i tak men högt badkar på sidan mot huvudet
Hade när de sålde ut lager för under 2000 skr borde finnas beg och nya till bra pris
Vindstabilt bra ventilation tjock och tåligt ytter tält och bottenväv.
Lite svårt att sätta upp liknande mitt helsport om man ska ta ner innertältet Märk då fästen annars svårt att snabbt få rätt då inga färgmarkeringar på uppsättning.
Finns även 1p Bergans ca 1000 gr men väldigt litet för mig kanske ok för 175L

Stämmer, fast själv skulle jag aldrig lägga mig att sova på kalfjället i ett icke fullt utstagat Niak heller :). Men
Ah, jag dubbelkollade just bilder på Niak och insåg att det inte har stormlinor i original. Nä då stämmer inte min kommentar alls för just det tältet. Annars skulle jag kju kunna kompensera dåliga pinnar i tältbotten med rejält fästa stormlinor. (De kan man ju placera lite mer flexibelt i jobbig mark.) Mittåt!
Det här är helt personligt, inte bara för att vi är olika stora utan mycket på det mentala planet. För mig känns mitt "1-2"-klassade tält som ett palats, som jag gärna myser bort ett par regniga dagar i. Och ändå har jag starka anlag för cellskräck :p
Jo, jag bor trots min skapligt tilltagna längd gott i mitt Akto även i regn, även om jag hittills aldrig haft riktig otur med vädret på solotur. Men som sagt: ju sämre väder, desto mer börjar "onödig" extravikt på tältsidan kännas mindre onödig... De där stora GT-absiderna är inte alls dumma en vilodag i dagsregn, även om man då är långt från det fjäderlätta idealet.
Så detta är verkligen subjektivt och bör testas IRL.
Ack så sant.

Det stämmer, och jag ser inga motsvarande modeller. Förlåt min slentrianmässiga länkning, det finns som sagt fler likvärdiga och jag bara snabbsökte på det jag redan råkar känna till. Men såg då att tältet verkar finnas kvar i många affärer, och att det reas ut till så pass attraktivt pris kunde ju vara intressant.

Helsport ska ha bytt ägare och det har varit både snålt och rörigt med info på deras hemsida sen dess; förra våren hade vi ett jäkla sjå att ens hitta gällande materialspecar... Jag tycker också deras kundtjänst blivit slöare (från att ha varit i särklass), och utbudet av reservdelar snålare. Verkar dock som deras fina reparationsverkstad är tillbaka. Lösa reservstångsegment i rätt längd och dimension säljs också igen - ett tag var man tvungen att köpa en hel, ny stång.

Med det sagt, eller kanske just därför, kan deras gamla modeller med de beprövade vävarna vara ett kap, men också lite chansning ang. framtida ev. behov av reparations och reservdelar.

Jag gillar inte heller att de bara finns kvar i mörkblått (mitt är ljusgrönt), det blir trist ljus därinne och snabbt varmt i morgonsolen. Skulle jag idag behöva ett nytt tält, skulle jag hellre köpa något från Nordisk (i mitt fall Lofoten 1 ULW, men det är verkligen till för minimalister ;) )
Jag har kollat lite på nordisk också för att de säljer nu ut deras lättvikts telemark nu för att en ny modell är påväg. Och som sagt det är ju lockade att halvera din tältutgift i sommar.

Men läste att "the tearing strength" på deras i alla fall nya modellen är bara 8kg. Och läste någonstans att helsports är på 20 kg. Så telemark kanske inte är gjort för det svenska fjället då 🤷

Jag har kollat lite på nordisk också för att de säljer nu ut deras lättvikts telemark nu för att en ny modell är påväg. Och som sagt det är ju lockade att halvera din tältutgift i sommar.

Men läste att "the tearing strength" på deras i alla fall nya modellen är bara 8kg. Och läste någonstans att helsports är på 20 kg. Så telemark kanske inte är gjort för det svenska fjället då 🤷

8 kg är samma som Hillebergs yellow label, dvs Niak mfl.

Ah, jag dubbelkollade just bilder på Niak och insåg att det inte har stormlinor i original. Nä då stämmer inte min kommentar alls för just det tältet. Annars skulle jag kju kunna kompensera dåliga pinnar i tältbotten med rejält fästa stormlinor. (De kan man ju placera lite mer flexibelt i jobbig mark.) Mittåt!
Niak har fyra stormlinor som fäster vid bågarna, precis som på alla andra Hillebergtält.

Nordisk är en av få tillverkare som genomför vindtunneltester -- även om det redan har diskuterats att ett litet tält alltid är vindstabilare än ett stort tält (allt annat lika) -- så blev jag förvånad över hur stor skillnad det var mellan 1- och 2-personers varianten av Telemark LW:
  • Telemark LW 1-pers: 25 m/s
  • Telemark LW 2-pers: 17.5 m/s

Min egen tältkarriär för fjälltält ser ut så här:
  • Vango Banshee 200 (PU-belagd tältväv)
  • Nordisk Halland 2 (Sil-nylon)
  • Tarptent Stratospire 2 (Sil-nylon)

Vangotältet hängde med på de två första tältbaserade fjällvandringarna och för att vara ett budgettält så är det väldigt prisvärt och klarade stormvindarna runt Sylarna juli/augusti 2015.

Nordisk Halland 2 skaffades pga lägre vikt och större absid.Upplevde aldrig riktiga stormvindar i det men upplevde att det tog hårdare vind bra och hade väl genomtänkta detaljer. För oss var det största tillkortakommandet att det var svårt att sitta och äta två personer inuti tältet.

För att komma tillrätta med ätproblemet vid dåligt väder och trimma vikten ytterligare så införskaffades ett Tarptent Stratospire 2. Gillar i stort tältet -- nyare modeller har ännu mer genomtänkta detaljer. Jag upplever definitivt att Red Label-Hilleberg tält är mer vindtåliga men funderar en del på hur ett Yellow label-Hillberg skulle stå sig emot Tarptent Stratospire eller Durston X-mid. Gissar att exempelvis ett Anjan 2 GT skulle vara något mer vindtåligt -- men vet inte hur mycket mer.

Förra sommaren införskaffades ett Liteway Illusion 1-pers tält i silpolyväv för att spara vikt vid soloturerna.

Om jag skulle köpa tält så skulle jag kolla på:
- sitthöjd
- tvåvägg
- inte för tungt
- absidstorlek (kunna laga till mat där)
- pris

Det är mina krav. Ja, ingen ”billig” kopia såklart. Lite recensioner får man ju läsa tycker jag.

Jag kollar igenom alla alternativen ganska noga, men mina krav tullar jag sällan på.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 48
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
The_Lost_Cyclist Nya pinnar till ett Marmot Racer X? Bo och sova 2
avslutat_medlemskap_2501 Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
avslutat_medlemskap_2501 Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Öhrnell Om att sy ett eget tält... Bo och sova 17
bäfver Ett tältdilemma Bo och sova 2
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4
andy69 Sy om ett Rajd..?? Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg