Tierras hemsida...

Trodde att deras produkter var till för friluftsliv, inte för att sitta ändlösa timmar vid datorn. Varsågod att handla? Måste man klara ett databaserat test för att få ynnesten att köpa dyra regnjackor? Tierra, den sista sovjetstaten?
Tvärtom, Tierras hemsida är väl ett typexempel på motsatsen; när man ger nåt kreativt think-tank-webbdesignergäng fria händer och gratis latte i pappmugg. Då får man såna där utanför-lådan-upplevelser. Nä, tacka vet jag de gamla sovjetiska hemsidorna. Där fanns en sorts jackor ("jacka") i tre storlekar och färgen grå, en sorts ryggsäck ("ryggsäck") i en storlek och färgen grå. Eftersom grejerna var helt fria från detaljer och färgpulver var de nästan gratis, outslitliga, och vägde nästan ingenting.
 
MEN, jag skriver bara för att få en bedömning av en annan hemsa.

www.millet.fr

Ännu ett exempel där marknadsförarnas vilja att "förmedla varumärke" och "segmentera" står i vägen för kundens informationsinhämtning. Plus lite buggar då, som att produkt-länken inte funkar.
Man ska inte heller behöva välja "land" utan att veta vad det innebär. Innebär det att olika produkter visas (jag vill ju se ALLA grejer)? Innebär det att språket ändras (skriv då det)?

Att låta sidans mitt vara en Flash som tar flera sekunder att komma fram är dumt, eftersom man inte vet om det är nåt superviktigt (till exempel en tabell med produkter) som kommer att visas.
Och om man ska ha kategorier ska man döpa dem till vettiga saker. Vad är det för skillnad mellan en expert, en som rör sig på hela berget och en som åker på? Låter som skidkläder alltihopa. Jag som vill ha en regnjacka...
Och bil-linjen? Jag köper väl inte mina bil-kläder från Millet. Vad är bil-kläder?
 
Det bästa(?) med Millet är väl ändå att när jag valt land (International, man är väl ingen typisk svensk för tusan) och sedan klickar på ”products” kommer jag tillbaka till startsidan där jag återigen skall välja land...

Men jag tvekade först om jag skulle berätta det på ett offentligt forum, man vill ju inte att någon skall tro att man inte är ”hipp” som inte förstår gränssnittet...
 
Aha, dumma jag, fattade inte att jag måste välja ”France” för att komma till produkter. Kul är också att när jag är på japanska sidan och klickar på milletloggan kommer jag till... japanska sidan...
 
Spanjorerna anser att Le Frogs är nâgot av det konstigaste och mest svàrförstêliga som finns... Le Frogs anser nâgot liknande om Spanjorerna.. Jag undrar om inte Millets hemsa bevisar att den spanska tesen är den korrekta?
 
Senast ändrad:
Spanjorerna anser att Le Frogs är nâgot av det konstigaste och mest svàrförstêliga som finns... Le Frogs anser nâgot liknande om Spanjorerna.. Jag undrar om inte Millets hemsa bevisar att den spanska tesen är den korrekta?

Båda har nog helt rätt.
Jag minns Barrabes webbplats för ett par år sen... valde man engelska kackade den ur helt.

Bara grejen att man måste fylla i ett formulär i tre steg för att ens komma in på sajten...
Och om man väljer engelska står det fortfarande på spanska här och där, men det kanske de ser som folkbildning. :)
 
Efter som Spanien i mycket är ett föregângsland är det säkert ingen tillfällighet att även svenska företag väljer spanska namn för att skapa en sâ briljant image som möjligt.

Dock är det knappast troligt att ett spanskt outdoorföretag skulle fâ för sig att lansera en dylik web. Pâminner dock lite om den web Norröna hade för nât âr sedan, med nâgra hippa norrrmän som satt i olika rum, eller hur det nu var.

Hursom helst sâ har de lyckats fâ folk intresserade av att gâ in pâ deras site, och ordet TIERRA har säkert skrivits mer gânger under de senaste tvâ-tre veckorna án under hela de senaste âret eller tvâ. I det hánseendet fâ man väl anse att de lyckats.
 
Visst men jag som anser mig vara en inbiten Tierra-försvarare, produkter osv... jag får MINDRE lust att stödja dem nu. ALLA företag kan dra igång en dålig kampanj och på det sättet bli omtalade eller omskrivna, men är det verkligen smart, jag tycker inte det, på vare sig kort eller lång sikt. Det enda hemsidan gjort är att jag inte besöker den längre utan kollar genom deras återförsäljare... genidrag? Knappast.
 
Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg