Tarptent Double Rainbow

Samtidigt finns det kvar ett kritiskt läge kvar när man fått fast bågen i kanalen: Det borde finnas en risk att vinden tar tag i tältsidan och river sönder tältduken när de fyra tältspikarna och den enda bågen ensamt håller tältet upprest och exponerat för vindkast?

Du kanske ska fästa absidlinorna innan du reser bågen i så fall...?
Det räcker ju att dom sitter i rätt position på ett ungefär, så kan du justera dem efteråt.

Så länge man reser tältet med fot/huvudändan mot vinden så riskerar man ju inte att vinden river tag i tältsidan. Visst kan vinden vända, men de gånger jag slagit upp tältet i (visserligen ganska måttlig) vind har detta sällan varit ett problem just under själv tältresningen.

Men visst är det väl så att för ett tält som TT DR så spelar tältplatsen roll, även om jag litar på tältet även i starkare vindstyrkor.

Mats: Jag ska prova, det kanske funkar - justeringsmarginalen är inte jättestor, men hindrar det tältet från att kapsejsa så kanske det räcker tills man fått reglerat det bättre. Det får bli lite experimenterande framåt nästa sommar.

Matte: Tyvärr, att vända tältet med fot eller huvudända mot vinden är nog bra, men det räcker bara till en gräns... även på planmark växlar vindarna ofta riktning med flera tiotals grader! I stökig terräng kan det vara ännu mer komplicerat.

(Jag har funderat rätt mkt på dendär helgen på marsfjället i månadsskiftet september-oktober för ca 15 år sedan, det gick bra, men ojoj så lätt det hade kunnat gått käpprätt åt... Storm och regn blandat med snö, det blev blixtsnabbt farligt att ens försöka gå på en vältrampad led. Vi hade tur som hittade en rimligt bra tältplats just där och då vi insåg allvaret med vinden. Väl i tältet hade vi det rätt skyddat och bra, men vi kände hur jobbigt allt skulle bli om tältet plötsligt skulle rippa sönder. Nu slutade det med ett lärorikt minne och i övrigt fin 3-dagars vandring.)

Matte: Tyvärr, att vända tältet med fot eller huvudända mot vinden är nog bra, men det räcker bara till en gräns... även på planmark växlar vindarna ofta riktning med flera tiotals grader! I stökig terräng kan det vara ännu mer komplicerat.

Sant. Men jag menade att med mina erfarenheter av att slå upp tält (i synnerhet DR) i vind är att man ofta hinner slå upp tältet och spänna ut absiderna utan att vinden hinner ändra riktninig tillräckligt mycket för att vålla problem, och att man sedan stagar upp tältet med vandringsstavarna vilket förhoppningsvis ger en god natts sömn utan missöden, även om vinden ändrar riktning.

Men, vem vet? Jag kanske ändrar uppfattning helt om tältet den dag jag försöker slå upp det i storm? Men än så länge har uppslagandet (eh?) inte vållat några problem för min del.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg