Hilleberg Unna

Hej,

Går i tankar på ett nytt och lite lättare tält. Häromdagen fick jag testat Niak på Naturkompaniet i Uppsala. Allt var bra men huvudet och fotänden kommer åt tältduken. Ett annat alternativ som jag funderar över är Unna. Det tältet skall ha 10cm längre innertält vilket kan innebära att kontakt mellan sovsäck och duk uteblir. Undrar såldedes om någon i Uppsala, eller trakterna omkring, har ett sådant tält och skulle kunna tänka sig att låta mig krypa in med mitt liggunderlag för att testa. Närmaste Unna på NK finns i Stockholm och Gävle men jag tänkte höra mig för först här.

Präriefoten

I unna borde du kunna ligga på diagonalen och få lite mer längd.
Är bara 180 cm så jag har inga problem utom någon gång när jag bara slängt upp tältet utan fästa med pinnar typ på någon konstig klippa.
Att jag gillar unna tror jag du inte missar. Utan innertält blir det mycket lätt.

Hej,

Har inte köpt någonting ännu och velar fram och tillbaka. Vintertid spanar jag på Keron 3GTs och sommartid är det lättare alternativ som är på radarn. Tror att jag skall hyra tältet innan jag bestämmer mig. Hade varit bra om Hilleberg och andra märken hade en uppställd tältpark någonstans så att man kunde pröva och se vad som passar.

Hej,

Har inte köpt någonting ännu och velar fram och tillbaka. Vintertid spanar jag på Keron 3GTs och sommartid är det lättare alternativ som är på radarn. Tror att jag skall hyra tältet innan jag bestämmer mig. Hade varit bra om Hilleberg och andra märken hade en uppställd tältpark någonstans så att man kunde pröva och se vad som passar.
Jag vet inte var du bor, men vissa av Naturkompaniets butiker i Stockholm hade i alla fall för några år sedan möjligheten att sätta upp deras tältmodeller inne i butiken.

@Präriefoten kolla med Alewalds. De har butik i Uppsala. Personalen i Stockholmsbutiken är väldigt hjälpsamma, så jag litar på att du kan få lika bra hjälp i Uppsala.

Har ett gammalt och väldigt slitet Unna som jag köpte billigt, har det som paddlingstält bl a. Har inte testat i vind än men de gånger jag använt det har det känts rymligt. Jag är 190 cm och behöver 230 cm innerlängd på tält. Det funkar att sova 2 pers i om man tycker om varandra.

@Präriefoten kolla med Alewalds. De har butik i Uppsala. Personalen i Stockholmsbutiken är väldigt hjälpsamma, så jag litar på att du kan få lika bra hjälp i Uppsala.
I sthlm brukar de ta bort tältavdelningen när det är skidsäsong, då avdelningen belamras av sånt istället, men de kanske kan sätta upp ett ändå nånstans.

Unna är f.ö. ett skitbra tält och mångsidigt. Kan bli lite för varmt sommartid om man kör med deras innertält, men jag brukar ta ett i mesh från Lanshan 1 istället. Man får modifiera det lite med längre snoddar till fästpunkterna m.m.. Det funkar fint och blir luftigare, får mer absid och framför allt lättare.

Har ett gammalt och väldigt slitet Unna som jag köpte billigt, har det som paddlingstält bl a. Har inte testat i vind än men de gånger jag använt det har det känts rymligt. Jag är 190 cm och behöver 230 cm innerlängd på tält. Det funkar att sova 2 pers i om man tycker om varandra.
Jag har tältat på Ölands alvar med Unna när det blåste stormbyar, dvs mer än 25 m/s i vindbyarna. Det gick bra.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg