Stor kniv till vad?

( sedan vet jag att det finns avvikare, som den gamla utekompisen som var med i FBU, han var tokig i sin ihopfällbara spade, den var skarpslipad, den kan man hugga huvudet av folk med, gräva, använda som korp, hugga ved, kvista, öppna is-hål för vatten, ja allt kunde man göra med den tydligen, och den släpade han runt på...tror att han har "kommit till sig nu", men ser ni någon i skogen med en olivgrön spade, se upp, spring !!!);)
Oh en riktig spetsnaz!

Denna film får mig sugen på en stor kniv faktiskt. http://www.youtube.com/watch?v=PVHeKNbRXgc

Jag råkade få tag i två större begagnade moraknivar. Vad tror ni de optimala användningsområdena för dessa kan tänkas vara?
storaknivar.jpg

Den första kniven är en Frosts 355 i laminerat Uddeholm 2140 (AISI 01) härdat till 62 HRC. Synd att kniven är i dålig kondition. Jag har själv några sådana här. Den är tänkt som jakt-/campingkniv.

Den andra modellen är en Mora Original Classic från Frosts. De finns med både rostfritt (Sandvik 12C27) och laminerat kolstål (Uddeholm UHB 20C, motsv. AISI 1095). HRC för båda är ca 58-59 HRC. Knivens användningsområde är ganska brett. Allt från jakt, fiske och camping till köksgöromål.

~Paul~

förlora mora

Ojoj, nu har jag läst igenom hela tråden (!) och måste säga att det är verkligen en tråkig attityd vissa kör med. En del påstår eller antyder ganska elakt, om än med ett litet blink, att de som använder sig av stor kniv t ex skulle ha liten kuk, att de på något sätt är inkompetenta och så vidare. Mycket dumt och osmakligt.
Visst, utrustningens viktigaste argument kan ofta vara psykologiskt förankrad - olika skäl som innehavaren har svårt att definera, och därför "förklarar" för sig själv och andra genom diverse pragmatik. Det är en mix av olika aspekter som ger användarens (betraktarens) känsla av kvalitet inför föremålet.

Jag har själv två moror. Men har tänkt skaffa en dyrare kniv med bättre stål då jag anser att stålet i mororna går sönder alldeles för lätt. De två nyaste är redan fördärvade. En bit av eggen på den större moran vek sig som vore det plåt när jag täljde in i en kvist! Det var baske mig bättre ställt med de äldre mororna med träskaft! För länge sen hade jag en mora som säkert var över 20cm lång, en jättemora (undrar var den är nu) och inte en chans att en 10cm kniv är lika användbar.

Men jag vill just nu inte köpa en A1 eller liknande. Jag känner mig inte bekväm med det. Inte än iallafall. jag behöver mer mod om jag skall våga dra fram en så stor kniv när någon annan är med, "tänk om de tycker jag är fånig". Grupptänket är väldigt starkt i Sverige och jag är hyffsat känslig för det.
Kudos till dig dePaul som klarar att hålla dig cool och saklig och informativ, ett forumproffs!

Jag gillar verkligen Fällknivens design och tänk och funderar på antingen F1 eller S1.

sincerely
tor

En större kniv fixar mycket lättare den ved som är smidig att tända upp med, man har den till klyvning så att man får fram ett antal kluvna vedträn o tjockare stickor till elduppstarten.

En stor kniv är ojämförligt bäst när det gäller att hugga bort grenar,kvistar på smalare träd, tex till ett enkelt vindskydd.

En större kniv kan användas som hammare, det är inte så lätt att få samma effekt med en liten kniv

En större kniv ses som en symbol för ett otvetydigt oändligt kunnande och erfarenhet bland riktiga skogskarlar, en liten kniv tyder på ett "litenhetskomplex" som många inte kommer över tyvärr, de upprepar som en väckelsepräst i Pingstkyrkan mantrat att jag kan göra allt med "min lilla", vilket alla känner till vid det här laget att det som gäller är :"den ska märks när den är där", varför tror ni krokodildundee fick sexbomber springande efter sig ?, tror ni de var för hans nagelvårdsetui-kniv ?

För övrigt har jag en aha upplevelsehistoria för de nyfödda

Det var en kanonpingla som följde med tokige Berra hem, han undrade va de var som att han hade sån lycka i kväll med brudarna.
Väl hemma så skulle berra få in nyckeln i dörren, men det var mörkt så han tog upp sin stora ficklampa han haft i fickan, då utbrast kalaspinglan besviket : jahaa, det var en ficklampa...;)

För övrigt :
De enda gångerna jag absolut tar med yxan är på vintern, då är den ett måste, jag kommer inte åt vatten annars lika lätt.

En stor kniv är ojämförligt bäst när det gäller att hugga bort grenar,kvistar på smalare träd, tex till ett enkelt vindskydd.

hugga.. en kniv är ett skärande verktyg, det går i princip lika fort att skära rent en slana som att hugga.

En större kniv kan användas som hammare, det är inte så lätt att få samma effekt med en liten kniv

och du kanske skulle använda en hammare istället?

En större kniv ses som en symbol för ett otvetydigt oändligt kunnande och erfarenhet bland riktiga skogskarlar, en liten kniv tyder på ett "litenhetskomplex" som många inte kommer över tyvärr, de upprepar som en väckelsepräst i Pingstkyrkan mantrat att jag kan göra allt med "min lilla", vilket alla känner till vid det här laget att det som gäller är :"den ska märks när den är där", varför tror ni krokodildundee fick sexbomber springande efter sig ?, tror ni de var för hans nagelvårdsetui-kniv ?

jag anar liten snopp här...

det är skillnad på situation, person, personens förmåga och personens intresse även om torsten strax ovanför inte tror det. vi lägger olika värderingar i massa olika saker, jag personligen lägger stor vikt vid hantering och att göra detta snyggt, jag vill inte stå och hacka på grenar i skogen som en babian, det är otroligt ocoolt i min värld och jag är en snobb. man lär sig inte slå eld med en kolstålskniv och en bit flinta för att det fyller en enda funktion mer än att skaffa feta skogscredd. dessutom behöver jag inte att någon annan ser mina moves, jag njuter lika mycket av det när jag är ensam. det bästa är att ta fram en liten handgjord helt unik kniv med rakbladsskärpa och snabbt göra några feta moves när man sneglar på dom andra med "hobbex" knivar som står och hackar, då himlar man med ögonen och fnyser tillräckligt tydligt att ingen kan missa det.

Ja, det var ett tag sedan som diskussionen pågick. Tack för de snälla orden monokrom! Kul tråd är det hur som helst
agreed.gif
.

~Paul~

Jo hjulet är runt och det rullar på..........
FM hade stora tunga faschinknivar i många hundra är här......faschiner tog inte slut i och med övergivandet av centralfästningsteorin.......men med röjsågar får man en annan volym på jobbet....
Manchete och röjkniv ingår i skogsnissarnas verktygslåda då man kormmersiellt kvistar, t ex inför julrisförsäljningen. Som gammal instruktör vet jag att riskvistning går minst lika bra att göra med sekatör och vass mora, om man kan moven. Uppenbart vill inte alla lära sig dem, övningsfasen kan vara lång för en som tror att en kniv är ett huggande verktyg. Huggande verktyg som yxor och huggjärn har en annan slipning än skärande knivar........
Själv har jag använt manchete av lite olika utseende. Viktigt på dem är att skaftet är tillräckligt stort så att man orkar sina långa huggande, röjande dagar. En dubbelhuggen 8" plattfil är ett bra verktyg för att skärpa eggen med. Eggskydd bör man föra med. Där man har behov av dem brukar läder ruttna fort, ett i metall eller plast är funkis.
Men låt mig säga så att längden på knivbladen brukar stå i omvänt förhållanden till röret när vi kommer till dagens fina avslutning, bastun......ingen skriker i en bastu men blickar säger ibland mer än ord....

Jag råkade få tag i två större begagnade moraknivar. Vad tror ni de optimala användningsområdena för dessa kan tänkas vara?
storaknivar.jpg

Den övre såldes länge under beteckningen Jägarfavoriten, det höll till dess att folk började bruka mer ändamålsenliga styck och slaktknivar. Den är halvtung och har ett tillräckligt långt blad för otrevligheter.......Skaftet måste repareras och eggen slipas om före brukbart skick, skrot i mina ögon.
Mora No 3 ingick länge i snickanrnas verktygslåda, de duger väl att bl a skära isolering med, även om idag det finns bättre knivar för det. Grovt slöjdande som kantskärning på klena stolpar och takstolar har jag sett dem användas till, av riktiga snickare. Min brukar fungera som köksniv vid matutflykter. Men den är även bra för att karva tändved.
Det visade exemplarets trasiga egg gör att även den skulle ner i skrothinken hemma hos mig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg