Stor kniv till vad?

DePaul tycker att en stor kniv ska vara uppemot 20cm.
Minst :). Men som sagt, det är en definitionsfråga. I mitt fall så handlar det om möjligheten att kunna hugga med kniven. Det kan vara svårt och opraktiskt att göra med en kniv med en bladlängd under 20 cm. Självklart beror det också på tyngden på bladet och viktfördelningen.

~Paul~
 
När slutar en kniv vara en kniv då och blir typ.. eeh svärd eller så.
sp14_tanto10.jpg

Cirka 38 cm lång med ett blad på nästan 26 centimeter.
 
När slutar en kniv vara en kniv då och blir typ.. eeh svärd eller så.
sp14_tanto10.jpg

Cirka 38 cm lång med ett blad på nästan 26 centimeter.

Den där kniven är inte stor. Den är bara lång.

Själv vill jag nog säga att en stor kniv är över 7 tum och helst upp mot 10 tum. Stor är inte bara längd utan även vidd, godstjocklek och vikt. Som ni ser blir då stor kniv=huggare.
Personligen är jag av yxtyp och äger inte en kniv över 12 cm förutom i köket och i slaktboden.
Inget jag läst i den här tråden har fått mig att tänka om. Däremot har jag stärkts i uppfattningen om yxans fördelar.
Folk nämner slöa yxor och flygande yxskallar. En yxa av gott fabrikat kan potentiellt vara lika vass som en kniv och det finns ingen anledning till att den inte skall vara vass nog att fastna i nageln. Vad gäller yxskallen. En bra yxa sitter ihop. Skityxor kan fås att sitta ihop genom att läggas i blöt så att skaftet sväller.

Bosse
 
Min kniv använder jag ofta som huggare, men en detalj som det inte talas om så mycket är hur skaftets avslutning är utformad.
Min kniv skulle inte fungera alls utan den här utformningen, kanske knivar som inte har den inte fungerar så bra som huggare.
Bladet är 14 cm, hela kniven 26 cm lång, har haft den i över 30 år, sist jag var ute var när jag skulle hugga ner energiskog till en indianstol, den var som vanligt väldigt effektiv, man skär inte av sly, använder inte heller yxa, det går bara inte.
Har den givetvis med framgång till vedklyvning till eldstarten.
 

Bilagor

  • PICT0186.jpg
    PICT0186.jpg
    44 KB · Visningar: 574
  • PICT0185.jpg
    PICT0185.jpg
    66.6 KB · Visningar: 569
peter1959 din stora kniv ser faktiskt riktigt använda ut och det är ju det högsta betyg som finns! Vad är en megavass kniv i nyskick som aldrig används...
 
Har mött "knivexperter" (samlare ?), som aldrig använder kniven, för den är så fin, ( kanske går sönder ?) ,men de talar om att den tål allt, o är det bästa som går att köpa....?
Ofta är knivstålet tillverkat enligt någon fantastisk formel som aldrig får visa vad det går för...
 
Senast ändrad:
Har mött "knivexperter" (samlare ?), som aldrig använder kniven, för den är så fin, ( kanske går sönder ?) ,men de talar om att den tål allt, o är det bästa som går att köpa....?
Ofta är knivstålet tillverkat enligt någon fantastisk formel som aldrig får visa vad det går för...

Många knivar har en metallplatta eller holk längst fram på skaftet som gömmer trädelarna, både fabriksgjorda och handgjorda knivar. När jag sett knivmakare på TV (Inte så ofta tyvärr), har jag de flesta gångerna sett dem borra ett runt hål med samma diameter som tångens bredd, och sedan fylla det med epoxi.
Själv borrar jag två hål med samma diameter som tångens tjocklek, och filar i en evighet. Är det en fet tånge kan det bli ett tredje hål i mitten också. Sedan fyller visserligen även jag med epoxi, men hålet är trångt.

Hur vanligt är det med ett stort, runt hål rakt igenom? Jag har en känsla för att hylsan/plattan närmast bladet ibland döljer fuskjubb. Men hur ofta? 5% eller 95%? Jag vet inte, men är nyfiken. Att köpa massor av knivar och spräcka skaften har jag inte råd med. Röntgen har jag inte tillgång till.

Inom alla hantverk finns det de som fuskar hejdlöst där det inte syns, och de som är superseriösa rakt igenom.
 
Inom alla hantverk finns det de som fuskar hejdlöst där det inte syns, och de som är superseriösa rakt igenom.

I de gamla katedrlerna finns det ofta statyer av olika helgon med mera inmurat i väggarna. Det sägs att de när de skar ut dem ur stenblocket även fullbordade statyn på den delen som skulle muras in i väggen, trotts att de aldrig skulle ses av någon. Förklaringen var att "Gud ser även inne i muren." Jag tror att det bara var en ursäkt för yrkesstolthet. Och det är ju något bra.
 
I de gamla katedrlerna finns det ofta statyer av olika helgon med mera inmurat i väggarna. Det sägs att de när de skar ut dem ur stenblocket även fullbordade statyn på den delen som skulle muras in i väggen, trotts att de aldrig skulle ses av någon. Förklaringen var att "Gud ser även inne i muren." Jag tror att det bara var en ursäkt för yrkesstolthet. Och det är ju något bra.
Intressant iakttagelse.

De gamla grekerna, som ju otvetydigt hade sinne för både kroppsproportioner (vilket är mer än man kan säga om helgonavbildarna...) och för marmorslöjd, lämnade däremot ofta baksidan grov och/eller ofärdig, eftersom den ändå inte skulle synas. Men de grekiska gudarna kanske inte var så noggranna...
 
Många knivar har en metallplatta eller holk längst fram på skaftet som gömmer trädelarna, både fabriksgjorda och handgjorda knivar. När jag sett knivmakare på TV (Inte så ofta tyvärr), har jag de flesta gångerna sett dem borra ett runt hål med samma diameter som tångens bredd, och sedan fylla det med epoxi.
Själv borrar jag två hål med samma diameter som tångens tjocklek, och filar i en evighet. Är det en fet tånge kan det bli ett tredje hål i mitten också. Sedan fyller visserligen även jag med epoxi, men hålet är trångt.

Hur vanligt är det med ett stort, runt hål rakt igenom? Jag har en känsla för att hylsan/plattan närmast bladet ibland döljer fuskjubb. Men hur ofta? 5% eller 95%? Jag vet inte, men är nyfiken. Att köpa massor av knivar och spräcka skaften har jag inte råd med. Röntgen har jag inte tillgång till.

Inom alla hantverk finns det de som fuskar hejdlöst där det inte syns, och de som är superseriösa rakt igenom.

Jag brukar borra hålen en halv mm under tångens tjocklek och sen raspa å fila upp till korrekt storlek. Endel gör nog som du beskriver, jag vet några stycken. Men det är nog lågnt ifrån alla. Är det inte biten lägnst ner mot bladet (som syns) så tycker inte jag att man behöver vara exakt med passningen mot tången huvudsaken att man som sagt fyller ut " tomrumet" med epoxy. Det pågår föressten endel diskutioner om man ska fila hålet lite större även i ändbiten, och sen fylla ut med epoxy, för limmet är mer flexibelt än trämaterialet. Metall holkar har man ofta för att förstärka nedre delen av skaftet den delen får ju ofta stryk när man använder kniven.
Seved
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar