Stor kniv till vad?

Ha ha ja jag tyckte oxå att det såg lite misstänkt ut först, men när han började med vingarna eller vad det är så fattade jag att det skulle bli nåt annat :)

Seved
 
suck

Efter att ha läst en stor del av inläggen här och vid något tillfälle givit mig in i diskussionen kan jag bara konstatera. Det finns folk som vet vad som är rätt och har man större kniv än dom själva är man okunnig och inte lika riktig naturmänniskal som de.
Det liknar en sorts rednecks attityd, där man själv sätter standard om vad som är bra och rätt och allt annat är om inte fel så i alla fall löjligt.
Då bör vi kunna enas om att det är störtlöjligt att ha mer än 100 hästkrafter under huven på bilen då också, för man tar sig från Ystad till Happaranda aldeles utmärkt med färre hästkrafter än så, och vi får ändå inte köra fortare än vad hastighetsbegränsningarna tillåter.
När det gäller själva knivfrågan så behövs oftast inte ens en Mora i fjällen, men om jag skall vara i skogsmark så väljer jag en stor kniv (fast jag egentligen inte behöver någon kniv där heller), jag hoppas att det är ok och att ni som inte klarar av det kan förlåta mig för det ändå, så jag inte riskerar att bli trackaserad för det där ute. Jag äger inte någon liten ihopfällbar såg och de yxor jag äger är betydligt tyngre, och det jag skullle använt dessa till som inte knivan klarar är väl att slå ner svåra tältspikar i marken, så jag får väl köpa en slägga för det ändamålet. :)
 
Det har var en väldigt lång och understundom rätt intressant tråd. Även om jag själv inte sällar mig till storknivsfantasterna så tänker jag, bara för själva diskussionens skull, lägga fram ett högst rationellt argument för den stora kniven. Det handlar om den där så omtalade överlevnadssituationen. Det allra viktigaste när det mesta har skitit sig och man ligger seriöst illa till är ens egen absoluta övertygelse om att man kommar att klara sig ur knipan. Detta är viktigare än vilken utrustningsdetalj som helst, ja till och med viktigare än alla kunskaper och färdigheter man kan tänka sig. Om (observera -OM) en jättebamsekniv i japanskt rymdimperiestål för sisädär tretusen spänn är det som får någon att tro på sig själv när det är det där allra sista som krävs - då är kniven värd sig egen vikt i guld. Detta resonemang kan tänkas vara både långsökt och lätt att argumentera omkull. Men, faktum är att sådana små futtigheter oftare än man vill tro gör skillnad på liv och död.

Mitt persoliga val ? Med min Swede 82 i ena byxfickan och ett eldstål i den andra är jag odödlig. Detta är vad som får mig att känna mig välutrustad. För någon annan är det en Opinel #04, en Fällnkiven S1 eller en Mora 2000. En fråga om tycke och smak helt enkelt.
 
Alltså många av de svar som har kommit på sista tiden har handlat om huruvida en liten kniv är överlägsen en stor eller vice versa. Men ursprungsfrågan och därmed ämnet för den här tråden var ju från början helt annan!!! Här kommer den igen:

"Det säljs ju uppenbarligen en del knivar av den "större" kalibern. Vad används alla dessa till? Och vad var syftet när man designade knivarna ifråga?

Alltså vad är användingsområdet för en kniv av typen Fällkninven A1 eller Cold Steel SRK?"


~Paul~
 
Ahhh...Jag bidrog visst till att dra iväg från ursprungsfrågan, lessen för det. Eftersom jag nu har öppnat foderluckan så får jag väl försöka besvara TS's fråga.

1) En stor kniv kan hjälpligt användas till arbeten som en liten kniv klarar finfint. En liten kniv klarar inte alls arbeten som kräver en stor kniv (jämför gärna med kastrullerna i köket). Diskussioner kring huruvida dessa arbeten överhuvudaget behöver utföras med en kniv är alltför akademiska för att jag skall orka bry mig.

2) Det skänker glädje att äga och använda ett verktyg man tycker om. Att man tycker om en kniv är skäl nog att köpa den och bära med den i skogen.

3) Jämlikhet !!! Våra älskade kvinnor köper och använder höggradigt opraktiska handväskor, skor och ytterkläder. Utan vidare kan en kvinna motivera innehav och bruk av en opraktisk pryl med att hon gillar den och att den är snygg. Här har vi gubbar något att lära ! Varför kan man inte få bära och använda en kniv bara precis för att man tycker om den ?

Jag höll på att glömma det där med syftet med designen...
När man designar en produkt som ska säljas i konsumentled till "gemene man" så handlar det om att få till något som så många som möjligt är beredda att betala så mycket som möjligt för. Om man satsar på image, funktionallitet, marknadsföring eller någon skön kombination varierar.
Vad man som köpare av en produkt väljer att fokusera på är självfallet upp till var och en. Somliga betalar gärna för det rätta märket - skitsamma om grunkan fungerar. Någon vill ha ögonfägnad. Andra vill ha funktionallitet och bryr sig inte alls om det estetiska. Återigen - Det är de personliga pereferenserna som avgör i slutänden.

(Om någon tycker att jag är alldeles för mångordig så skyller jag på Johnnie vandrare)
 
Senast ändrad:
084b87ea64a5416aae9fc38f0a8b94e9.jpg

Jag vågar hålla mig utanför trådens fråga genom att återknyta til att Opinel just nämndes.

BBC Food har försvunnit från mitt satelitutbud (Canal Digital Familjepaket).
I stället har jag fått BBC Lifestyle. Det visas matlagningsprogram även på denna kanal. När jag tittade på nämnda kanal fick jag se en fransk (tror jag) kock som hela tiden använde en Opinel fällkniv till allt köksarbete. Jag gillade vad jag såg. Det ser ut som att arbetet utförs med skalpell. Någon av mina vänner har Opinel som brukskniv och jag är imponerad av kännslan i stålet. Påminner om de gammla kolståls Sabatier som förr fanns i krogkök. (nu mer i bankvalv) *smile*

Off Topic With Love

Patrik
 
Alltså många av de svar som har kommit på sista tiden har handlat om huruvida en liten kniv är överlägsen en stor eller vice versa. Men ursprungsfrågan och därmed ämnet för den här tråden var ju från början helt annan!!! Här kommer den igen:

"Det säljs ju uppenbarligen en del knivar av den "större" kalibern. Vad används alla dessa till? Och vad var syftet när man designade knivarna ifråga?

Alltså vad är användingsområdet för en kniv av typen Fällkninven A1 eller Cold Steel SRK?"


~Paul~

Big is beautiful.


peter
 
Alla som använt kniv modell större, märker tydligt att den har mycket större kapacitet vid kapning,huggning,kvistning, klyvning av mindre ved, etc
Jag anser att släpa med en yxa är overkill för de jobben

Så enkelt är det, vad ni andra än tycker

Måste jag rabbla upp vad jag menar med normalt förekommande göromål, så anser jag att ni missat ett verktyg i erat friluftsliv, samt löser vissa uppgifter på ett mera arbets/tidsmässigt mer krävande sätt alldeles i onödan, så varför krångla till det ?

Kom inte dragande med yxa och en liten fällkniv som ersättare, snälla !!!!

Jag förutsätter att debatten handlar om en vandrares utrustning, som måste bäras,i ett basläger tex. så ska givetvis yxan finnas på plats.

( sedan vet jag att det finns avvikare, som den gamla utekompisen som var med i FBU, han var tokig i sin ihopfällbara spade, den var skarpslipad, den kan man hugga huvudet av folk med, gräva, använda som korp, hugga ved, kvista, öppna is-hål för vatten, ja allt kunde man göra med den tydligen, och den släpade han runt på...tror att han har "kommit till sig nu", men ser ni någon i skogen med en olivgrön spade, se upp, spring !!!);)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar