Stor kniv till vad?

nu fattar jag inte.. ingen har väl sagt att man inte får lägga på hög eller.. klart man ska ha många knivar.. prylar e skitroligt!!
 
Visst får man ha hur många knivar man vill som man inte använder men det hela blir lite löjligt om man gör recensioner på sådana knivar och berättar hur extremt bra, slittåliga de är och att de håller för allt... man bör vara tydlig med att det är ens samlarkniv och inte en "user".
 
snygg klocka peter! fina färger!

Ang. det här med skärande verktyg. Är det inte en lite obstinat inlåsning? Jag menar, de som använder en slöjdbila.. har de fel då eftersom de även använder yxans skärande egenskaper? Den är ju ett huggande verktyg!

Jag kvistar ganska ofta med en liten mora och har svårt att se hur det skulle vara lättare. Visst det går fort om man sätter kniven på rätt ställe, står rätt för att få full kraft och så vidare. Men jag är nyfiken på den här tekniken ni talar om. Eftersom jag som sagt ofta glömmer eller inte har med mig yxan och då får klara mig med kniven.

/tor
 
Ja men, måste man använda alla knivar man har ? Jag tycker det är skitkul med knivar så jag har dem i en byrå. Ibland tar jag fram en och tittar och vrider och vänder på den. Har alltid en Leatherman i fickan + någon av alla mina samlade fällknivar. Jag brukar åka till Amerrka ett par gånger om året och har då alltid några finingar med i bagaget. Ja vafan , en del hänger fula tavlor (i mina ögon ) på väggen till ingen nytta, då kan man väl ha knivar i byrolådan ! Eller??

Stefan
Självklart behöver man inte använda "alla" knivar man äger. Att samla på knivar är ju en ganska vanlig företeelse. Personligen skiljer jag på mina samlarknivar och mina användarknivar. Oftast har jag flera stycken exemplar av samma modell varvid jag endast använder en av dessa pjäser. De andra huserar i vitrinskåpet.

Många anser att det är lite makabert att samla på knivar, själv upplever jag det inte konstigare än att samla på ölburkar eller klubbmärken. Kritikerna slänger sig ofta med uttryck som; liten penis, knivslagsmål, illegalt, barnsligt/omoget samt resursslöseri
blabla012bf4.gif
.

Undertecknad håller förståss inte med
laughing-1.gif
.

~Paul~
 
snygg klocka peter! fina färger!

Ang. det här med skärande verktyg. Är det inte en lite obstinat inlåsning? Jag menar, de som använder en slöjdbila.. har de fel då eftersom de även använder yxans skärande egenskaper? Den är ju ett huggande verktyg!

Jag kvistar ganska ofta med en liten mora och har svårt att se hur det skulle vara lättare. Visst det går fort om man sätter kniven på rätt ställe, står rätt för att få full kraft och så vidare. Men jag är nyfiken på den här tekniken ni talar om. Eftersom jag som sagt ofta glömmer eller inte har med mig yxan och då får klara mig med kniven.

/tor

Tack monokrom !
Att utnyttja en knivs tyngd för att bearbeta ses som "felaktigt"
vet jag inte var de får det i från.

Kanske någon hämning från tidig ålder

Jag kanske gör fel när jag använder den även vid ätning av grillat ?
Hemma och i skogen använder jag ofta refillpåsar med kryddor jag köper, håller inte på och fyller på tomma kryddburkar som många gör, det väcker stor uppmärksamhet o bestörtning bland besökande vid matlagning, "va ?, gör du sådär ?....ungefär som : "kan man göra så, ? är inte det förbjudet?"

Att kunna använda ett verktyg som kniven är på så många sätt som möjligt måste ses som bättre än att begränsa verktyget till få sysslor, även i vikthänseende, då det innebär att man måste bära med sig flera verktyg.



Vi hade en elektriker på jobbet, gammal gubbe, han hade en skruvmejsel o en Morakniv, han löste de flesta elfel när det behövdes, hans efterföljare hade bälten runt kroppen med mängder med specialverktyg, och en sparkcykel fullastad med lådor/väskor innehållande en hel elektrikerbutiks sortiment, men löste inte elfelen snabbare för det....

Som friluftsmänniska måste man kunna lösa saker på många sätt med enkla medel.
Även som "civil"
 
Att kunna använda ett verktyg som kniven är på så många sätt som möjligt måste ses som bättre än att begränsa verktyget till få sysslor, även i vikthänseende, då det innebär att man måste bära med sig flera verktyg."

det finns inget förbud.. men jag säger fortfarande att ett verktyg som används på det sätt den är konstruerad för är mest effektivt. sedan är jag så förvånad över era argument om hastighet, vi har flera gånger diskuterat vilket som går snabbast att hacka eller att skära, vi har väl landat någonstans runt att tids skillnaden är försumbar. dock är det lite lustigt att tidsaspekten blir det viktigaste när vi ger oss ut i naturen för att komma ifrån hela tidsgrejen.. dessutom är olika saker olika viktiga, jag är som jag skrivit innan en snobb och jag skulle inte förnedra mig att stå och hacka i skogen med en 30 cm buck kniv, men det är mina värderingar och vad jag tycker är viktigt.. åker jag till amazonas kommer jag inte att skaffa en stor kniv utan en machete. rätt verktyg på rätt plats. hemma på gården använder jag knivar som allt möjligt, kniv, hammare, stämjärn, huggmejsel och all schöns jävelskap, dessutom slipar jag dom ganska ofta med vinkelslip..
 
Fast du säger lite emot dig själv Patric. Det faktum att en metod är snabbare än en annan är ett bevis på att den också är effektivast. Det i kombination med förmågan att upprepa denna metod utan att bli trött är en vinnande strategi.

Ditt sätt att "skära av" slanor är därför enligt min åsikt inte den bästa metoden med tanke på de kriterier som jag har nämnt ;).

~Paul~
 
Jag håller fullständigt med flera i diskussionen idag :)

Knivar skall man ha i vitrinskåpet, även om konkurrensen om de fina exemplaren har ökat :)
Det GÅR att lösa yxans uppgifter med bara en kniv. Senast igår använde jag bara en F1 för att spänta upp en rejäl vedklamp i stickor.

@Tor. Sväng förbi någon gång så skall jag visa hur man kvistar med en Mora (även om demonstrationen kommer att ske med valfri Fällkniven :) )
 
Fast du säger lite emot dig själv Patric. Det faktum att en metod är snabbare än en annan är ett bevis på att den också är effektivast. Det i kombination med förmågan att upprepa denna metod utan att bli trött är en vinnande strategi.

Ditt sätt att "skära av" slanor är därför enligt min åsikt inte den bästa metoden med tanke på de kriterier som jag har nämnt ;).

~Paul~

jag vet att jag säger emot mig själv, det var hela poängen.. vi är så in i helvete noga med att få rätt att vi glömmer varför vi är ute och att det kanske inte är viktigast med några minuter hit och dit..

meeen eftersom jag är en obotlig messersmidth så fortsätter jag.. jag sa inte att din metod var effektivare, jag sa att tidsskillnaden är marginell och försumbar, därav inte effektivare enligt dina mått mätt. dessutom är det ett tankefel att tro att hastighet alltid är lika med effektivitet, hastighet kan lika väl innebära ökad risk, ökat slarv, minskad noggrannhet mm.. vilket förbrukar mest energi, att gå 100m eller att springa 100m, gör sedan samma sak på natten så får du ännu fler faktorer till att hastighet inte alltid är samma som effektivitet..
 
Hej Patric!

I mitt inlägg talade jag förvisso inte om snabbhet utan om enkelhet. Var och en efter egen förmåga och huvud.

Jag såg att du skrev "jag skulle inte förnedra mig att stå och hacka i skogen med en 30 cm buck kniv". Det kan jag förstå. Men tänk efter, varför är det så egentligen? Mogna och vuxna människor borde väl kunna förstå och acceptera utan att döma eller projicera hämningar. Ändå är det så ofta det som styr. Det är ju barnsligt egentligen.

dePaul och Peter1959 måste vara ytterligt välhängda eftersom de är så oberörda av ståhejet kring sina stora knivar. Det tyder på självförtroende "inifrån". hahahaha
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar