snygg klocka peter! fina färger!
Ang. det här med skärande verktyg. Är det inte en lite obstinat inlåsning? Jag menar, de som använder en slöjdbila.. har de fel då eftersom de även använder yxans skärande egenskaper? Den är ju ett huggande verktyg!
Jag kvistar ganska ofta med en liten mora och har svårt att se hur det skulle vara lättare. Visst det går fort om man sätter kniven på rätt ställe, står rätt för att få full kraft och så vidare. Men jag är nyfiken på den här tekniken ni talar om. Eftersom jag som sagt ofta glömmer eller inte har med mig yxan och då får klara mig med kniven.
/tor
Tack monokrom !
Att utnyttja en knivs tyngd för att bearbeta ses som "felaktigt"
vet jag inte var de får det i från.
Kanske någon hämning från tidig ålder
Jag kanske gör fel när jag använder den även vid ätning av grillat ?
Hemma och i skogen använder jag ofta refillpåsar med kryddor jag köper, håller inte på och fyller på tomma kryddburkar som många gör, det väcker stor uppmärksamhet o bestörtning bland besökande vid matlagning, "va ?, gör du sådär ?....ungefär som : "kan man göra så, ? är inte det förbjudet?"
Att kunna använda ett verktyg som kniven är på så många sätt som möjligt måste ses som bättre än att begränsa verktyget till få sysslor, även i vikthänseende, då det innebär att man måste bära med sig flera verktyg.
Vi hade en elektriker på jobbet, gammal gubbe, han hade en skruvmejsel o en Morakniv, han löste de flesta elfel när det behövdes, hans efterföljare hade bälten runt kroppen med mängder med specialverktyg, och en sparkcykel fullastad med lådor/väskor innehållande en hel elektrikerbutiks sortiment, men löste inte elfelen snabbare för det....
Som friluftsmänniska måste man kunna lösa saker på många sätt med enkla medel.
Även som "civil"