Stor kniv till vad?

Den här tråden är den menlösaste någonsin.

Det här inlägget är det menlösaste någonsin. Ska ta och lacka ett andra lager på mitt styre istället.
 
En stor kniv hugger man helst med och jag är emot att hugga med en kniv. Några tror att det går snabbare att hugga än att skära. Med bra teknik går det fort och säkert att få bort trä med en liten kniv. Vad jag kan se så hugger rumänen inte en enda gång med kniven. Skaderisken är helt enorm i filmen med den stora kniven anser jag. Han slår och hugger med kniven hela tiden nära sina fingrar. Är det ens möjligt att använda greppen rumänen använder med en stor kniv? Kan man då verkligen säga att man kan göra samma sak med en stor kniv plus lite till som med en liten?

När jag ska klyva något täljer jag till kilar och slår in de med en träbit som även den är täljd med en liten kniv och då kan jag lätt klyva riktigt stora saker. Jag skulle absolut inte göra som i den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=c4attevdtmo

Stora knivar är gjorda för att hugga sly med och ja de en kompromiss hehe... Ännu har jag inte läst igenom hela denna underhållande och lärorika tråd men detta har sannolikt nämnts både en och två gånger.
Du gör dig skyldig till något som många i den här tråden har gjort tidigare. Nämligen att jämföra en liten och en stor kniv i samband med täljarbeten.

Båda knivtyperna är designade till att utföra skilda arbeten. Vilken idiot som helst fattar att en stor huggare är värdelös till att tälja med och att en liten kniv är lika värdelös till att hugga ner slanor med.

Vidare skriver du att du är emot att hugga med en kniv eftersom du anser att det är mer riskabelt och inte lika effektivt som att använda en liten kniv. Detta är rent nonsens och ett bevis på att du aldrig har använt en väl avvägd huggare i dessa sammanhang. Skaderisken är minst lika stor med en liten kniv om du använder den på fel sätt.

~Paul~
 
Jag hugger hellre med en yxa än med en stor kniv då man får större kraft och precision i hugget. På en yxa är kanske 4 cm av eggen utanför materialet man hugger i, på en stor kniv är det mångdubbelt längre del av bladet som bara tar i luften och som kan råka hamna brukaren eller något annat. Denna "onödiga" bladlängd anser jag vara en säkerhetsrisk vid huggande av typen killen i filmen håller på med. Ska jag hugga sly brukar jag använda en röjkniv då den tar betydligt bättre än en stor kniv. En stor kniv är som sagt en bra kompromiss givet vissa omständigheter men för andra omständigheter finns det bättre kompromisser.
 
Jag hugger hellre med en yxa än med en stor kniv då man får större kraft och precision i hugget. På en yxa är kanske 4 cm av eggen utanför materialet man hugger i, på en stor kniv är det mångdubbelt längre del av bladet som bara tar i luften och som kan råka hamna brukaren eller något annat. Denna "onödiga" bladlängd anser jag vara en säkerhetsrisk vid huggande av typen killen i filmen håller på med. Ska jag hugga sly brukar jag använda en röjkniv då den tar betydligt bättre än en stor kniv. En stor kniv är som sagt en bra kompromiss givet vissa omständigheter men för andra omständigheter finns det bättre kompromisser.
En röjkniv är trots allt en kniv. I mångt och mycket lik en huggare.

En yxa är inte det mest optimala huggverktyget i alla situationer. Slanor upp till 3-5 cm är avsevärt enklare att hugga av med en stor kniv/machete/kukri/huggare än en yxa. Yxan dominerar dock när det gäller grövre ved. Det som du kallar "onödig" bladlängd är huggarens största potential. Det är just dess längd som ger den balans, tyngd och gör den till ett effektivt huggverktyg. Att inte alla kan hantera en huggare är däremot en helt annan diskussion.

Håller med om att alla verktyg är trots allt kompromisser.

~Paul~
 
http://www.youtube.com/watch?v=DPiEvmK-ZYI så här kan man också använda en kniv :) hade gått bättre med en mora! med rätt teknik
Fällkniven A2 är inte en huggare i egentlig mening. Kniven är framtagen för att användas som allroundkniv med ett visst huggande på repertoiren. Dock som sagt inte en utpräglad huggare. Problemet med den är att bladet är för kort och balansen är anpassad till skärande uppgifter. Dessutom är den något för lätt.

Killen i videon vet heller inte riktigt vad han sysslar med tyvärr. Hade varit på sin plats att lära sig hugga i vinkel.

En Becker Brute eller Busse BM hade klarat jobbet avsevärt bättre ;)

~Paul~
 
Han hugger dessutom i marken på första och särskilt sista pinnen. Vad har han egenteligen emot myror? Dessutom får han ju slipa om kniven sedan, de visar egg-skadorna i sista klippet.

Filmen gör mig mer övertygad om att ha en liten yxa och en kniv till att skära med. Men jag vill se samma film med en större kniv.
 
Filmen gör mig mer övertygad om att ha en liten yxa och en kniv till att skära med.
Det är just ett sådant uttalande som jag hade väntat mig :(.

Obs, kniven i fråga är inte en rättvis representant för effektiva huggare. Det är en ytterst medelmåttig allroundkniv, milsvida ifrån de bättre modellerna på marknaden.

Men visst, vet man med sig att det inte blir något allvarligare huggande så funkar den trots allt som en kompromiss.

~Paul~
 
Men framförallt, oavsett om man har yxa, stor eller liten kniv. Man hugger aldrig mot marken! Man använder alltid en huggkubbe, i detta fallet hade han kunnat tagit en annan trädgren och laggt under. Om inte annat hade han kunnat ta den första biten som skydd mot de senare.
 
dePaul btw jag skummade igenom tråden igår (haha) och såg att du hade planer på en kniv faq. Du skrev mycket läsvärt om hur man vässar kniven och undrar nu om du har skrivit mera sedan dess och isf var jag kan läsa det?.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar