Stor kniv till vad?

när det kommer till urverket så har jag alltid fått lära mig att omega håller högre klass eller som med flyglar, vill du ha en cool flygel, köp steinway, vill du ha en bra flygel, köp en yamaha.. min polare var nere hos sin kusin i milano, han dissade kusinen rätt bra för att han köpt en rolex, en dag slängde kusinen över sin rolex till min kompis på morgonen och bad honom ta på klockan.. han hade klockan hela dagen och sent på kvällen när dom kom hem bad kusinen att få tillbaka sin klocka, sagt och gjort, min polare lämnade tillbaka klockan. kusinen tittade på honom en lång stund och sedan sa han, säg till mig utan att ljuga att du inte saknar att ha den på din arm.. min polare vill oxå köpa en rolex.. det handlar inte om hur bra den är, den har en känsla som inte många andra har, det är inte ett urverk utan en rolex, dessutom vill jag ha en vintage, en 60-talare..
OK, förstår.

~Paul~
 
Under den gågna vintern hade jag ett tråkjobb där vi skulle tillverka betongjutformar till järnvägsslipers. Det ingick mycket plåthamrande för att få in alla bitarna på plats innan punktning och svetsning. Då jag höll på med detta i fem månader lärde jag mig exakt vad som behövdes i olika situationer. Jag hade fem olika hammare som jag valde mellan, beroende på vad jag skulle göra.

Jag tror det är precis likadant med knivar. Så ta med en sån där köksknivsats, sen är ni täckta för alla behov. Eller en som är nära det ni gör mest av.
 
Här skall blåsas på elden :)

Njae.. eller, Jag gillar att ha en stor kniv med mig som klarar lite huggande.

När vi är ute ett gäng så är det oftast så att man inte bär med sig var sin yxa eller såg. När man då kommit fram till lägerplatsen och det skall fixas ved så kan jag låta någon annan gå iväg med yxan och jag lurar iväg in i buskagen med min stora kniv och kan där med få med mig det mesta hem till brasan. Vare sig det är grenar,sly eller mindre träd.

Jag är inte en ultra-lätt packare och jag håller mig mest i skogarna i söder och väst. Skulle jag ut och långvandra på fjället så får jag nog gå ned ett par steg i knivstorlek till förmån för vikten.

Jag har under mina första 15 år som scout tyckt att det var lite överdrivet med en stor kniv men för 5 år sedan så kom jag över en riktig feting som jag tog med mig på hajk mest för skoj. Jag uptäckte då att denna var ju helt underbar när man skulle fixa ved eller lägerplats. Så jag har efter prövande ändrat mina åsikter... kanske fler här som borde testa innan de säger för mycket.

... tycker jag.
 
är man svag så kanske man behöver en stor kniv, själv är jag brutalt stark och har feeta skills så jag klarar mig med en mora.. jag förstår fortfarande inte vilka träd och grenar man lagligen använder för att elda, själv använder jag nedfallna eller på annat sätt avbrutna grenar men jag har aldrig någonsin behövt hacka på dom med en kniv, jag bryter helt sonika av dom eller eldar dom i det skick dom är..
 
jag är också brutlat stark och två meter lång :cool: så en stor kniv för andra är kanske inte så stor för mig. Kan man hantera den så är den ett underbart verktyg tycker jag.

Hittar man ett nedfallet träd så är det ju inte säkert att man kan bryta av de delar man vill ha med sig hem och visst kan man karva av det man vill men det kommer ju bli mörkt innan man är klar. Nej, då föredrar jag att kunna hugga av de delar jag vill ha, med några snabba hugg och gå till lägret och börja laga mat.
 
jag är också brutlat stark och två meter lång :cool: så en stor kniv för andra är kanske inte så stor för mig. Kan man hantera den så är den ett underbart verktyg tycker jag.

Hittar man ett nedfallet träd så är det ju inte säkert att man kan bryta av de delar man vill ha med sig hem och visst kan man karva av det man vill men det kommer ju bli mörkt innan man är klar. Nej, då föredrar jag att kunna hugga av de delar jag vill ha, med några snabba hugg och gå till lägret och börja laga mat.



nedfallna träd.. tja är dom i storlek att man kan ta dän dom med en med några snabba hugg så är det inte träd utan mindre pinnar så kan man ta dom i näven och lägga dom i elden, sedan skjuter man in efterhand.. grejen med stora knivar är att man måste hacka för dom är inte funkis till något annat, man hackar grenar, man hackar fisken man fångat, man hackar en bit rökt kött osv. en stor kniv är kompensation på någon form av brist, antingen styrka eller skills..
 
Alla miniknivs-förespråkare verkar bara ha råd med en kniv och i det fallet kan jag hålla med. Då är det nog smidigare med en mindre modell. Men jag brukar ha med mig flera olika redaskap ut.
storkniven är ju ett röj/vedhämtarverktyg och så har jag en fällkniv modell större för allt annat.
Brukar även ha en Gerber multitång med mig och där finns också en liten kniv om man skulle behöva pilla ut flisor ur handen efter man brutit grenar och släpat hem hela träd för att lägga på elden.
så avsaknad av "skills" får stå för dig...
 
Detta är en av utsidans roligaste trådar...

Men badanne, har du också med dig en tjugoliters järngryta att koka vildsvinen i, eller vad ska du annars ha de där stockeldarna till? Gör du såna oftast när du är ute? Märkligt, själv har jag gjort dem nån enstaka gång på kul för att få en varm natt, och då har jag varit förutseende nog att ha med en liten såg, och nån gång en yxa... Annars duger mina små pinn-eldar bra, och det enda jag kan behöva en kniv till där är att spänta och sen skära grillpinne, och till det är varken en stor kukri eller ett rakblad (lättpackarmaffians föredragna verktyg) särskilt optimal. Försöker man nån gång ta ur fisk med något dylikt upptäcker man snart att man antingen får fiska haj eller spigg för att anpassa sig till kniven, och jag föredrar harr och öring...
 
Vi är återigen på "stigen" som heter: "Det optimala anv. området och minsta möjliga vikt i alla situationer."

Jag viker inte en milimeter ifrån det faktum att det i många fall är mer praktiskt att använda en större kniv/huggare än en liten mora (med diverse kombinationer såsom större kniv, yxa eller såg). Som redan påtalat så handlar det förståss om i vilken situation vi befinner oss i. På kalfjället behöver man knappast någon kniv över huvud taget. ;)

~Paul~
 
Detta är en av utsidans roligaste trådar...

Men badanne, har du också med dig en tjugoliters järngryta att koka vildsvinen i, eller vad ska du annars ha de där stockeldarna till? Gör du såna oftast när du är ute? Märkligt, själv har jag gjort dem nån enstaka gång på kul för att få en varm natt, och då har jag varit förutseende nog att ha med en liten såg, och nån gång en yxa... Annars duger mina små pinn-eldar bra, och det enda jag kan behöva en kniv till där är att spänta och sen skära grillpinne, och till det är varken en stor kukri eller ett rakblad (lättpackarmaffians föredragna verktyg) särskilt optimal. Försöker man nån gång ta ur fisk med något dylikt upptäcker man snart att man antingen får fiska haj eller spigg för att anpassa sig till kniven, och jag föredrar harr och öring...

Koka vildsvin?? Aldrig hört talas om Asadogrillning,då behövs det en rejäl glödbädd.

Du tänker för smått strykarn,skruva upp några snäpp.Fruntimmersaktigt...;)


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar