Stor kniv till vad?

re

Hmmm. För mig finns det inget rätt eller fel här. En del vill ha en kniv modell srörre med sig andra inte. Kör hårt alla därute och använd det ni själv känner er trygga med.
mvh Kimmo Lilja
 
haha.. ni är verkligen jättesöta.. vi kanske skulle lägga ner att diskutera i forum, det är bättre om alla gör som dom vill.. om man inte är intresserad av att människor har andra åsikter än sig själv så har man hamnat lite fel på ett publikt forum, allt kommer att stötas och blötas, det är grundtanken med ett forum av den här typen?
 
Säger du kontroll att detta inte är en STOOOR kniv, så har du fel.

Det är ingen Machete, de är minst dubbelt så stora, de går knappt att bära, så nu vet du det !
 

Bilagor

  • kniv.jpg
    kniv.jpg
    58 KB · Visningar: 429
haha.. ni är verkligen jättesöta.. vi kanske skulle lägga ner att diskutera i forum, det är bättre om alla gör som dom vill.. om man inte är intresserad av att människor har andra åsikter än sig själv så har man hamnat lite fel på ett publikt forum, allt kommer att stötas och blötas, det är grundtanken med ett forum av den här typen?
Problemet är att de flesta har en förutfattad mening som de trots tusentals argument inte kommer att vika ifrån. De flesta diskussioner baserade på smak och känsla leder därför ingenstans. Det var detta som Kimmo försökte säga och som jag höll om.

Dessutom (handen på hjärtat) Patric så har du hittills hävdat att en morakniv är bästa valet oavsett miljö, situation eller den förmodade arbetsuppgiften, eller hur? Med en sådan inställning så bekräftar du precis det jag nu har sagt.

~Paul~
 
Problemet är att de flesta har en förutfattad mening som de trots tusentals argument inte kommer att vika ifrån. De flesta diskussioner baserade på smak och känsla leder därför ingenstans. Det var detta som Kimmo försökte säga och som jag höll om.
~Paul~

känner vi inte igen det här.. det var något med att det var omöjligt att skära av en 5cm slana med ett snitt?

detta har uppkommit även vid andra tillfällen då vi diskuterat praktisk hantering och lite mer avancerad användning.

Dessutom (handen på hjärtat) Patric så har du hittills hävdat att en morakniv är bästa valet oavsett miljö, situation eller den förmodade arbetsuppgiften, eller hur? Med en sådan inställning så bekräftar du precis det jag nu har sagt.
~Paul~

nähä du.. kom inte med den, jag har alltid hävdat att handen som håller kniven är viktigare än kniven.. jag har sagt att mora'n är den i särklass bästa kniven om man ser till pris/funktion, jag har sagt att en skicklig utövare kan lösa dom flesta problem med en morakniv.. jag har dessutom sagt att dom flesta knivar du visar är felkonstruerade och morakniven har en överlägset bättre konstruktion vid lite mer avancerad knivhantering..
 
I mitt skrå

finns ett talesätt med viss sanningshalt. "Små kirurger gör små snitt stora kirurger gör stora snitt".

Det kan finnas en fördel med att göra ett större sår i och med att det blir mera insyn mot operationsområdet och det går fortare att operera och sannolikt kan det också bli säkare.

Men avseende knivval menar jag att det är tvärtom. Bra snickare eller friluftare klarar sig bättre med en liten än med en stor kniv.

Thure
 
f...Bra snickare eller friluftare klarar sig bättre med en liten än med en stor kniv...

Men, eftersom det tydligen är så (enligt åtskilliga inlägg) att det bara finns några få människor -förutom de där naturfolken- som kan hantera en kniv "korrekt", då bör vi andra ha en stor kniv för att kompensera våra brister?
 
Dessa diskussioner har en del likheter med den tråd jag startade om slöa knivar verkligen är farligare än vassa:

"Alla" har lärt sig (i skåjterna eller av vad de läst i naturböcker(?)) att slöa knivar är farligare.

Men, av svaren i den tråden och de kanske 60-70 personer jag frågat kan jag bara utläsa att de riktigt obehagliga skadorna (avskurna senor, stort blodflöde osv) inträffar när man använder en riktigt vass kniv.

För ett allmänt skogsliv föredrar jag min Mora2000 jämfört med min mindre kniv med 7 centimeters bladlängd. Just för att Moran har ett längre blad och därför skär bättre genom större grejer.

Den där tvåtums slanan är faktiskt svår att kapa med den lilla kniven...
 
1. känner vi inte igen det här.. det var något med att det var omöjligt att skära av en 5cm slana med ett snitt?

detta har uppkommit även vid andra tillfällen då vi diskuterat praktisk hantering och lite mer avancerad användning.



2. nähä du.. kom inte med den, jag har alltid hävdat att handen som håller kniven är viktigare än kniven.. jag har sagt att mora'n är den i särklass bästa kniven om man ser till pris/funktion, jag har sagt att en skicklig utövare kan lösa dom flesta problem med en morakniv.. jag har dessutom sagt att dom flesta knivar du visar är felkonstruerade och morakniven har en överlägset bättre konstruktion vid lite mer avancerad knivhantering..
Dina kommentar bekräftar precis det som jag ville ha sagt när jag höll med Kimmo. Varken du eller någon annan kommer att ändra sin uppfattning. Du har därmed gett mig rätt eller hur? ;)

Och återigen. Du har kanske bevisat att det "går" att skära av en slana med ett snitt (med stora förbehåll!) med en vanlig morakniv. Du har dock misslyckats med att övertyga mig att det är det är effektivaste sättet.

Därmed är vi framme vid punkt två där du säger att "handen som håller kniven är viktigare än kniven". Hur stämmer det på det faktum att du hellre vill skära av slanor än att helt enkelt hugga av dem. Något som du måste medge är båder mer praktiskt och skonsamt mot din kropp?

~Paul~
 
Dessa diskussioner har en del likheter med den tråd jag startade om slöa knivar verkligen är farligare än vassa:

"Alla" har lärt sig (i skåjterna eller av vad de läst i naturböcker(?)) att slöa knivar är farligare.

Men, av svaren i den tråden och de kanske 60-70 personer jag frågat kan jag bara utläsa att de riktigt obehagliga skadorna (avskurna senor, stort blodflöde osv) inträffar när man använder en riktigt vass kniv.

För ett allmänt skogsliv föredrar jag min Mora2000 jämfört med min mindre kniv med 7 centimeters bladlängd. Just för att Moran har ett längre blad och därför skär bättre genom större grejer.

Den där tvåtums slanan är faktiskt svår att kapa med den lilla kniven...
Jag tror att det har göra med vad man menar med farligt. Självklart blir såret både större och djupare om kniven är vass. Däremot är själva skadan jämnare och läker bättre än om den hade tillfogats med en slö kniv. Dvs. om skadorna är exakt lika stora. Av denna anledning använder kirurgerna en vass skalpell och inte en slö :).

Och visst håller jag med om att det är rejält svårt att behöva skära av slanor i stället för att hugga av dem med ett (maximalt två) hugg. Till de små knivarna räknar som du nämner räknar jag nämligen en vanlig morakniv.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar