Stor kniv till vad?

Nja. Beror på i vilken miljö du vistas. På kalfjället? I så fall behöver du inte den här typen av kniv. I skogslandskap? Kanske. Men som sagt, det beror på vad du tänker använda kniven till. Om du tänker bygga bivack så kan det vara en idé. Denna typ av knivar (Becker BK-9, Fehrman, Busse och liknande) är mer versatila än vilken småyxa som helst. Dock är de av självklara orsaker inte lämpade till finlir.

~Paul~
Ok, tack så mycket! :D
 
Senast ändrad:
Håller med!

Utmärkta bruksknivar som tål mycket stryk. Har själv använt en 8´´ samekniv med fingervern sedan 2003. Den har klyvt mååånga vedträn och är perfekt att hugga slanor och skära limpa med. Funkar bra att öppna burkar med också ;).

Framför allt saknar de det "kvasi"militära utseendet som många knivar dras med...och då är modellen med fingervern ändå just detta...dvs en kniv utvecklad för de norska jägarförbanden.

Stålet är kolstål och blir väldigt vasst.

//J

Har en 8" utan fingerskydd sedan ett par år, den är kanon för att använda till tyngre arbeten, ändå väger den nog bara runt 300 gram. Brukar ha en mora 2000 i bältet och denna i en av ryggans ytterfickor med en fiskars såg, då klarar man det mesta när det gäller att skaffa ved och bygga vindskydd till finsniderier.
 
Tja... kan man inte fixa ved med en f1:a så bör man nog uppdatera sin teknik... och om tjockleken på f1:ans blad anses för smalt så förstår jag inte riktigt vad du menar - skall bladet vara 1cm? ;-)

Hursom: en kniv som funkar till det mesta - en större kniv blir ju lite "bökig" när man ska rensa fisk, eller fixa med småpyssel.



Fast det är ju kul med stora grejer - en fet samekniv skall jag nog köpa nån gång - när jag kommit på vad jag ska ha den till... :)

Jo, A1:an klyver bättre än F1 och mora. Det är stor skillnad. tjockare blad klyver bättre. Jag har combot A1 och en grensåg Bacho Laplander, perfekt till scouting; bygga, fixa ved etc. Effektivare och lättare än att släpa med sig yxa. Och A1:an är faktiskt utmärkt att rensa fisk med. Förmodligen skulle jag tycka att någon annan stor kniv i samma modell funkade minst lika bra. Men visst, det mesta funkar, och det finns så otroligt mycket att välja på så till syvende och sist är det väl smaken som avgör. Stor kniv e bra. Jag såg förr aldrig vitsen med en större och tyngre kniv, men jag har ändrat mig.
 
så många som sågar och hugger ved i skogarna, hoppas att ni har markägarnas tillstånd.. man behöver inte hålla på att hacka en massa träbitar för att göra eld..

tydligen så är en stor kniv bra till:

öppna burkar - ok, har man burkar med i skogen så behöver man nog både sobril och en stor kniv..
hacka slanor till vindskydd - det är etablerat att det går lika fort eller fortare med en mora..
hugga ved - köp yngve ryd's bok eld så hugger ni inte mer ved.
öppna bilen - lägg en reservnyckel under en sten.
anfalla björnar - jo, till det behöver man en skitstor kniv..

om man ser till vad man får göra i skogen så behöver man inte en kniv till mer än att rensa svamp, skära korv eller på sin höjd rensa fisk.. då e det bra med en stor kniv... eller?
 
Varför måste man alltid vara "praktisk" och använda det mest lämpade redskapet i alla situationer?

Varför vandra när man vill till en fjällsjö, helikoptertransport är ibland överkomligt i pris.


Stora knivar (hur definierar vi stora förresten?) är mer anpassade för djungelbruk men nog kan det vara kul att leka trapper i de svenska skogarna med en bowiekniv.
Att stöpa alla i samma moraform blir lite Flugfiske i Norden. Där en riktig flugfiskare aldrig är stressad, föredrar att först koka kaffe i stället för att direkt vada* ut i strömmen och helst har rutig skjorta med snusnäsduk...

* Man kanske vill vada ut direkt, att stå i vattnet ger mer känsla än att först kasta längs kanterna bara för att någon tycker man skall göra så...

Jag har tre stora knivar, en kukuri (skitkvalitet), en Tantostridskniv (8") och en Fällkniven H1 (som inte är stor men däremot djävligt tjock*).

Kukurin gör nytta i trädgården och när jag skall röja vass vid fisket.
Och eftersom jag har en skadad axel föredrar jag definitivt att hugga av även mindre grenar/slanor. Att skära belastar tyvärr axeln på ett ibland obehagligt sätt.

Så för mig är en stor kniv ibland ett bättre val än en Hultafors i kolstål i skogen.

* H1 är inte bästa valet för att tälja men den fungerar bra för det. Och den ligger i handen som en soluppgång över Montanas öringbäckar...
Jag avskyr det tjocka bladet men faktum är att vid jul är det bättre att knäcka nötter med ryggsidan av bladet än med den vanliga nötknäckaren.
Lägg nöten på en skärbräda, på med en handduk och snärta till med bladet. Valnötterna kommer alltid ut hela och skalet går inte i småbitar...

hugga ved - köp yngve ryd's bok eld så hugger ni inte mer ved.
Nja, även om boken är tjock tar förr eller senare papperet slut och då måste man hugga ved. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar