Stor kniv till vad?

En sak kan jag skönja mig till redan nu. Många undrar hur man får en kniv riktigt vass (vad det nu betyder ;)).

Om intresset ökar så kan jag föregå knivFAQet och skriva ett separat inlägg med tips och tricks.

~Paul~
 
dePaul; sa:
En sak kan jag skönja mig till redan nu. Många undrar hur man får en kniv riktigt vass (vad det nu betyder ;))

Kan du inte ha ett enkelt svar på en fråga av klassiskt ospecad Utsidan-typ?
"Hej! Jag ska köpa en kniv i eftermiddag och kan inte riktigt bestämma mig. Det väger mellan en smörkniv i trä och ett lasersvärd. Vilken ska jag köpa?"
:D
 
Nordesjö; sa:
Kan du inte ha ett enkelt svar på en fråga av klassiskt ospecad Utsidan-typ?
"Hej! Jag ska köpa en kniv i eftermiddag och kan inte riktigt bestämma mig. Det väger mellan en smörkniv i trä och ett lasersvärd. Vilken ska jag köpa?"
:D
Faktum är att jag har fått liknande frågor, om än kanske inte riktigt så extrema. Men i närheten. En klassiker: Vilken kniv är bäst? :)

~Paul~
 
Även när det gäller att skärpa kniven är det väl vettigt med två nivåer.
Dels för oss som på lättaste sätt vill få kniven tilräckligt vass. Dels för dom som behöver (eller helt enkelt tycker det är roligt med) rakbladsskärpa och som gärna lägger ned lite mer tid på det.

Och Paul: Skriv inte i forumet, utan gör en artikel i stället. Då kan du ju lägga in bilder etc.
 
GustavOh; sa:
Även när det gäller att skärpa kniven är det väl vettigt med två nivåer.
Dels för oss som på lättaste sätt vill få kniven tilräckligt vass. Dels för dom som behöver (eller helt enkelt tycker det är roligt med) rakbladsskärpa och som gärna lägger ned lite mer tid på det.

Och Paul: Skriv inte i forumet, utan gör en artikel i stället. Då kan du ju lägga in bilder etc.
Förstår Gustav. Men det gäller några enkla råd i samband med slipning/bryning/strigling så behövs det inga speciella åthärvor.

~Paul~
 
Om slipning

Tre enkla nivåer:
1 Man kan skära smör en varm dag, räcker för de flesta, men är farligast.
2 Nästan vass, livsfarlig.
3 Brukbar, biter och gör jobbet, ofarligaste.
 
Re: Om slipning

johankse; sa:
Tre enkla nivåer:
1 Man kan skära smör en varm dag, räcker för de flesta, men är farligast.
2 Nästan vass, livsfarlig.
3 Brukbar, biter och gör jobbet, ofarligaste.
Jag tror att vi kan vara överens om att de 2 första punkterna på din lista inte är intressanta :). Nummer tre har dock många olika nivåer ;)

~Paul~
 
För att förklara lite. Många anser att en vass kniv är en sådan som klarar "nagelprovet", dvs fäster sig i nageln eller en medelmjuk plast i ca 25 grader. En sådan skärpa är oftast tillräcklig för de flesta.

Men detta säger egentligen ingenting om den reala skärpan för ett specifikt arbete!

Ett exempel:

Du skall skära i en mjuk vitbrödslimpa. Båda knivarna är tillverkade i exakt samma stål (t ex VG-10) och samma hårdhetsgrad och optimalt slipade med samma metod.

Du har en kockkniv med en godstjocklek på 2 mm på det tjockaste stället på knivens rygg. Kniven är 4,8 cm bred på det stället och svagt konvexslipad med en sekundäregg på ca ca 7 grader som är 5 mm bred och en primäregg på 15 grader per sida.

Jämför den med en annan kniv som är 1 mm bred på det tjockaste stället på ryggen, är konkavslipad från 1 cm nedåt på det 3 cm breda bladet till en primärvinkel av 20 grader per sida och en godstjocklek av 0,2 mm på det stället där konkavslipningen är som tunnast.

Vilken kniv är vassast?? Och vilken av dessa två klarar av att skära i limpan på det mest optimala sättet?

~Paul~
 
Bra exempel Paul men i mitt knivblock står en smal sak, ca 2mm, med vågtanda egg och den är en dj---l på att fixa om limpa till smörgås, dina utförliga förklaringar gör en enkel man som mig bara som en Pavlos hundar, dreglande i väntan på del 2, förklaringen! Tar lunch under tiden...

PS alla riktiga utsidetyper äter väl bara kärnmjölsbröd, bakar friska scones till fikat eller är jag ensam om att vara rädd för vad jag sätter i mig? Vitt bröd, skämms Paul....
[Ändrat av johankse 2006-10-17 kl 12:42]
 
johankse; sa:
väntan på del 2, förklaringen!

Vitt bröd, skämms Paul....
Hm, du har rätt Johan. Jag skäms lite. Men det är ibland jäkligt gott med vitt bröd (Barkis), lite hushållsost och några inlagda gurkor :). Fasen nu blev man hungrig ....igen.

Jag väntar med förklaringen, någon kanske vill/har lust att svara ;)

~Paul~
 
OK, min fråga var inte helt juste mot den vanlige användaren. Den är mycket mer komplex än vad man kan tro.

Till att börja med skall man inte blanda ihop skärpa med förmåga att skära. Det är två helt olika saker.

En kniv kan vara slipad till 30 grader per sida och ändå vara vassare än en som är slipad till 7 grader per sida men likt förbaskat upplevas som slö i jämförelse. Och allt detta beroende på vad man skär i.

Om man lyckas med att slipa fram en perfekt egg på båda (7, respektive 30 grader) så är dessa faktiskt lika vassa! Vet inte om jag har lyckats att förklara detta riktigt.

Men min exempelfråga gällde en limpa vitt bröd. Detta medför helt andra preferencer. En limpa är mjuk, svampig, flexibel och framför allt omfångsrik. Det senaste faktum är det som avgör valet av kniv.

En kniv med en konkav slipfas på 2 cm och en rejäl övergång mellan slipfasen och den linjära delen är inte helt optimal i sammanhanget. Med andra ord: Kockkniven i vårt exempel är vinnaren.

Saken skulle te sig i en helt annan dager om det handlade om ett 1,7 cm tjockt hamparep. I det fallet skulle jag greppa den andra kniven eftersom hamparepets tjocklek understiger de kritiska 2 centimetrarna av sekundäreggen, som på denna kniv är ytterst tunn (0,2 mm).

Primäreggens 20 graders vinkel tål i jämförelse mer än kockknivens 15 grader när det gäller det här materialet (VG-10 kontra hamparep). Men inte mycket!

Det finns undersökningar som t o m visar på det motsatta. Dvs, en tunn egg behöver inte lika mycket kraft för att gå igenom ett specifikt material.

Pga den ringa press som behöver anbringas så slöas inte eggen lika fort som den som har en vidare vinkel!! Därför gäller det att ta reda på exakt hur mycket som det specifika bladstålet tål när det gäller chipping, cracking och böj i eggvinkeln, dvs hur pass tunn eggen kan vara utan att riskera att den deformeras.

Det är i det här sammanhanget som ett bättre stål överglänser ett mediokert sådant. Med andra ord: Ett stål med rätta egenskaper går att slipa tillräckligt tunnt utan att det deformeras under arbetets gång. Ett sämre stål klarar inte detta.

Avslutningsvis. I vårt exempel är således båda knivarna lika vassa men kockkniven är mer lämpad för att skära i en Barkis.

Det är det här som är den springande punkten i så många knivdebatter. Man jämför oftast äpplen med päron.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar