OK, min fråga var inte helt juste mot den vanlige användaren. Den är mycket mer komplex än vad man kan tro.
Till att börja med skall man inte blanda ihop skärpa med förmåga att skära. Det är två helt olika saker.
En kniv kan vara slipad till 30 grader per sida och ändå vara vassare än en som är slipad till 7 grader per sida men likt förbaskat upplevas som slö i jämförelse. Och allt detta beroende på vad man skär i.
Om man lyckas med att slipa fram en perfekt egg på båda (7, respektive 30 grader) så är dessa faktiskt lika vassa! Vet inte om jag har lyckats att förklara detta riktigt.
Men min exempelfråga gällde en limpa vitt bröd. Detta medför helt andra preferencer. En limpa är mjuk, svampig, flexibel och framför allt omfångsrik. Det senaste faktum är det som avgör valet av kniv.
En kniv med en konkav slipfas på 2 cm och en rejäl övergång mellan slipfasen och den linjära delen är inte helt optimal i sammanhanget. Med andra ord: Kockkniven i vårt exempel är vinnaren.
Saken skulle te sig i en helt annan dager om det handlade om ett 1,7 cm tjockt hamparep. I det fallet skulle jag greppa den andra kniven eftersom hamparepets tjocklek understiger de kritiska 2 centimetrarna av sekundäreggen, som på denna kniv är ytterst tunn (0,2 mm).
Primäreggens 20 graders vinkel tål i jämförelse mer än kockknivens 15 grader när det gäller det här materialet (VG-10 kontra hamparep). Men inte mycket!
Det finns undersökningar som t o m visar på det motsatta. Dvs, en tunn egg behöver inte lika mycket kraft för att gå igenom ett specifikt material.
Pga den ringa press som behöver anbringas så slöas inte eggen lika fort som den som har en vidare vinkel!! Därför gäller det att ta reda på exakt hur mycket som det specifika bladstålet tål när det gäller chipping, cracking och böj i eggvinkeln, dvs hur pass tunn eggen kan vara utan att riskera att den deformeras.
Det är i det här sammanhanget som ett bättre stål överglänser ett mediokert sådant. Med andra ord: Ett stål med rätta egenskaper går att slipa tillräckligt tunnt utan att det deformeras under arbetets gång. Ett sämre stål klarar inte detta.
Avslutningsvis. I vårt exempel är således båda knivarna lika vassa men kockkniven är mer lämpad för att skära i en Barkis.
Det är det här som är den springande punkten i så många knivdebatter. Man jämför oftast äpplen med päron.
~Paul~