robinsonbjörn; sa:...Men försök fixa din ved med en morakniv när du just kommit upp ur den vattengrav du hamnade i när du for på skallen genom isen i skogen. Det var kallt, - 20 grader och långt till bilen. Jag slog av grenar med underarmarna och handlederna var trasiga och mycket blodiga efteråt. Händerna var så frusna att det inte gick att tälja med en liten kniv. Då hade jag behövt min Parang! En stor kniv behöver inte vara tung. det viktiga är hur den är utformad...
Utan att någonsin ha varit i en så vådlig situation som du hamnade i, så undrar jag ändå varför man ska ha en (stor) kniv till att fixa sig ved, särskilt om vintern? Det man täljer/hugger av är väl oftast färskt trä, som man inte använder till ved. Torr ved bryter man.
Föredrar man att slå av grenar kan man alltid använda nåt tillhygge (annan gren/stock/sten/whatever), så man slipper slå sig blodig, men det enklaste är förstås att bryta. Att gå lös med en aldrig så stor och vass kniv på t ex torra grangrenar är ju rent farligt (särskilt om man är så stel om händerna som du beskriver).
Och, det är väl inte bladets storlek som avgör om en kniv kan användas med kalla händer, utan handtaget? Jag brukar inte hålla i bladet ens när jag är riktigt kall och stelfrusen. Vill man ha ett grövre grepp så får man väl köpa en Mora2000, eller linda skaftet till lagom grovlek.
Förresten, om du var för kall om händerna för att hantera en kniv mindre än parangen, hur fick du eld på veden? Ett 30-centimeters eldstål? Det skulle jag vara mer orolig för än att hitta ved.