Stor kniv till vad?

robinsonbjörn; sa:
...Men försök fixa din ved med en morakniv när du just kommit upp ur den vattengrav du hamnade i när du for på skallen genom isen i skogen. Det var kallt, - 20 grader och långt till bilen. Jag slog av grenar med underarmarna och handlederna var trasiga och mycket blodiga efteråt. Händerna var så frusna att det inte gick att tälja med en liten kniv. Då hade jag behövt min Parang! En stor kniv behöver inte vara tung. det viktiga är hur den är utformad...

Utan att någonsin ha varit i en så vådlig situation som du hamnade i, så undrar jag ändå varför man ska ha en (stor) kniv till att fixa sig ved, särskilt om vintern? Det man täljer/hugger av är väl oftast färskt trä, som man inte använder till ved. Torr ved bryter man.

Föredrar man att slå av grenar kan man alltid använda nåt tillhygge (annan gren/stock/sten/whatever), så man slipper slå sig blodig, men det enklaste är förstås att bryta. Att gå lös med en aldrig så stor och vass kniv på t ex torra grangrenar är ju rent farligt (särskilt om man är så stel om händerna som du beskriver).

Och, det är väl inte bladets storlek som avgör om en kniv kan användas med kalla händer, utan handtaget? Jag brukar inte hålla i bladet ens när jag är riktigt kall och stelfrusen. Vill man ha ett grövre grepp så får man väl köpa en Mora2000, eller linda skaftet till lagom grovlek.

Förresten, om du var för kall om händerna för att hantera en kniv mindre än parangen, hur fick du eld på veden? Ett 30-centimeters eldstål? Det skulle jag vara mer orolig för än att hitta ved.
 
Vi pratar ju om stora knivar. Som liten Scout i förra årtusendet gällde det att ha en rejäl Lapphuggare, min var bara 23 cm lång (Vi hade en kille som hade ett finskt monster på 47 cm!) så jag sparade och gnetade tills jag kunde köpa en Sheffieldmanchete 15:- på den tiden.... den vann med några centimeter.
Jag använde den när jag hjälpte släkten hugga sly och buskar för att bygga väg. En vådligt lång biltur visade att det fanns behov av en manchete. Nästa gång jag brukade den var när vi jobbade på ofredens näs ute i skogen. Vid prickskytteförsöken på -80talet provade vi mancheten, och röjyxan i skogen, men för att grena ut buskar och sly visade sig en större sekatör vara bästa verktyget, utmärkt till vide och hasselgrenar, förutsatt att man disponerar rätten...
Mina äldre kamrater som var med i de olika finska övningarna tyckte att min vurm för korta knivar var patetisk så för att vara på säkra sidan beställde jag en handgjord samekniv med 14 cm blad, godkänt av alla överlevarna....
När jag sen kom att verka ihop med en massa exotiska SF, SAS och liknade grabbar visad det sig att alla av dem ville ha en äkta Mora.... Min gamla med björkskaft och silverbeslag samt läderslida stod högst upp på önskelistan... Nusnäs utan parerstång med långa bladet och plastslida gillades högt av alla....
Själv tror jag att det finns ett samband mellan 83/8" revolvrar, långa knivar och små.....
Själv har jag alltid gillat kortpipiga bössor, och numera mest kortbladiga lätta knivar, såg är praktiskt och plastkort ersätter tom en lång kniv... Sekatör har sina fördelar liksom manchete. Jag har sett vänliga grabbar från Himalays berg handera Kuri så att stickorna yrde innan de med utsökt vänlighet serverade en brew...
Vid terrängbilsförsök visade MB upp en av sina tidiga jeepar och den hade en fullödig vertygskänguru... Inklusiver en Glock spade för att bl a hugga ved med, försöket utfördes på Cypern och till stora pengar hade det anskaffats dyr, hård olivved... Där bet Glocken i gräset och Stuttgartsonen såg ledsen ut ända tills en vänlig svensk norrlänning gick fram och med en grön yxa av okänt märke högg upp veden...
Rätt karl på rätt plats med rätt utrustning.....

Go tur
 
Mycket intressant läsning. Vi kan i alla fall konstatera att det är bättre att ha kniv med sig än att sakna densamma eller hur?

Varför säger jag så? För att många människor anser att bara man tänker korrekt så slipper man hamna i situationer där man kan tänkas behöva kniven. Jag håller inte med där.

En rolig detalj i Johans berättelse är att han gör en distinkt skillnad på en machete och stor kniv. Jag håller med men många anser antagligen att det i stort sett är samma sak.

Paranger, Kukuris, Machetes, Karambits, Ulu knivar och andra etniska knivar har blivit mycket populära på senare tid. Inte konstigt. Många ggr är de optimalt anpassade till sina respektive arbetsuppgifter. Liksom Moran är i Sverige.

~Paul~
 
Med tanke på det stora intresset för knivar så vill jag ställa en fråga här på forumet.

Är ni intresserade av ett enkelt knivFAQ?

Jag skulle kunna knåpa ihop ett sådan på mina lediga stunder. Om svaret skulle vara "JA" så kan ni gärna bidra med tips om utformandet, detaljerna och innehållet.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Med tanke på det stora intresset för knivar så vill jag ställa en fråga här på forumet.

Är ni intresserade av ett enkelt knivFAQ?

Jag skulle kunna knåpa ihop ett sådan på mina lediga stunder. Om svaret skulle vara "JA" så kan ni gärna bidra med tips om utformandet, detaljerna och innehållet.

~Paul~

Visst, det skulle vara bra för oss knividioter som inte förstår vad vi behöver eller redan har köpt :)
Nyttig info innan köp skulle till exempel vara sådant som har med stålets beskaffenhet att göra.
 
dePaul; sa:
Mycket intressant läsning. Vi kan i alla fall konstatera att det är bättre att ha kniv med sig än att sakna densamma eller hur?

Varför säger jag så? För att många människor anser att bara man tänker korrekt så slipper man hamna i situationer där man kan tänkas behöva kniven. Jag håller inte med där.

En rolig detalj i Johans berättelse är att han gör en distinkt skillnad på en machete och stor kniv. Jag håller med men många anser antagligen att det i stort sett är samma sak.

Paranger, Kukuris, Machetes, Karambits, Ulu knivar och andra etniska knivar har blivit mycket populära på senare tid. Inte konstigt. Många ggr är de optimalt anpassade till sina respektive arbetsuppgifter. Liksom Moran är i Sverige.

~Paul~

En liten extra nagel är ju bra för att skära korven och osten mm.
Skillnad mellan Manchete och stor kniv, jo med mancheten får man gräva i backen med framändan. I våt terräng där mancheten kommer till sin rätt är små grunda dräneringsdiken och gropar av största betydelse.....så är det. En stor kniv duger bara till vedjobb, själv sysslar jag mest med plock och brytved, sly som hindrar tas enligt mitt förmenande lättare med manchete eller röjyxa, när det är hugget kan det lätt flätas till vindskydd eller kojor.

Kniv FAQ, trodde att Paul redan var en levande dylik....Backupsäkerheten kräver nog en på HD oxså! Lycka till!!

En liten fråga här till alla som dykt upp och ner på denna länk. Vilket fickbryne brukar ni?
Mitt är ett litet runt inskjutbart diamantbryne med krokskåra inköpt för länge sen på CO, tror jag. Åker med i "kontoret".

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-10-17 kl 10:27]
 
dePaul; sa:
johankse; sa:
trodde att Paul redan var en levande dylik

Vilket fickbryne brukar ni?
Tack, men det finns mycket kvar att lära. Fickbryne? Lansky Dog Bone naturligtvis. Man är ju hundvän ;)

~Paul~
Överhuvud taget skulle en bra och koncis instruktion (eller en länk till en sådan) om slipning, bryning och strigling av kniv vara bra att ha. Har lärt mig lite olika av olika personer och glömt det mesta, och idag tycker jag sällan att jag får knivar riktigt vassa (och kom inte och skyll detta på att jag använder Mora!)
 
Det har inte så mycket med knivvalet att göra Anders, utan om bladgeometrin. Har du ingen bild på din kniv i fråga?

~Paul~
 
Kniv-FAQ

En artikel på utsidan skulle väl vara kanon.
Gärna uppdelat i rookiefakta och fetishistkunskaper.

Exempel på rookiefakta är terminologi men framförallt olika knivtypers ursprung och användningsområde.
("Jag vill ha en kniv att använda till XXX. Vilka egenskaper är viktiga, vilka spelar mindre roll och vilka är direkt olämpliga?" "Jag behöver inte kunna raka mig med kniven. Korvpinneskärpa duger bra. Jag vill veta hur jag snabbt och lätt får den hyfsat vass.")

Till fetishistkunskaperna hör djupare historik om speciella knivtyper, eggvinklar, stålkvaliteter, samlarvärde etc
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar