Stor kniv till vad?

Strykarräven; sa:
Men hörni grabbar...

Någon undrade varför det finns ett tjejforum på utsidan.se, och jag tror att argumentet finns i denna tråd. Inte bara det att man kan ägna tretti sidor åt (för) stora knivar, men när det börjar kantra över i bröstdiskussioner... Gå ut och hugg lite träd istället, det är ju ändå fredag!

Har tillbringat veckan med att peta ner ekstolpar i marken (till en getahage) så jag tror jag låter bli den typen av sysslor nu under helgen. Nästa vecka ska stänsslet upp på pinnarna.
 
dePaul; sa:
Haha, ett nytt UL koncept :), dvs tillsammans med en hopfällbar hydda, en portabel swimmingpool, ett rullande campingkök och en ihopsättningsbar dansbrygga :)

~Paul~

nej för fanken, dumpa allt det hopfällbara och ta med ..

millattach.JPG


ett portabelt sågverk med en stor jävla motorsåg, hela konceptet är till huggarna i alska och kanada som själv med dessa sågverk kunde timmra stugorna när dom högg i skogarna..
 
Strykarräven; sa:
.....
Och nog önskar jag rätt ofta att jag finge hugga skog om fredagarna för att förtjäna mitt uppehälle. Troligen skulle många må bra av just detta.
Tror jag också. Dessutom borde det vara obligatoriskt för alla som vill in på krogarna runt Stureplan att först tillbringa en vecka ensamma i skogen. Efter det kan licens ges som fungerar för att få komma in. Då blir det nog lite bättre ordning på folk, nya perspektiv och vinklingar i diskussionerna. Varje år blir det en ny vecka för förnyad licens;-)

Raskesven
 
Jag vet inte jag, två fraktioner möts på krogen, kalla och spända, efter en vecka i skogen.
Den ena med Mora, den andra med knivar stora...
 
mipert; sa:
Jag vet inte jag, två fraktioner möts på krogen, kalla och spända, efter en vecka i skogen.
Den ena med Mora, den andra med knivar stora...
Ta med en sådan här Mikael så får du respekt:
dspo31.jpg


dspo32.jpg


dspo33.jpg


Lite fakta (originaltext):
This is the largest and most formidable damascus edged weapon that we carry here at World Knives.

This is the first real damascus Khukuri we have been able to get and it is fantactic!

This big knife features a solid wood handle, solid brass guard and pommel and thick carbon damascus blade.

This big knife measures over 17" in length with a 12" damasus blade.

The sheat is super high quality. It is two colors of real leather over a wood core with a brass tip.

This is one of the coolest Khukuris we have seen anywhere!

~Paul~
 
Vi skall väl inte börja ignorera den här tråden, eller? ;) Antagligen den mest långlivade på det här forumet.

Skriv gärna några rader. Har du köpt någon stor kniv trots dina tidigare föresatser att Moran täcker alla dina behov??

~Paul~
 
Jag har köpt en liten kniv!

Fällkniven var vänliga nog att rea ut några WM1 av vilka jag lade beslag på en.

Mycket trevlig liten kniv som klarar det mesta man kan tänkas vilja ha en kniv till.

Den begangnade Cold Steel SRK jag köpte pga den här tråden känns mer än lovligt stor vid en jämförelse.

Sådärja, nu håller vi monstertråden vid liv:)

Uffe
 
Re: Jag har köpt en liten kniv!

Schneeberger; sa:
Mycket trevlig liten kniv som klarar det mesta man kan tänkas vilja ha en kniv till.

Den begangnade Cold Steel SRK jag köpte pga den här tråden känns mer än lovligt stor vid en jämförelse.
Haha, ja nu är vi igång igen :)

WM1:an är en mycket trevlig kniv. Har känt på den några ggr på JG vapen och tycker att den andas kvalité. Påminner lite om min Benchmade Snody Activator i känslan.

Cold Steel SRK är jag däremot inte så förtjust i. Har du den svarta versionen? Modellen har haft en del problem med oförklarliga bladbrott. Finns just nu att köpa på Tradera för ca 150:- senast jag kollade. Det är i och för sig ett väldigt lågt pris.

Jag undrar när man kan konvertera Patric på andra tankar? ;)

~Paul~
 
Jag har ganska stor erfarenhet av knivar av alla storlekar. Den jag alltid bär med mig är en Viktorinox av större modell med rejält handtag. Jag har stora händer. Den duger till det mesta, men i skogen behöver man oftast något kraftigt att fixa ved med, hugga av huvud, tassar mm, i båten döda fisk med baksidan på bladet. I Sverige behöver vi ju inte öppna kokosnötter, men annars är det i stort sett omöjligt med en liten kniv. Det är inget fel med moraknivar. Dom är suveräna när man behöver tälja och du flår din hare eller tar ur den med en sådan utan problem. Men försök fixa din ved med en morakniv när du just kommit upp ur den vattengrav du hamnade i när du for på skallen genom isen i skogen. Det var kallt, - 20 grader och långt till bilen. Jag slog av grenar med underarmarna och handlederna var trasiga och mycket blodiga efteråt. Händerna var så frusna att det inte gick att tälja med en liten kniv. Då hade jag behövt min Parang! En stor kniv behöver inte vara tung. det viktiga är hur den är utformad. Jag kan snart bidra med en bild på en sådan.
Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar