Stor kniv till vad?

men.. men.. men varför? som Roland upplyste oss om så kan man skotta med en matsked men man gör det inte, varför envisas att använda knivar till helt meningslösa grejer?
 
Mitt köp av en Spec-plus tanto 8" var kanske inte mitt livs bästa ;-)

Men ibland gör man fel val lite för snabbt.

Jag ville ha en stor kniv för att kunna hugga och skära lite hyfsat effektivt.
(Jag använder naturligtvis Mora av olika slag när jag bedriver friluftsliv á la Hans Lidman eller Arne Olsson. AO=rutig skjorta, sotig kaffepanna och vadmalsbyxor, jag läste hans handbok i friluftsliv när jag var tretton år.)

Problemet med min nya kniv är eggen, som jag förstår (tack Google) har den en brant amerikansk egg som gör att den inte har den där goa skärande skärpan jag vill ha.

Jag har inte kunskap nog att "rädda" en egg, att bryna och stråla mina Moror klarar jag, men jag tog ändå mod till mig för att se om jag kunde bryna till en mer önskvärd skärpa.
Men när jag lägger bladet (i kilens vinkel) mot brynet märkte jag snabbt att det är en luftficka mellan egg och bryne på grund av den brutala vinkeln.

Det känns som jag bör träna på något billigare så jag ringde Fällkniven för att se om de har slipservice.
70:- för grundslip och 12:-/cm för att anpassa eggen till annan vinkel.
Lägg pengarna i ett kuvert så skickar de tillbaka det som blir över, schysst.

Det lär nog bli något sådant, om inte någon har någon annan idé för hur jag som nybörjare kan fixa till kniven. Jag vill inte hålla på och wobbla bort eggen tills det bara är en filékniv kvar av min tuffa vassröjare
[Ändrat av mipert 2006-08-03 kl 12:28]
 
öringen; sa:
Har du skickat bilder/text om detta till tillverkaren och vad har de isåfall sagt?
Staffan, kniven är inte min. Tråden är tagen i Blade Forums för ca ett år sedan.

Som jag nämnde tidigare så kan felet uppstå pga många orsaker. Men för att eliminera frågor kring en misslyckad värmebehandling, så hade i alla fall jag skickat in den.

~Paul~
 
-PaTRiC-; sa:
men.. men.. men varför? som Roland upplyste oss om så kan man skotta med en matsked men man gör det inte, varför envisas att använda knivar till helt meningslösa grejer?
Håller med till en viss del. Men om ett företag bygger hela sin affärsidé kring vilseledande reklam så är det på sin plats att syna deras kort.

~Paul~
 
dePaul; sa:
-PaTRiC-; sa:
men.. men.. men varför? som Roland upplyste oss om så kan man skotta med en matsked men man gör det inte, varför envisas att använda knivar till helt meningslösa grejer?
Håller med till en viss del. Men om ett företag bygger hela sin affärsidé kring vilseledande reklam så är det på sin plats att syna deras kort.

~Paul~

broder! jag tror att vi är överens.. over and out!
 
mipert; sa:
1. Problemet med min nya kniv är eggen, som jag förstår (tack Google) har den en brant amerikansk egg som gör att den inte har den där goa skärande skärpan jag vill ha.

2. Jag har inte kunskap nog att "rädda" en egg, att bryna och stråla mina Moror klarar jag

3. Men när jag lägger bladet (i kilens vinkel) mot brynet märkte jag snabbt att det är en luftficka mellan egg och bryne

4. Det känns som jag bör träna på något billigare

5. så jag ringde Fällkniven för att se om de har slipservice.
Hej Mikael.

Var skall jag börja. Jag svarar punktvis på dina påståenden/frågor.

1. Jag hade för mig att du var ute efter en huggare som kunde användas i samband med kapning, röjning och huggande i slanor, kvistar och dylikt i samband med campinggöromål?? Din Ontario Spec Plus är tillverkad i 1095 kolstål med en kombinerad sabel/skålslipning (närmast parerskyddet)

Kombination fin (tunn) egg dvs ett blad som skär bra (läs flatslipat med liten eggvinkel) går sällan att kombinera ihop med ett blad som i samma veva är bra på att hugga i slanor, kapa mindre stockar och bygga en bivack. Med andra ord: Det hela är en kontradiktion. Det finns inte en kniv i hela världen som klarar av alla dessa uppgifter på ett helt optimalt sätt!

OK, du kan komma nära men då får du punga ut bra mycket mer pengar än dina 900 kronor. En Fehrman eller Busse klarar antagligen alla dessa arbetsmoment någorlunda väl tack vare det ganska extrema stålet men då hamnar du i en prisklass runt 4.000 - 8.000 kronor.

I sammanhanget så förstår jag inte riktigt vad du menar med amerikansk egg. Förklara gärna. Det finns 9 huvudsakliga slipningssätt:
- Skålslipning
- Sabelslipning
- Nordisk sabelslipning (mororna, lappknivarna)
- Full flatslipning
- Delvis flatslipning
- Delvis sågtandning
- Sågtandning
- Konvexslipning
- Vågslipning

Det finns dessutom en hisklig massa kombinationer mellan dessa olika slipningssätt. Dock inget som heter amerikansk mig vetteligen ;)

2. Det du kallar "rädda" är antagligen omprofilering, dvs omslipning av den sekundära eggen. Det är ingen amatör som klarar av det här momentet på ett tillfredsställande sätt. Var därför inte ledsen :)!!

3. Återigen, det är omprofilering vi pratar om här. Det kan ta en väldigt lång tid. Det går som sagt var, men tar väldigt lång tid. Enklast är att använda en spritpenna och färgsätta eggen med den för att kunna se var exakt slipningen tar. Använd så grov slipningsmetod som möjligt utan att fördärva kniven (sandpapper följt av grov slipsten, följt av diamantbryne, följt av keramiskt bryne, följt av strigling på läder)

4. Sanneligen :)

5. Bra idé

~Paul~
 
-PaTRiC-; sa:
dePaul; sa:
-PaTRiC-; sa:
men.. men.. men varför? som Roland upplyste oss om så kan man skotta med en matsked men man gör det inte, varför envisas att använda knivar till helt meningslösa grejer?
Håller med till en viss del. Men om ett företag bygger hela sin affärsidé kring vilseledande reklam så är det på sin plats att syna deras kort.

~Paul~

broder! jag tror att vi är överens.. over and out!

Självklart Patric. Egentligen är vi alltid överens ;)

~Paul~
 
dePaul; sa:
går sällan att kombinera ihop med ett blad som i samma veva är bra på att hugga i slanor, kapa mindre stockar och bygga en bivack. Med andra ord: Det hela är en kontradiktion. Det finns inte en kniv i hela världen som klarar av alla dessa uppgifter på ett helt optimalt sätt!
~Paul~

*host* *host*
 
dePaul; sa:
...Jag hade för mig att du var ute efter en huggare som kunde användas i samband med kapning, röjning och huggande i slanor, kvistar och dylikt i samband med campinggöromål??

Tack för vettiga svar.
Jag lär mig mycket nytt och nästa gång det är grillkväll kommer jag vara kung bland grabbarna när jag nonchalant lutar mig mot bordet och berättar om olika knivars slipning ;-)

Jag är medveten om att man får välja mellan bra täljkniv, lökskärare och huggverktyg. Och det är ju en grövre kniv som fungerar bra för att rensa snår och vass jag är ute efter. Fintäljandet använder jag Mora200 eller min Kuusamo fällkniv till.

Med amerikansk slipning menar jag att eggens vinkel är brant, jag läste någonstans att i Amerika gillar man större knivar med brantare eggvinkel.

Jag skall skicka den till Fällkniven, när jag tänker efter är nog problemet mer att jag upplever slipningen som lite slarvig, den där blanka eggen längst ut är lite vågig och ser inte lika ut på båda sidor om bladet.
Ungefär som någon stått vid ett löpande band och snabbt slipat upp knivar som sommarjobb...
Tittar jag på en ny Mora är eggen perfekt, som en robot hade slipat den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar