mipert; sa:
1. Problemet med min nya kniv är eggen, som jag förstår (tack Google) har den en brant amerikansk egg som gör att den inte har den där goa skärande skärpan jag vill ha.
2. Jag har inte kunskap nog att "rädda" en egg, att bryna och stråla mina Moror klarar jag
3. Men när jag lägger bladet (i kilens vinkel) mot brynet märkte jag snabbt att det är en luftficka mellan egg och bryne
4. Det känns som jag bör träna på något billigare
5. så jag ringde Fällkniven för att se om de har slipservice.
Hej Mikael.
Var skall jag börja. Jag svarar punktvis på dina påståenden/frågor.
1. Jag hade för mig att du var ute efter en huggare som kunde användas i samband med kapning, röjning och huggande i slanor, kvistar och dylikt i samband med campinggöromål?? Din Ontario Spec Plus är tillverkad i 1095 kolstål med en kombinerad sabel/skålslipning (närmast parerskyddet)
Kombination fin (tunn) egg dvs ett blad som skär bra (läs flatslipat med liten eggvinkel) går sällan att kombinera ihop med ett blad som i samma veva är bra på att hugga i slanor, kapa mindre stockar och bygga en bivack. Med andra ord: Det hela är en kontradiktion. Det finns inte en kniv i hela världen som klarar av alla dessa uppgifter på ett helt optimalt sätt!
OK, du kan komma nära men då får du punga ut bra mycket mer pengar än dina 900 kronor. En Fehrman eller Busse klarar antagligen alla dessa arbetsmoment någorlunda väl tack vare det ganska extrema stålet men då hamnar du i en prisklass runt 4.000 - 8.000 kronor.
I sammanhanget så förstår jag inte riktigt vad du menar med amerikansk egg. Förklara gärna. Det finns 9 huvudsakliga slipningssätt:
- Skålslipning
- Sabelslipning
- Nordisk sabelslipning (mororna, lappknivarna)
- Full flatslipning
- Delvis flatslipning
- Delvis sågtandning
- Sågtandning
- Konvexslipning
- Vågslipning
Det finns dessutom en hisklig massa kombinationer mellan dessa olika slipningssätt. Dock inget som heter amerikansk mig vetteligen
2. Det du kallar "rädda" är antagligen omprofilering, dvs omslipning av den sekundära eggen. Det är ingen amatör som klarar av det här momentet på ett tillfredsställande sätt. Var därför inte ledsen
!!
3. Återigen, det är omprofilering vi pratar om här. Det kan ta en väldigt lång tid. Det går som sagt var, men tar väldigt lång tid. Enklast är att använda en spritpenna och färgsätta eggen med den för att kunna se var exakt slipningen tar. Använd så grov slipningsmetod som möjligt utan att fördärva kniven (sandpapper följt av grov slipsten, följt av diamantbryne, följt av keramiskt bryne, följt av strigling på läder)
4. Sanneligen
5. Bra idé
~Paul~