Stor kniv till vad?

Överlevnadssituation

I mun ur hand situationen, flera ggr dygnsvis. För oss med månadsinkomst, planerad ekonomi och checkkredit, aldrig. För planerat friluftsliv, dålig planering!
Så vad behöver man tung, lång och dyr kniv till? Imponera med, mot killar, för tjejer tänder inte på detta! Mycket små knivar är inte alltid praktiska, Micra tex som jag inte kan rekommendera till kökstjänst, medan både SAK och EKA samt Optinel fungerar utmärkt i köksbestyren. 3-7cm kniv kan synas lite men rätt använd blir det till mycket.
Att erfarnare män med konstaterande krävde både 12-15 cm för sitt gruvliga verk betyder inte att jag vill släpa på det i onödan. Men skulle det behövas så kan jag väl ta fram det med...
Att ämnet räcker för en längre tråd ett par varv till är väl intet att förundras över. Men nu med blötsnö och minusgrader är det rätt väder att gå ut och göra upp eld, inte bara snacka om det......

Go tur

Johan K
 
dePaul.

Du kan ju detta med stora ”huggare”.

Jag funderar på att slinka in på militaryshop här i Malmö och köpa en större rackare.

Jag vill ha den för att röja längs ån när jag skall fiska (vass å sånnt), bygga kojor med döttrarna, försvara mig mot mygg mm.

Jag har tittat på; SPEC-PLUS Tanto, KA-BAR Tanto, SPEC-PLUS Seals Fighter.

Jag vet att det nog går att hitta bättre knivar men jag vill inte lägga mer än 900:-

Tacksam för svar/Mikael
 
mipert; sa:
1. Jag har tittat på; SPEC-PLUS Tanto, KA-BAR Tanto, SPEC-PLUS Seals Fighter.

2. jag vill inte lägga mer än 900:-

1. Till att börja med så skulle jag inte rekommendera tantomodeller till det du ämnar använda kniven till. De har för lite tyngd i främre delen för att vara riktigt effektiva i samband med huggande. Kika i stället på de knivar som har macheteliknande utseende, kukuriutseende, alternativ stora modifierade Bowieknivar.

Det finns en uppsjö sådana knivar på marknaden, dock vet jag inte om Military shop har just de som skulle passa dig bäst.

Mitt råd är att studera de aktuella knivarna på nätet och därefter bestämma dig för en, oavsett om den finns på Military shop eller inte. Köp den i så fall på nätet.

2. För 900 kronor kan du möjligtvis få en kolstålskniv/machete men tyvärr inte någon "bättre" rostfri, de kostar mer. Du skulle kunna kika på Himalayan Imports, Becker, Kershaw och faktiskt några Moror. Det finns rejäla huggare från Frosts och Mora of Sweden. Jag har en s k fishing bowie som är nog kapabel att fälla en mindre urskog :)

Några intressanta modeller i sammanhanget:

Becker BK 6 Patrol Machete (0170-6C kolstål)
Beckerbk6Machete.jpg


Himalayan Imports Kukuri (1095 kolstål)
HimalayanImportsKukuri.jpg


Cold steel (Carbon V) och Busse Basic 9 (Infi)
ColdSteelTrailMastervsBusseBasic9.jpg


Den sista bilden visar knivar som antagligen är lite för dyra för din budget :)


~Paul~
 
öringen; sa:
Ingen stor kniv alls, men köpte mig såklart en ny Opinel nu när jag var nere i norra Spanien.
Kolstål eller rfr? Vilken modell/nummer? Köpte själv en nr 9 (kolstål) på Tradera för inte så länge sedan. Har sedan tidigare modell nr 9 i rfr.

Mycket kniv för pengarna och antagligen det märke som går att få absolut vassast om man vet lite om knivslipning/bryning/stålning. Opinellknivarna är riktiga fickskallpeller.

~Paul~
 
dePaul; sa:
öringen; sa:
Ingen stor kniv alls, men köpte mig såklart en ny Opinel nu när jag var nere i norra Spanien.
Kolstål eller rfr? Vilken modell/nummer? Köpte själv en nr 9 (kolstål) på Tradera för inte så länge sedan. Har sedan tidigare modell nr 9 i rfr.

Mycket kniv för pengarna och antagligen det märke som går att få absolut vassast om man vet lite om knivslipning/bryning/stålning. Opinellknivarna är riktiga fickskallpeller.

~Paul~

En 9 märkt INOX på bladet och på skaftet INOX i rött. Till skillnad från min gamla 10 så har den här även låsning när den är stängd. Mer vet jag inte tyvärr. Kostade 8 euro i Santander, 16 i Barcelona ;)

[Edit] Kolstål i den gamla iaf ;) [Edit]
[Ändrat av öringen 2006-08-02 kl 15:13]
 
INOX betyder inoxitable, dvs något som inte kan rosta, mao rostfritt. Bra pris du fick den för! Alla Opinelknivar bör gå att låsa i nedfällt läge!

~Paul~
 
En av anledningarna till att jag har en stor kniv, samehuggare som ni kallar det här.
Lilla kniven har man till mat d.v.s. bland annat torkat renkött och att märka renar med.
Märka renar kräver en mycket vass egg.
Den stora kniven använder man till allt annat, för att inte förstöra eggen på den lilla och slippa så mycket annat skräp på matkniven.

Själv har jag en Karasjok 9" 23cm bladlängd som jag har haft i över 20 år. Prisvärda knivar
Karasjok
[Ändrat av rossi 2006-08-02 kl 15:55]
 
...Till att börja med så skulle jag inte rekommendera tantomodeller till det du ämnar använda kniven till...
Typiskt, jag var precis inne och köpte en Spec-plus tanto, bara för att jag gillade den.

Men trots att du har rätt i det du skriver tänker jag behålla den, känner jag att den inte duger får jag köpa en annan nästa år.

En kukri fick jag lust att köpa efter att ha läst han Andy McNab där han i en bok nämner hur han uppskattar den typen av kniv med olika skärpning på främre och bakre delen av bladet för olika ändamål. Kanske en annan gång...

Opinel får mig att minnas picknickar med vackra flickor när jag var ung. Vassa knivar som delade paté och frukt. Fast tjejerna var aldrig imponerade :-(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
pergar stor ryggsäck Utrustning allmänt 21
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar