Söker ryggsäck för fjällvandring

En ryggsäck som ska kunna svälja mycket volym och vikt men samtidigt vara otroligt skön att bära med god kvalité för 2000 kr ny tror jag tyvärr inte existerar. Kanske om man syr den själv på någon bra ram med tillhörande bälte.

Min resa genom ryggsäcksdjungeln började på fyllan för 10 år sedan som sagt. Vi skulle upp på Kebnekaise, det var målet, så då kunde vi ju lika gärna gå några dagar till innan och efter.

Hade aldrig använt ryggsäck då mer än till kanske skolan 10 år innan det. Visste inte ens att man var tvungen att använda avbärarbälte (va fan är det för skit liksom).

Köpte nåt billigt skräp på stadium på 50 liter med ett skärp som avbärarbälte, insåg ganska fort när jag kom hem att det inte funkar. Kände då på min kompis Haglöfs Oxo 65 liter. Den kändes ju fantastisk!. Åkte upp och köpte en direkt.

Sommaren kom och jag överladdade den med ca 24 kg totalt. Två dagar in på vandringen hade jag nästan blodiga höfter, Säcken hängde som en påse skridskor i höjd med röven (inte vackert), men det var ju en snygg säck.

Hemkommen så sålde jag den och köpte en arcteryx Bora 80. Hade den under hösten men insåg att det inte var nåt för mig heller. Jag tenderar att inte alltid gå så långt utan mest ha med mig mycket färsk mat och gott dricka i kanske max två nätter (mycket vikt). Jag måste ha en ryggsäck med ram fick jag då lära mig (faktiskt här på utsidan).

Sålde Boran och köpte en Klättermusen mjölner 75 liter.

Hade den under vintern och följande sommar

Trevlig säck med ram och allt. Snygg som fan också.

Insåg att jag behöver fler litrar för att täcka mitt fläsk och ölbehov under mina korta men intensiva skogsdagar. Jag behövde nåt rejält!.

Sålde mjölnern.

Provade brorsans nyinköpta Bergans Powerframe fullpackad.

Nästa dag hämtade jag ut en på posten. Denna kan jag ju ställa ett flak öl på under topplocket.

Denna har jag än idag och kommer förmodligen aldrig att göra mig av med. Jag vet den är tung, stor och kanske inte så jättesnygg, men den är precis vad jag behöver.

Men summa summarum är att när det kommer till att bära från kanske 20 kg och uppåt så är det ramryggsäck som gäller. Alla jag har pratat med efter detta säger samma sak. Folk här på forumet säger samma sak. Det måste ligga nåt i det.

Och som många sagt innan här så är det superenkelt att räkna ihop hur mycket säcken kommer väga totalt. Väg prylarna och addera. Glöm inte nån liter vatten och lite godis å annat krimskrams.

Hamnar du på 20-25 kg med all den utrustningen och mat för två veckor så är det ju kanon, ingen blir mer avundsjuk än jag :)

Hoppas på trevlig tur!

Att min packning landar på 30kg+ är uteslutet. Över 25kg känns nästan för mycket redan..
Vilket skulle innebära att en ramlös rygga kommer fungera bättre enligt vissa?

Som en del redan har flaggat för så blir det en del att släpa på om man ska vara självförsörjande på allt utom vatten under 14 dagar. 20-25 kg kg är inte ovanligt.

När det gäller ramryggsäckar är det ju inte så att de bara för att de är bra på tung packning är dåliga på lätt packning. Det som talar för en (begagnad) ramryggsäck idag är att de är väldigt undervärderade och går att få för en billig penning. Därmed kommer du igång utan stora investeringar. Vikten på en 80 cm Fjällräven är runt 1,8-1,9 kg om jag inte minns fel - inte illa jämfört med vad ryggsäckar väger idag. Jag vill nog påstå att du får betydligt bättre bärkomfort på en begagnad ramryggsäck än du får på en ny s.k. ramlös säck (som ju eg. har en intern ram) i den lägre prisklassen. Det är inte förrän man kommer upp en del i pris på de ramlösa som bärkomforten blir bra (t.ex. Vulcan).

Odd härinne är expert på Haglöfs Alaska, en annan fin ramsäck. Kolla med honom också.

Mats

"Som jag förstått det väger mångas packning runt 18kg på en 1-2 veckors tur. Du tror alltså att min lilla fiskeutrustning, kamera och stativ kommer väga runt 20kg utöver den normala packningen?
Banta och minimera säger du. Jag har inget jag kan banta just nu. Skulle väl vara om jag köper lättare saker men jag känner inte för att lägga dom pengarna."

Ca18kg är inklusive en veckas mat.
+1kg för ditt 4kg tält
+ 4kg fiskegrejor?
+1kg kamera
+5kg en extra veckas mat.
(sen vore det bra med ett kök/stekpanna som i trangia köket som det går att laga mat på så du kan äta en del fisk)

En ryggsäck som ska kunna svälja mycket volym och vikt men samtidigt vara otroligt skön att bära med god kvalité för 2000 kr ny tror jag tyvärr inte existerar. Kanske om man syr den själv på någon bra ram med tillhörande bälte.

Min resa genom ryggsäcksdjungeln började på fyllan för 10 år sedan som sagt. Vi skulle upp på Kebnekaise, det var målet, så då kunde vi ju lika gärna gå några dagar till innan och efter.

Hade aldrig använt ryggsäck då mer än till kanske skolan 10 år innan det. Visste inte ens att man var tvungen att använda avbärarbälte (va fan är det för skit liksom).

Köpte nåt billigt skräp på stadium på 50 liter med ett skärp som avbärarbälte, insåg ganska fort när jag kom hem att det inte funkar. Kände då på min kompis Haglöfs Oxo 65 liter. Den kändes ju fantastisk!. Åkte upp och köpte en direkt.

Sommaren kom och jag överladdade den med ca 24 kg totalt. Två dagar in på vandringen hade jag nästan blodiga höfter, Säcken hängde som en påse skridskor i höjd med röven (inte vackert), men det var ju en snygg säck.

Hemkommen så sålde jag den och köpte en arcteryx Bora 80. Hade den under hösten men insåg att det inte var nåt för mig heller. Jag tenderar att inte alltid gå så långt utan mest ha med mig mycket färsk mat och gott dricka i kanske max två nätter (mycket vikt). Jag måste ha en ryggsäck med ram fick jag då lära mig (faktiskt här på utsidan).

Sålde Boran och köpte en Klättermusen mjölner 75 liter.

Hade den under vintern och följande sommar

Trevlig säck med ram och allt. Snygg som fan också.

Insåg att jag behöver fler litrar för att täcka mitt fläsk och ölbehov under mina korta men intensiva skogsdagar. Jag behövde nåt rejält!.

Sålde mjölnern.

Provade brorsans nyinköpta Bergans Powerframe fullpackad.

Nästa dag hämtade jag ut en på posten. Denna kan jag ju ställa ett flak öl på under topplocket.

Denna har jag än idag och kommer förmodligen aldrig att göra mig av med. Jag vet den är tung, stor och kanske inte så jättesnygg, men den är precis vad jag behöver.

Men summa summarum är att när det kommer till att bära från kanske 20 kg och uppåt så är det ramryggsäck som gäller. Alla jag har pratat med efter detta säger samma sak. Folk här på forumet säger samma sak. Det måste ligga nåt i det.

Och som många sagt innan här så är det superenkelt att räkna ihop hur mycket säcken kommer väga totalt. Väg prylarna och addera. Glöm inte nån liter vatten och lite godis å annat krimskrams.

Hamnar du på 20-25 kg med all den utrustningen och mat för två veckor så är det ju kanon, ingen blir mer avundsjuk än jag :)

Hoppas på trevlig tur!

du har en säck kvar på din resa...

på min första vandring hade jag en bora 95 och ett mountain hardwear trango tält på 4 kg. all packning vägde runt 25 kg. det jag snabbt lärde mig var att höftbältet allt som oftast trycks ned mot muskulaturen vilket gör att man tröttnar än snabbare. jag lärde mig också att det inte är särskilt roligt att bära tungt. nu för tiden har jag halverat vikten av flera skäl. men om jag skulle behöva närma mig 25 kg är det ramsäck som gäller, företrädesvis nedanstående

Bilagor

• 20160107_201119.jpg
    20160107_201119.jpg
    32.5 KB · Visningar: 813
  • 20160107_201003.jpg
    20160107_201003.jpg
    28.1 KB · Visningar: 760
En ryggsäck som ska kunna svälja mycket volym och vikt men samtidigt vara otroligt skön att bära med god kvalité för 2000 kr ny tror jag tyvärr inte existerar.

Samtidigt finns det dom som köper billigaste möjliga säck utan att oroa sig, och alla lider inte av det heller.

En av mina följeslagare på tur är en sån där som inte gärna handlar så han köpte en fyrahundrakronorssäck på stadium outlet för tio år sedan. Han går oftast med 25-30kg i denna och han har inte lidit nämnvärt av det.

Han hälsade igår från brasilien att sömmarna nu börjat släppa och att han funderar på att laga den när han kommer hem. Då har den gått många mil här hemma med tung packning varje sommar, och varit tre varv runt jorden.

Klart man inte behöver handla en massa för att ha det bra på tur. Man kan säkert hitta något under tusenlappen, även på öppet köp så att man får provpacka ordentligt på förhand.

Fem sidor redan i tråden! Snacka om engagemang från användarna på utsidan. Själv står jag med vågen här hemma och väger grejerna som frågeställaren vill packa i väskan.
  • - Två veckors mat (14 dagar) minst 10 kg. Då är det frystorkat med minimala mängder snacks som gäller. Tre förpackningar Real turmat (frukost, lunch och middag) väger 450g, beroende på hur mycket mat du behöver kan det snabbt dra iväg i vikt. Om du är "normal" så räkna med att du förbrukar minst 4000 kcal per dygn när du vandrar. Tre Real turmat ger dig ca 1800 kcal.
  • - Flugspö i tub, 1200g med rulle och lina
  • - Vadare, ett par guideline andasvadare väger 1500g, medan neoprenvandare väger nästan 4000g.
  • - Vadarkängor med filtsula 1200g (minst 2 kg blöta)
  • - Tält typ Hilleberg AKTO, med extra pinnar, linor och reparationskit 2050g
  • - Uppblåsbart liggunderlag, Thermarest, 700g
  • - Dunsäck med komforttemp på -8 ,1200g med packpåse.
  • - Gastub 450g för två veckor 706g
  • - Pocket rocket kök med kastruller 300g.

Grundutrustningen, utan kamerautrustning samt ryggsäckens egenvikt, som är rätt bantad väger därmed minst:

10000
1200
1500
1200
2050
700
1200
706
300
----------------------------
18856g

Till detta tillkommer kläder, hygienartiklar och allt annat smått och gott. Mina klädesplagg brukar väga runt 3500-7000g beroende på årstid. Då har jag dubbla uppsättningar underställ och värmetröjor om vädret skulle blir riktigt jäkligt, mest för att kunna byta till något torrt på kvällen. Man kan skippa det om man är i närheten av stugor.

Som en sista predikning till frågeställaren! Om du vill ha en njutbar tur med härligt fiske, och därmed få mersmak, köp en ordentlig ryggsäck och räkna med att det kommer minst att väga runt 25-27 kg. Det finns inget värre att stå mitt ute på fjället eller i skogen med en ryggsäck som inte sitter bra och veta att man har många timmar kvar med åbäket på ryggen.

Senast ändrad:
(...) Det är bara det att en uppfattning jag fått efter mycket läsande här på forumet är att en stor del av medlemmarna tycks tycka att ramsäckarna är bättre för stor och tung packning.(...)
Jag tycker att ramsäckar fungerar bättre för allt över 5 kg ;)
Det handlar ju om viktöverföring ner till höftbältet, och jag vill i princip inte bära något alls med axlarna. Jag tycker det är enorm skillnad att slippa, mer för varje dag som går och för varje extra kilo.
Ramen kan vara antingen extern eller inbyggd och kan, för lätta laster, vara uppbyggd av smart packning, men det spelar ingen roll för resonemanget.

Det finns såklart nackdelar med (extern) ram - till en via ferrata eller en mer alpin topp- och/eller kamvandring väljer även jag oftast en mycket lätt, "ren" och ramlös ULT Scrambler (30 l, 400 g). Måste jag transportera en massa mat, klätterskrot etc till "basläger" eller under många långa uppmarscher, väljer jag dock genast något annat.
Jag väljer inte någon ramlös säck till en mer "vanlig", och framför allt längre, fjällvandring med mat för två veckor och långa sträckor att traska mer horisontellt varje dag, trots att jag sällan spräcker 10-kilosgränsen.
Att min packning landar på 30kg+ är uteslutet. Över 25kg känns nästan för mycket redan..
Vilket skulle innebära att en ramlös rygga kommer fungera bättre enligt vissa?
IMHO inte bättre vid någon vikt ö h t, vad gäller bäregenskaper, ventilering av ryggen etc. Kanske vad gäller smidighet, om du tänker klättra - se ovan.

...och jag hör också till Haglöfs Alaska-gänget ;)
Under en period av mitt liv bar jag riktigt tungt, eftersom jag var ute med små barn, och hade inte överlevt utan Alaskan. Vad gäller bäregenskaper den bästa säck jag någonsing haft, och det är nästan sorgligt, att den samlar damm i min skrubb, eftersom jag aldrig lyckas fylla den nuförtiden.

...och jag hör också till Haglöfs Alaska-gänget ;)
Under en period av mitt liv bar jag riktigt tungt, eftersom jag var ute med små barn, och hade inte överlevt utan Alaskan. Vad gäller bäregenskaper den bästa säck jag någonsing haft, och det är nästan sorgligt, att den samlar damm i min skrubb, eftersom jag aldrig lyckas fylla den nuförtiden.

Jag använder ibland mina alaska och grönlandsramar utan originalsäck med en eller fler kanotsäckar fastspända istället. På så vis kan jag lufta ryggen och avlasta axlarna på ett sätt jag inte upplever möjligt med mindre säckar. Jag släpar dessutom alltid systemkamera som får hänga över hornen så slipper den belasta nacke eller axlar direkt :)

Hursomhelst, min poäng är att det kan vara värt att ge ram och bärsystem en chans även om själva säcken inte är riktigt rätt.

Funderingar...

Jag tror inte det är realistiskt att hitta en ny stor säck under 2000 med don kravspecifikation. Allmänt är säckar med extern ram oftast mer prisvärda eftersom konstruktionen är enklare. En stor säck med intern ram blir väsentligt dyrare om den ska ha samma bäregenskaper och vikt som den externa.

Mitt eget favoritalternativ för allroundbruk är seekoutside evolution. En lätt ram som är förberedd för att spänna fast ex vis packsäckar och annan utr. Ramen är möjlig att förkorta och då kan den användas för dagsturer ex vis med fiske/foto :). Finns också olika alternativa säckar som kan köpas till, om en inte vill surra fast packpåsar direkt på ramen. Min tjej är så förtjust i den att hon har övertagit min ;). Vikt 1,6 kg för ram+säck på ~ 70-80L. Inte illa och duger fint för 20-25 kg.

Den hamnar över din gräns på 2000 kr dock. Ett alternativ för några hundralappar är en begagnad Fjällräven eller Haglöfs ramsäck. Samma bärkomfort och nästan samma flexibilitet, också möjligt att bygga om en Fjr ram så att längden kan varieras (för den händige).

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daniel81 Söker tips ang ryggsäck Transportera 18
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
bigfoot Söker en "resetrunk" i handbagage-storlek Transportera 10
Aftermath Söker en bra dagstursryggsäck med lite speciella krav Transportera 19
pal2 Söker affär i Göteborg Transportera 3
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg