Ja, i princip.Låter som du syr dina regnskydd själv.
Det första var det min mor som sydde för länge länge sedan. Hon var också
allergisk mot blaffiga jättelika reklamlogotyper - som det inte betalats för...
Av henne lärde jag mig att man ALDRIG använder aktuell butiks återanvändbara
kundkassar när man handlar mat etc. Man använder ALLTID någon konkurrent-
kedjas kasse. Visst, det kräver att man har flera för att kunna välja mellan. Men,
det var/är en ren princip: Får man inte betalt för att vara reklampelare (inte ens
kassen är ju gratis!!!) så ska man inte vara det heller.
Inte en ren oval, snarare en rektangel med mycket avrundade hörn.Är det bara att göra en oval av lämplig storlek och sedan vika in några cm och sy
fast en kanal för gummiband och montera ett snörlås för att kunna dra åt?
Det är i princip jätteenkelt. Dragtrådskanal runt omkretsen med snörlåset på enaBorde inte vara svårare än att sy sittbrunnskapell till kajaken
och det har jag lyckats med, kanske till och med enklare med ryggsäck
då passformen är lite mindre känslig.
övre långsidan, den sida där det stör minst på annat som är på ryggans/ramens
utsida. Med sånt där ~3mm elastiskt gummisnöre med textilig utsida.
Inget att tveka över...Mitt gamla överdrag till alaskan börjar delaminera och kanske borde sy ett nytt istället för att köpa.
Ja.När du gör tvåfärgat, syr du bara ihop två lika stor tygsjok?
Den ena sidan blir 'huvudsida' eftersom den kommer ytterst även på dragtrådskanalen
efter omvikningen. Har experimenterat med en stor kryssöm för att hålla ihop de två
textilskikten - funkade inget vidare. Trots fuktsvällande sytråd så läckte det in... Nästa fick
ingen hophållning alls - funkade bättre, men KRÄVER spännbandet för att inte flaxa/prassla.
Några spridda limpunkter är sannolikt bättre än mitt jättekryss...eller limmar du?
Nej, fladdrigheten är löst med min egen lilla finess: En åtdragbar 15mm rem med ett Fix-lockBlir det fladdrigt om du inte fäster ihop de två tygen mitt bak?
i ena änden som kan dra åt regnskyddet kring säck och ram. Dvs mellan ramen och ryggen.
Ungefär halvvägs upp. Då slipper man att regnskyddet leker ballong i motvind... Been there,
done that - lost that ballon... Men vi fick tag i den.
Nej, tyvärr. Men det finns säkert ute i världen någonstans. Och då är det säkert tryckt färgytaeller har du hittat enkelt tyg med olika färg på olika sidor?
/Patrik
och inte genomfärgade textiltrådar.
/Odd