Håller med men oavsett kajak som TS köper, som är 520cm lång (standardmått) så kommer hon med en vikt på 63 kg alltid behöva en 10l vattendunk i främre lastutrymmet och en 10l vattendunk i bakre lastutrymmet för att uppnå ca80kg, vilket verkar vara den optimala vikten för kajaktillverkare...63 kg är inte idealvikt för en Lisa skulle jag säga,
Därför har det ingen betydelse vad TS väger. Det kan ju så enkelt kompenseras med vattenpåsar!
Jag väger 80 kg och anser att min VKV Lisa är extremt stabil, medan min fru som väger 67kg och inte är så erfaren paddlare upplever min Lisa som extremt instabil jämfört med hennes tantkajak...
Vento Arc 4.9
Arc har en perfekt mix av stabilitet och glid för att ta dig fram lätt och stabilt såväl i skärgården som hemma på sjön. Vento Arc är vår allemanskajak, en havskajak som passar de allra flesta. Kajaken är tillräckligt stabil för nybörjaren, men fortfarande lättpaddlad med ett härligt driv samt...
www.kajaksidan.se
Även den upplever hon som instabil, trots att vi har gjort ranktestet och hon låg kvar i sidled pga sin 70kg flytväst...
Vi lastade in 1st 10l vattenpåse i främre lastutrymmet och 1st 10 l vattenpåse i bakre lastutrymmet på min VKV Lisa, så att totalvikten lastvikt blev 87kg och då ansåg min fru att min Lisa var ganska stabil, men mer instabil än hennes Vento Arc. utan vattenpåsar i lastutrymmet.
Så bry dej inte så mycket på din egna vikt vid kajakköp pga att du har istället en fördel gentemot alla oss andra för du kan fylla vattenpåsar och placera dom var du vill på kajaken för att få helt perfekt stabilitet och ytvinkel framåt!
Så köp vilken kajak du föredrar och testa dej fram med ett antal 2l vattenpåsar både fram och bak i lastutrymmena.
Om du kommer med 20st 2l vattenpåsar till Kajaksidans vårtestning av kajaker så kommer dom bli överlyckliga, för då ser dom en seriös köpare som menar allvar och då kommer dom att ge dej all uppmärksamhet pga då vet dom att du kommer att köpa en kajak innan det blir stängningsdags!
Så fyll 20st 6l fryspåsar med 2l vatten så att dom går att knyta ihop, och du blir en hjälte på Kajaksidans vårtest, pga att då kan du även testa deras lite vassare kajaker, med ett visst antal kg barlast som dom på Kajaksidan har full koll på åt dej.
Risken blir då att du hela tiden måste paddla med 15-30l vattenpåsar i lastutrymmet tills du har lärt dej paddla och vad är problemet med det??
Vi andra som väger 15-30kg mer än 63kg har inte den lyxtillvaron att välja vikt i kajaken och var den ska hamna för bästa glidtal...
Senast ändrad: