En fråga om vikt (och som är av vikt)

Att vara nojig för repor när man ska lägga till vid en stenig strand får man räkna med att bli. Man måste inte paddla ända upp på stranden, utan man kliver av kajaken när det är ca 30cm djup för att slippa repor.
Lite smårepor får man räkna med men man försöker alltid undvika det.

Jag orkar själv få upp min kajak på taket utan hjälp men det finns hjälpmedel så att alla klarar lasta sin egen kajak.

Det finns lite olika varianter så det är bara att fråga dom på Kajaksidan vad som är bäst för dej.

Jag orkar själv få upp min kajak på taket utan hjälp men det finns hjälpmedel så att alla klarar lasta sin egen kajak.
Ja, jag har kikat på en sådan. Argumentet för kevlar var om jag skulle orka hiva upp 20 kg kajak utan hjälpmedel, men inte 22 kg. Svårt att veta i förväg.

Forslådor med kevlar har inte gelcoat ytterst eftersom det skulle repas och förmodligen lossna om skrovet deformeras.

Thure

Ja, jag har kikat på en sådan. Argumentet för kevlar var om jag skulle orka hiva upp 20 kg kajak utan hjälpmedel, men inte 22 kg. Svårt att veta i förväg.
Det krävs ganska mycket styrka för att lyfta upp en kajak på takräcket och det är inte så enkelt som att lyfta en hantel med motsvarande vikt.

Sen beror det också hur hög bil man har. Vi har en SUV som är ganska hög och då kan det vara lite kämpigt att få upp kajaken om man har varit ute på en lång paddeltur och kört slut på sina armar och då saknar man ett hjälpmedel.
Dom gångerna har jag haft tur med hjälpsamma människor som har varit i närheten.
Är man 2st så väger kajaken knappt någonting.

Det lutar lite åt att jag själv köper en sån hjälplastare även om jag kanske inte kommer använda den varje gång.

Exvis en VW Passat som är låg är det nog väldigt enkelt att få upp kajaken på takräcket.

En Volvo V90 har vi och den är ju låg, men jag är inte särskilt stark tyvärr. Det lutar nog åt glasfiber och en kajaklastare ändå.

Jag har fått för mig att glasfiber är lättast att reparera själv om det skadas.
Jo, det är min uppfattning. Glas och kolfiber går av medan kevlar ofta istället smular sönder matrisen. Tror den skadade väven måste ersättas med ny som kan suga åt sig matris och det kan vara lite knepigt att få kajaken rak om den vikit sig. Själva lamineringsprocessen tror jag inte skiljer sig förutom att kevlartrådar kan vara lite svåra att klippa av.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LisaJ Snabb fråga om vikt! Paddling allmänt 2
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Noahspappa Dum fråga Paddling allmänt 6
sparken Fråga om jacka Paddling allmänt 3
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
Alex_S23 Torrdräkts fråga igen... Paddling allmänt 3
Toyotaowner Fix-Fax fråga Paddling allmänt 2
Freija Easky-fråga Paddling allmänt 1
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
Paul Sebastian Fråga om att paddla från Uppsala till Stockholm Paddling allmänt 15
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Ego Fråga till Mafi eller öppet svar? Paddling allmänt 2
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Hutt Fråga till Magnus Fischer Paddling allmänt 3
duvillno En fråga om vatten Paddling allmänt 8
torbjorn Uttjatat fråga Paddling allmänt 3
fredrikn fråga om Star500 och roder eller inte Paddling allmänt 4
mielo Vad betyder vikten? Fråga för H Friedel kanske? Paddling allmänt 1
nikesorn Fråga - BIG question!! Paddling allmänt 5
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
Martin på Elsa H Rimlig vikt? Paddling allmänt 2
Stiffan Hur paddla olika starka och vikt Paddling allmänt 6
bash Min längd/vikt kontra kajakens Paddling allmänt 6
vid kajakens vikt och längd betydelse sjöegenskaper? Paddling allmänt 8
minilove Prijon Seayak och kroppslängd/vikt? Paddling allmänt 1
soren_dk Kajakråd - vikt Paddling allmänt 0
harrbäcksand Vikt på person/kajak Paddling allmänt 14

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg