Söker ryggsäck för fjällvandring

Eftersom ryggsäcken ofta blir tyngre än vad man tänkt sig så bör man
fundera huruvida bärsystemen fungerar bra eller inte.
En vanlig 75l säck brukar ge upp runt 20-25 kg.
Det är ju därför som en RIKTIG ramsäck, som min favorit Alaska, är så bra
- den ger inte upp för några futtiga 20-25, eller ens 35-40 kg. Du kroknar själv långt före Alaskan...

Jag är övertygad att behöver man av någon anledning släpa upp en 40 kg järnspis till fjällstugan så är ett riktigt rambärsystem fortfarande överlägset. [Personligen skulle jag dock ta upp spisen med pulka/skoter/bandvagn/helikopter - det är inget kul jobb att bära såna laster, hur bra dom än sitter på ryggen...]

Det är ju därför som en RIKTIG ramsäck, som min favorit Alaska, är så bra
- den ger inte upp för några futtiga 20-25, eller ens 35-40 kg. Du kroknar själv långt före Alaskan...

Jag är övertygad att behöver man av någon anledning släpa upp en 40 kg järnspis till fjällstugan så är ett riktigt rambärsystem fortfarande överlägset. [Personligen skulle jag dock ta upp spisen med pulka/skoter/bandvagn/helikopter - det är inget kul jobb att bära såna laster, hur bra dom än sitter på ryggen...]

Själv kör jag med en Bergans Powerframe, som fungerar utmärkt efter lite enkla modifieringar. När var ute på en fyraveckorstur, med bra mat (= tungt) kunde jag knappt lyfta ryggsäcken från marken, men när den väl var uppe på ryggen så kändes det som, min överlastade lundhagssäck på 75l.

Riktiga ramsäckar är underskattade. Det kan jag skriva under på!

Hur du än gör så första tvåveckorsturen blir volymös och tung. Med tung säck blir det ingen njutning.
Fråga runt och låna dig fram, det kostar lite och du får erfarenheter inför framtida köp.
På loppisar kan man göra fenomenala fynd om man granskar kritiskt.

Lådtricket är underskattat och Excellistan är nödvändig. Det som väger lättast är det du lämnar hemma.

Bära, bo, äta och orientera är nödvändiga liksom regnplagg.

Det du nämner som kamera, stativ, fiskegrejor är det roliga. Glöm inte fiskekort.

En lätt 85 liters säck som du trivs med rekommenderar även jag.

Häromveckan stod en Gyro på lokala lopperiet för 130 kr, den såg riktigt bra ut och nästan oanvänd.

Tänk och planera, det är halva nöjet.

go tur

Många bra saker att tänka på och tips i tråden!

Ramsäck tror jag inte passar mig så bra. Och att packningen kommer väga 30kg+ tror jag inte på. Hamnar det i den klassen blir det att köpa segway eller något.

Ska iväg imorgon och kolla på Xxl, Haglöfs, Bergans och Norröna. Då kanske jag kan få en uppfattning om vad jag gillar och inte gillar.
Berghaus militära och expeditionsryggsäckar går att få för runt 2000 kr.

Berghaus Expedition Light
Berghaus Crusader 90 + 20 liter
Berghaus Atlas 80 + 20 liter

Det är varken det senaste eller snyggaste i ryggsäcks väg men riktiga slitvargar som klarar av det mesta.
Jag använder fortfarande min Atlas inköpt -97.
Berghaus expedition ser just ut! Någon som vet var man kan hitta den i stockholmsområdet så man kan känna lite på den?

Tack för alla svar så här långt!

Odd och friluftsrookie har helt rätt i det de skriver om ramryggsäckar. Helt klart ett lika gott alternativ (eller bättre) som en bra ryggsäck utan extern ram, och kan fås ännu billigare eftersom "conventional wisdom" idag är att ramryggsäckar inte är något att ha. Personligen tycker jag dock bättre om Fjällrävens ramsäckar än Haglöfs. Det ligger oftast ute några Fjällrävensäckar på Blocket eller Tradera. Med en packpåse nertill och ev. uppgraderade axelremmar har du en supersäck. Det är den större ramen du ska leta efter, den som är 80 x 36 cm.

http://www.blocket.se/helsingborg/Fjallraven_Ryggsack_64109666.htm?ca=11&w=3

Om man hittar en Fjällräven-ram där säcken är dåligt så passar säcken från försvarets 70L, K-ryggsäck perfekt (även kallad "LK-70"). Kan ofta hittas till lågra priser.

Mats

Odd och friluftsrookie har helt rätt i det de skriver om ramryggsäckar. Helt klart ett lika gott alternativ (eller bättre) som en bra ryggsäck utan extern ram, och kan fås ännu billigare eftersom "conventional wisdom" idag är att ramryggsäckar inte är något att ha. Personligen tycker jag dock bättre om Fjällrävens ramsäckar än Haglöfs. Det ligger oftast ute några Fjällrävensäckar på Blocket eller Tradera. Med en packpåse nertill och ev. uppgraderade axelremmar har du en supersäck. Det är den större ramen du ska leta efter, den som är 80 x 36 cm.

http://www.blocket.se/helsingborg/Fjallraven_Ryggsack_64109666.htm?ca=11&w=3

Om man hittar en Fjällräven-ram där säcken är dåligt så passar säcken från försvarets 70L, K-ryggsäck perfekt (även kallad "LK-70"). Kan ofta hittas till lågra priser.

Mats
Jag letar inte begagnat. Det blir någon sorts sista utväg om jag inte hittar något inom några månader..

Jag vill helst kunna packa allt i ryggsäcken och slippa påsar, tält och annat utanför ryggan.

Vill gärna också ha något smidigt och lite mer modernt på ryggen som inte ser ut att kunna komma från överskottsbolaget.

Tackar så mycket för svar annars:)

Jag letar inte begagnat. Det blir någon sorts sista utväg om jag inte hittar något inom några månader..

Jag vill helst kunna packa allt i ryggsäcken och slippa påsar, tält och annat utanför ryggan.

Sjävklart ska du köpa den säck du vill ha - men eftersom du själv skrev att du var "orutinerad" och hade nästan "noll koll" på vad du behöver så får du tåla att vi försöker råda dig lite... :) Den ackumulerade erfarenheten härinne är ganska stor.

Det finns mkt goda skäl till att viss utrustning med fördel packas i en packsäck nertill eller upptill på ryggsäcken om man har en ramsäck. Det blir mer modulärt och rationellt och betydligt enklare vi raster och när man slår läger. Det nedre packfacket på Vulcan/Atlas är inget annat än en väldigt dålig integrerad variant av en extern packsäck (den enda invändningen jag har mot Vulcan).

Nya ramsäckar finns annars här, av mkt bra kvalitet (men till andra priser):

http://finn-savotta.fi/en/kategoriat/bags/

Sedan tycker jag inte du ska utesluta begagnatmarknaden så där tvärt. Den kan ge dig en helt funktionell och bra ryggsäck till ett bra pris och du kan i stället lägga mellanskillnaden på annan utrustning. "Begagnat" betyder inte att det är dåligt, bara att det är använt tidigare. En tvätt i grovmaskinen så är säcken som ny.

Mats

Den ackumulerade erfarenheten härinne är ganska stor.

så är det. om inte råden känns relevanta går det alltid att gå till naturkompaniet och be om "något smidigt och lite mer modernt på ryggen". dom hjälper mer än gärna

med en dåres envishet, bergans finnmark är en väldigt underskattad ramsäck som ligger runt 2000.

om jag skulle köpa ngt dyrare ramsäck hade jag valt ngn från dessa: https://store.seekoutside.com/lightweight-unaweep-backpacks/

Sjävklart ska du köpa den säck du vill ha - men eftersom du själv skrev att du var "orutinerad" och hade nästan "noll koll" på vad du behöver så får du tåla att vi försöker råda dig lite... :) Den ackumulerade erfarenheten härinne är ganska stor.

Det finns mkt goda skäl till att viss utrustning med fördel packas i en packsäck nertill eller upptill på ryggsäcken om man har en ramsäck. Det blir mer modulärt och rationellt och betydligt enklare vi raster och när man slår läger. Det nedre packfacket på Vulcan/Atlas är inget annat än en väldigt dålig integrerad variant av en extern packsäck (den enda invändningen jag har mot Vulcan).

Nya ramsäckar finns annars här, av mkt bra kvalitet (men till andra priser):

http://finn-savotta.fi/en/kategoriat/bags/

Sedan tycker jag inte du ska utesluta begagnatmarknaden så där tvärt. Den kan ge dig en helt funktionell och bra ryggsäck till ett bra pris och du kan i stället lägga mellanskillnaden på annan utrustning. "Begagnat" betyder inte att det är dåligt, bara att det är använt tidigare. En tvätt i grovmaskinen så är säcken som ny.

Mats

så är det. om inte råden känns relevanta går det alltid att gå till naturkompaniet och be om "något smidigt och lite mer modernt på ryggen". dom hjälper mer än gärna

med en dåres envishet, bergans finnmark är en väldigt underskattad ramsäck som ligger runt 2000.

om jag skulle köpa ngt dyrare ramsäck hade jag valt ngn från dessa: https://store.seekoutside.com/lightweight-unaweep-backpacks/
Ber om ursäkt om jag på något sätt verkar dryg och negligerar era tips.
Det är bara det att en uppfattning jag fått efter mycket läsande här på forumet är att en stor del av medlemmarna tycks tycka att ramsäckarna är bättre för stor och tung packning.

Att min packning landar på 30kg+ är uteslutet. Över 25kg känns nästan för mycket redan..
Vilket skulle innebära att en ramlös rygga kommer fungera bättre enligt vissa?

Det är bara det att en uppfattning jag fått efter mycket läsande här på forumet är att en stor del av medlemmarna tycks tycka att ramsäckarna är bättre för stor och tung packning.

Att min packning landar på 30kg+ är uteslutet. Över 25kg känns nästan för mycket redan..

Ytterligare en input. Jag tycker du ska börja med att göra en lista över alla prylar du tänkt packa med och vad de väger. Jag gissar att du i slutänden kommer bli överraskad över hur vikten drar iväg. För en tvåveckors tur så är maten en väldigt stor del. Jag räknar med ca 7-800 g/dygn, vilket på 14 dygn ger 9800-11200 g.

Utifrån de poster du nämnt är det ganska lätt att göra ett överslag;
Tält 4000
Sovsäck ca 1200
Kamera ca 1000
Vadarkängor ca 1000
Flugfiskeutrustning med vadare ca 2000
Stativ ca 1500
Ryggsäck ca 3000

Nu vet jag ju inte exakt vad du har för grejer eller vad de väger, men bara på det här plus mat för två veckor så hamnar du på 23-24 kg. Och då är inga kläder, extrastrumpor, liggunderlag, kök och annat som behövs inräknat.

Det är alltså inga vilda gissningar som ligger bakom att folk tror att din packning verkar kunna bli tung, iaf om du planerar för att vara ute 2 veckor.

Av egen erfarenhet efter att själv släpat omkring på flugfiske- och fotoutrustning under ganska många turer, kan jag instämma i att packningen nog riskerar att bli ganska tung.

När det gäller ryggsäckstips så vill jag slå ett slag för Crux AK70 (70 l + 7 l i topplocket). Den är hyfsat lätt (1600 g), väldigt robust i kraftig cordura och stabil med en intern titanram. Väldigt prisvärd också. Bärsystemet tål tunga vikter. En stor fördel är att topplocket är löst så man kan om man vill spänna fast en packpåse under locket. Jag brukar alltid ha tältet så för att ha det separerat från övrig packning och för att ha det tillgängligt direkt som på bilden av min lite halvsäckigt packade rygga nedan.

Men börja med att dissekera packningen så du får en uppfattning om vad som ska med och vad allt väger.

http://crux-climbing.se/Crux-Climbing/Ryggsackar_57_och_70_liter.html

Bilagor

• Fil 2016-01-07 02 50 01.jpg
    Fil 2016-01-07 02 50 01.jpg
    46 KB · Visningar: 585
När det gäller ryggsäckstips så vill jag slå ett slag för Crux AK70 (70 l + 7 l i topplocket). Den är hyfsat lätt (1600 g), väldigt robust i kraftig cordura och stabil med en intern titanram. Väldigt prisvärd också. Bärsystemet tål tunga vikter.

crux säckarna är bomber men höftbälte och axelremmar är tunt stoppade, dom är främst alpinistsäckar. den senaste generationen är inte riktigt lika billiga heller. bra säckar utan tvekan men frågan är hur de passar på en vandring.

över 25 kg är mycket redan. kolla hur du kan banta ned packningen, tält behöver exempelvis inte väga 4 kg.

kolla på en bergans glittertind, https://www.xxl.se/search?text=glittertind+70

du kan börja med den säcken, priset är bra, experimentera med packningen och efter några turer har du en bättre uppfattning om vad du behöver.

på min första tur vägde packningen 25 kg. samma tur idag skulle landa på max 12.5 kg...

Du har givetvis tränat och märkt att du svettas på ryggen. En ramlös ryggsäck fungerar som en mycket tjock extra isolering på ryggen. Det är därför vi med lite erfarenhet gärna rekommenderar en ramsäck. Ramen gör att ryggen luftas.

Volym ditt matpaket för 14-15 dagar, man bör alltid ha lite extra mat med sig, för inget är så förödande som att tro att man kan gå på tom mage, kommer att fylla, Packa vettiga dygnspåsar som du blir rejält mätt av och se vad de fyller och väger.
De flesta härinne ligger mellan 0,5-1 kg per dygn, Frågan är vad dina paket väger. Godis och lyx som vin eller wirre ingår i dygnsransonen givetvis.
Kryddor kan förhärliga din tur rejält så glöm dem inte.

Somliga går i sina belagda jackor och andra i sina vindblusar, det är rätt sällan du kan räkna med att gå i underställströjan. Regnar det rejält behöver du regntäta ytterkläder för annars blir du våt och det är obra.

För din dygnsvila behöver du skyl, underlag och sovsäck men även ett sovställ så att du inte grisar ner sovsäcken från insidan. Sovstället kan dubbla som isolationslager om du skulle få snö på din sommartur, vilket inte alls är helt ovanligt en bit upp. Sovsäckens insida kan du även skydda med ett påssidenlakan.

Du har redan nämnt och viktangivit dina foto och fiskegrejor.
Ett lättare stativ är en stativskruv på ovansidan av ena vandringsstaven.
Än lättare är stativsnöret, en ögla runt objektivet och tillräckligt långt för att kunna stå på nederändan när kameran är i anläggning tre punktsupphållning, till lägsta vikt. Ett bordsstativ kan dubbla som macrostativ etc.

Att från början utesluta begagnat och lånat förefaller för mig vara en mindre smart lösning. för som nybörjare vet du ju inte före vad du erfarit efter. Men det är mina tankar, du får givetvis betala för dina.

Bra råd du fått av de andra här.

go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daniel81 Söker tips ang ryggsäck Transportera 18
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
bigfoot Söker en "resetrunk" i handbagage-storlek Transportera 10
Aftermath Söker en bra dagstursryggsäck med lite speciella krav Transportera 19
pal2 Söker affär i Göteborg Transportera 3
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg