En fråga om vikt (och som är av vikt)

Ja, det kändes som man kunde lita på dem. De var exempelvis inte särskilt intresserade av att försöka sälja på mig en Mira i kevlar, trots att det rimligen hade varit en bättre affär för dem. Men lite mystiskt ändå: han som gjorde filmen säger "ingen 501:a om du inte väger runt 80 kg", men försäljerskan sa att jag mycket väl kan ha en 501:a.

Ja ja, vi får väl se om jag kan hålla mig till våren och testa då. Någon som vet när de drar igång?

Men lite mystiskt ändå: han som gjorde filmen säger "ingen 501:a om du inte väger runt 80 kg", men försäljerskan sa att jag mycket väl kan ha en 501:a.
63 kg är trots allt 17 kg under 80 kg. Kanske inte låter mycket, men i kajaksammanhang är det mycket. Högre tyngdpunkt och större avdrift är inget du vill ha när det blåser.

Ja, det kändes som man kunde lita på dem. De var exempelvis inte särskilt intresserade av att försöka sälja på mig en Mira i kevlar, trots att det rimligen hade varit en bättre affär för dem. Men lite mystiskt ändå: han som gjorde filmen säger "ingen 501:a om du inte väger runt 80 kg", men försäljerskan sa att jag mycket väl kan ha en 501:a.

Ja ja, vi får väl se om jag kan hålla mig till våren och testa då. Någon som vet när de drar igång?

Du ska lyssna på dom på Kajaksidan och hålla kontakt med dom! När dom startar på våren får du all information via deras hemsida!!

Inför ditt första kajakköp skulle jag säga köp en billig och begagnad. Så kan du paddla mycket och efterhand få den erfarenhet som du behöver för att göra val som passar dig, istället för att lyssna på försäljare.
Jag började kajakpaddlingen med att köpa en stabil roderkajak för 5000kr av det lokala Friluftsfrämjandet. En Borealis design Inukshuk. Den var toppen för att jag skulle våga utforska havet och skärgården kring sommarstugan under några år, testa vinterpaddling med torrdräkt etc.
Sen testade jag skäddakajak och insåg att en roderkajak känns mer som att köra bil och bara svänga på ratten. Väldigt glad att jag inte lagt 20-30000 på en dyr roderbåt som ändå var mer än jag behövde i det stadiet.
Nu är jag mer inne på roll, grönlandskajaker etc och en roderbåt skulle jag aldrig lägga pengar på om jag inte skulle ut på expeditions paddling.
Jag har även jobbat några somrar som kajak instruktör och undervisat nybörjare, vi körde alltid med skädda kajaker pga det är en helt annan upplevelse.
Så jag skulle säga köp en billig begagnad roderbåt (ta med kunnig vän så du inte köper skräp), paddla några år och betala sedan dyrt för det du verkligen vill ha :)

Men för att svara på din fråga skulle jag också säga den mindre modellen. Sitt i båda och känn på passformen, kontakt mellan låren och skrovet etc, det är det viktigaste och kommer vara av betydelse för balans och paddelupplevelse. Du ska känna att du enkelt kan bli "ett med kajaken" och en för stor kajak kan innebära att du behöver modifiera sittbrunnen för att detta ska funka.

Inför ditt första kajakköp skulle jag säga köp en billig och begagnad. Så kan du paddla mycket och efterhand få den erfarenhet som du behöver för att göra val som passar dig, istället för att lyssna på försäljare.
Jag började kajakpaddlingen med att köpa en stabil roderkajak för 5000kr av det lokala Friluftsfrämjandet. En Borealis design Inukshuk. Den var toppen för att jag skulle våga utforska havet och skärgården kring sommarstugan under några år, testa vinterpaddling med torrdräkt etc.
Sen testade jag skäddakajak och insåg att en roderkajak känns mer som att köra bil och bara svänga på ratten. Väldigt glad att jag inte lagt 20-30000 på en dyr roderbåt som ändå var mer än jag behövde i det stadiet.
Nu är jag mer inne på roll, grönlandskajaker etc och en roderbåt skulle jag aldrig lägga pengar på om jag inte skulle ut på expeditions paddling.
Jag har även jobbat några somrar som kajak instruktör och undervisat nybörjare, vi körde alltid med skädda kajaker pga det är en helt annan upplevelse.
Så jag skulle säga köp en billig begagnad roderbåt (ta med kunnig vän så du inte köper skräp), paddla några år och betala sedan dyrt för det du verkligen vill ha :)
Nja, så tänkte jag först, men jag vill inte köpa en tråkig plastkajak. Roligare med bra grejer direkt. Dyrt? Allt är relativt, men jag är van vid mountainbikevärlden och jämfört med den är både nypriser och andrahandsvärde mycket behagligare i kajakvärlden.

Man kan få Miran med skädda också, alltså både roder och skädda, men jag vet inte. Är det en bra idé tycker du? En grej till som kan gå sönder och som stjäl packutrymme tänker jag. Jag kan ”kanta” en skäddakajak men föredrar ändå roder. För närvarande i alla fall.

Senast ändrad:
Har aldrig paddlat kombo modeller men hört att det är en kompromiss som inte är så bra då skrovform, design etc eg ska vara anpassat till det ena eller det andra.
Om du vill ha en roderbåt så kan du provpaddla den med rodret uppfälld för att se hur rakt den går. Om den inte är för lovgirig (dvs den ska inte svänga upp automatiskt mot vinden för mycket) kan du helt enkelt paddla med rodret uppfällt om du vill lära dig paddeltag, kanta osv.
De ursprungliga kajakerna hade varken roder eller skädda och det gick fint ändå.

Det som är intressant är ju totalvikten kan jag tycka. Med det sagt så tar jag hellre en kajak som ligger lite djupt i vattnet än tvärtom. En kajak som ligger högt i vattnet blir skitjobbig om det börjar gå vågor. Då får man balansera på vågtopparna och det blir väldigt vingligt. Men det är ju min preferens.

Jag skulle satsa på en som är minst 5.20 m och med låg volym. Kajaksidans personal är trevlig, men tycker de fokuserar mest på roderkajaker, och deras modeller är inte de vassaste på marknaden. Snarare åt det billigare hållet. VK kajakerna är ju snabba, men satan så tråkiga de är. Mira har jag inte testat, så kan inte uttala mig om den.

Nja, så tänkte jag först, men jag vill inte köpa en tråkig plastkajak. Roligare med bra grejer direkt. Dyrt? Allt är relativt, men jag är van vid mountainbikevärlden och jämfört med den är både nypriser och andrahandsvärde mycket behagligare i kajakvärlden.
Jag är van ifrån motocross och endurovärlden och andrahandsvärdet där är som ett riktigt surt äpple med mask i, troligtvis samma i mountainbikevärlden.
Utgifterna tar dessutom inte slut efter inköpet, utan det är konstant nya reservdelar för 1000-tals kr hela tiden och troligtvis liknande för en mountainbike.

När man har köpt en kajak med utrustning så tar utgifterna helt slut, för den kostar noll kr att använda och som du meddelar så är andrahandsvärdet på kajaker förvånandsvärt högt så att det är gränsfall på om det är lönt att köpa en begagnad kajak, annat än att det är en sliten 15 år gammal kajak och det är man ju inte så sugen på.

Min första kajak är samma som jag har haft sen 2010, en VKV Lisa. Enligt VIN-numret under sitsen så är det en 2006 och tillverkad i augusti, har VKV meddelat mej.

Jag köpte den begagnad för 20.000kr och om jag skulle sälja den så skulle jag med det extremt välvårdade skicket den är i troligtvis få 16-18.000kr för den.
Jämför den värdeminskningen i % på en mountainbike som är så gammal.....Du skulle troligtvis inte ens få en 2006 års mountainbike såld, även om den har värsta XTR-utrustningen med SPD-pedaler ifrån då. Möjligtvis skrotvärdet för all aluminium och titan, 1000kr...

Jag är helt inne på din linje att köpa ny kajak, för man får väldigt mycket kajak för ca 30.000kr och om du säljer den 2-3år senare så får du 23-25.000kr för den och det sura äpplet är definitivt ätbart!

Hur mycket mountainbike får du för 30.000kr? En bra motionshoj men absolut ingen hoj för tävling, och om du sen säljer den 2-3 år senare efter allt slitage i skogen så får du i bästa fall 13.000kr för den.
Ett riktigt surt äpple!!

Jag skulle satsa på en som är minst 5.20 m och med låg volym. Kajaksidans personal är trevlig, men tycker de fokuserar mest på roderkajaker, och deras modeller är inte de vassaste på marknaden. Snarare åt det billigare hållet. VK kajakerna är ju snabba, men satan så tråkiga de är. Mira har jag inte testat, så kan inte uttala mig om den.
Jag håller med om det där med 520cm kajak eller längre, för då blir den lite mer kursstabil och troligtvis snabbare.

Lite kuriosa om varför kajaker är just 520cm?? Hämtat ifrån VKV hemsida.

På den tiden fanns inga specifika regler hur en kajak skulle se ut. Man visste att det gick att driva en kajak snabbare om den var lång. Smalspåret från Västervik tillät inte att man lastade in längre kajaker än 520 cm. När så internationella kanotförbundet skulle fastställa längdmått valde man av detta skäl måttet 520 cm, som längsta tillåtna mått för enmans racingkajak.

Att påstå för en nybörjare att vissa kajaker är tråkiga att paddla är helt meningslöst pga att ungefär 50% av alla paddlare (inkl du) skulle troligtvis såga min VKV Lisa rakt av medan dom andra 50% är på min linje att det är en bra kajak och tillräckligt rolig även för en erfaren paddlare.

Framförallt är fördelen med den att det är okej ifall det blåser 10-12m/sek, man vågar ändå tryggt ge sej ut och paddla. Så är det inte med dom vassa men roliga kajakerna som du menar.

63 kg är inte idealvikt för en Lisa skulle jag säga, Anita t ex är bättre om vi pratar om glasfiberlådor. Märkligt nog behöver bakade fanérvarianten av Anita betydligt mera vikt för att fungera bra i vågor.

Men Lisa är en fantastisk kajak för väldigt många.

Vad som passar dig bäst Firsov vill jag inte ge mig in på. Tror du blir nöjd med den du föreslår här ovan.

Vissa gillar roder vissa gillar kajaker utan roder. Jag är en Lisakille min fru viker inte från fäblessen för sin ranka Nordkapp med fast skädda.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LisaJ Snabb fråga om vikt! Paddling allmänt 2
RoAlf Torrdräkt/Neoprene-fråga Paddling allmänt 3
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Noahspappa Dum fråga Paddling allmänt 6
sparken Fråga om jacka Paddling allmänt 3
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
Alex_S23 Torrdräkts fråga igen... Paddling allmänt 3
Toyotaowner Fix-Fax fråga Paddling allmänt 2
Freija Easky-fråga Paddling allmänt 1
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
Paul Sebastian Fråga om att paddla från Uppsala till Stockholm Paddling allmänt 15
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Ego Fråga till Mafi eller öppet svar? Paddling allmänt 2
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Hutt Fråga till Magnus Fischer Paddling allmänt 3
duvillno En fråga om vatten Paddling allmänt 8
torbjorn Uttjatat fråga Paddling allmänt 3
fredrikn fråga om Star500 och roder eller inte Paddling allmänt 4
mielo Vad betyder vikten? Fråga för H Friedel kanske? Paddling allmänt 1
nikesorn Fråga - BIG question!! Paddling allmänt 5
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
Martin på Elsa H Rimlig vikt? Paddling allmänt 2
Stiffan Hur paddla olika starka och vikt Paddling allmänt 6
bash Min längd/vikt kontra kajakens Paddling allmänt 6
vid kajakens vikt och längd betydelse sjöegenskaper? Paddling allmänt 8
minilove Prijon Seayak och kroppslängd/vikt? Paddling allmänt 1
soren_dk Kajakråd - vikt Paddling allmänt 0
harrbäcksand Vikt på person/kajak Paddling allmänt 14

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg