En fråga om vikt (och som är av vikt)

Ja, det kändes som man kunde lita på dem. De var exempelvis inte särskilt intresserade av att försöka sälja på mig en Mira i kevlar, trots att det rimligen hade varit en bättre affär för dem. Men lite mystiskt ändå: han som gjorde filmen säger "ingen 501:a om du inte väger runt 80 kg", men försäljerskan sa att jag mycket väl kan ha en 501:a.

Ja ja, vi får väl se om jag kan hålla mig till våren och testa då. Någon som vet när de drar igång?

Men lite mystiskt ändå: han som gjorde filmen säger "ingen 501:a om du inte väger runt 80 kg", men försäljerskan sa att jag mycket väl kan ha en 501:a.
63 kg är trots allt 17 kg under 80 kg. Kanske inte låter mycket, men i kajaksammanhang är det mycket. Högre tyngdpunkt och större avdrift är inget du vill ha när det blåser.

Ja, det kändes som man kunde lita på dem. De var exempelvis inte särskilt intresserade av att försöka sälja på mig en Mira i kevlar, trots att det rimligen hade varit en bättre affär för dem. Men lite mystiskt ändå: han som gjorde filmen säger "ingen 501:a om du inte väger runt 80 kg", men försäljerskan sa att jag mycket väl kan ha en 501:a.

Ja ja, vi får väl se om jag kan hålla mig till våren och testa då. Någon som vet när de drar igång?

Du ska lyssna på dom på Kajaksidan och hålla kontakt med dom! När dom startar på våren får du all information via deras hemsida!!

Inför ditt första kajakköp skulle jag säga köp en billig och begagnad. Så kan du paddla mycket och efterhand få den erfarenhet som du behöver för att göra val som passar dig, istället för att lyssna på försäljare.
Jag började kajakpaddlingen med att köpa en stabil roderkajak för 5000kr av det lokala Friluftsfrämjandet. En Borealis design Inukshuk. Den var toppen för att jag skulle våga utforska havet och skärgården kring sommarstugan under några år, testa vinterpaddling med torrdräkt etc.
Sen testade jag skäddakajak och insåg att en roderkajak känns mer som att köra bil och bara svänga på ratten. Väldigt glad att jag inte lagt 20-30000 på en dyr roderbåt som ändå var mer än jag behövde i det stadiet.
Nu är jag mer inne på roll, grönlandskajaker etc och en roderbåt skulle jag aldrig lägga pengar på om jag inte skulle ut på expeditions paddling.
Jag har även jobbat några somrar som kajak instruktör och undervisat nybörjare, vi körde alltid med skädda kajaker pga det är en helt annan upplevelse.
Så jag skulle säga köp en billig begagnad roderbåt (ta med kunnig vän så du inte köper skräp), paddla några år och betala sedan dyrt för det du verkligen vill ha :)

Men för att svara på din fråga skulle jag också säga den mindre modellen. Sitt i båda och känn på passformen, kontakt mellan låren och skrovet etc, det är det viktigaste och kommer vara av betydelse för balans och paddelupplevelse. Du ska känna att du enkelt kan bli "ett med kajaken" och en för stor kajak kan innebära att du behöver modifiera sittbrunnen för att detta ska funka.

Inför ditt första kajakköp skulle jag säga köp en billig och begagnad. Så kan du paddla mycket och efterhand få den erfarenhet som du behöver för att göra val som passar dig, istället för att lyssna på försäljare.
Jag började kajakpaddlingen med att köpa en stabil roderkajak för 5000kr av det lokala Friluftsfrämjandet. En Borealis design Inukshuk. Den var toppen för att jag skulle våga utforska havet och skärgården kring sommarstugan under några år, testa vinterpaddling med torrdräkt etc.
Sen testade jag skäddakajak och insåg att en roderkajak känns mer som att köra bil och bara svänga på ratten. Väldigt glad att jag inte lagt 20-30000 på en dyr roderbåt som ändå var mer än jag behövde i det stadiet.
Nu är jag mer inne på roll, grönlandskajaker etc och en roderbåt skulle jag aldrig lägga pengar på om jag inte skulle ut på expeditions paddling.
Jag har även jobbat några somrar som kajak instruktör och undervisat nybörjare, vi körde alltid med skädda kajaker pga det är en helt annan upplevelse.
Så jag skulle säga köp en billig begagnad roderbåt (ta med kunnig vän så du inte köper skräp), paddla några år och betala sedan dyrt för det du verkligen vill ha :)
Nja, så tänkte jag först, men jag vill inte köpa en tråkig plastkajak. Roligare med bra grejer direkt. Jag kör mtb och jämfört med det är både nypriser och andrahandsvärde mycket behagligare i kajakvärlden.

Man kan få Miran med skädda också, alltså både roder och skädda, men jag vet inte. Är det en bra idé tycker du? En grej till som kan gå sönder och som stjäl packutrymme tänker jag. Jag kan ”kanta” en skäddakajak men föredrar ändå roder. För närvarande i alla fall.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LisaJ Snabb fråga om vikt! Paddling allmänt 2
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Noahspappa Dum fråga Paddling allmänt 6
sparken Fråga om jacka Paddling allmänt 3
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
Alex_S23 Torrdräkts fråga igen... Paddling allmänt 3
Toyotaowner Fix-Fax fråga Paddling allmänt 2
Freija Easky-fråga Paddling allmänt 1
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
Paul Sebastian Fråga om att paddla från Uppsala till Stockholm Paddling allmänt 15
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Ego Fråga till Mafi eller öppet svar? Paddling allmänt 2
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Hutt Fråga till Magnus Fischer Paddling allmänt 3
duvillno En fråga om vatten Paddling allmänt 8
torbjorn Uttjatat fråga Paddling allmänt 3
fredrikn fråga om Star500 och roder eller inte Paddling allmänt 4
mielo Vad betyder vikten? Fråga för H Friedel kanske? Paddling allmänt 1
nikesorn Fråga - BIG question!! Paddling allmänt 5
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
Martin på Elsa H Rimlig vikt? Paddling allmänt 2
Stiffan Hur paddla olika starka och vikt Paddling allmänt 6
bash Min längd/vikt kontra kajakens Paddling allmänt 6
vid kajakens vikt och längd betydelse sjöegenskaper? Paddling allmänt 8
minilove Prijon Seayak och kroppslängd/vikt? Paddling allmänt 1
soren_dk Kajakråd - vikt Paddling allmänt 0
harrbäcksand Vikt på person/kajak Paddling allmänt 14

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg