Inför ditt första kajakköp skulle jag säga köp en billig och begagnad. Så kan du paddla mycket och efterhand få den erfarenhet som du behöver för att göra val som passar dig, istället för att lyssna på försäljare.
Jag började kajakpaddlingen med att köpa en stabil roderkajak för 5000kr av det lokala Friluftsfrämjandet. En Borealis design Inukshuk. Den var toppen för att jag skulle våga utforska havet och skärgården kring sommarstugan under några år, testa vinterpaddling med torrdräkt etc.
Sen testade jag skäddakajak och insåg att en roderkajak känns mer som att köra bil och bara svänga på ratten. Väldigt glad att jag inte lagt 20-30000 på en dyr roderbåt som ändå var mer än jag behövde i det stadiet.
Nu är jag mer inne på roll, grönlandskajaker etc och en roderbåt skulle jag aldrig lägga pengar på om jag inte skulle ut på expeditions paddling.
Jag har även jobbat några somrar som kajak instruktör och undervisat nybörjare, vi körde alltid med skädda kajaker pga det är en helt annan upplevelse.
Så jag skulle säga köp en billig begagnad roderbåt (ta med kunnig vän så du inte köper skräp), paddla några år och betala sedan dyrt för det du verkligen vill ha