Söker ryggsäck för fjällvandring

Du behöver en STOR säck

Att få med sig vadare, kängor, askar, kamera, tält mm som du vill ha i säcken kommer du säkerligen passera minst 100 liter. Att tänka på en säck under 2000 och ny samt utan låg kvalité så tror du måste leta upp en tillverkare i lågkostnadsland som kan tänka sig sälja direkt. De större säckarna (ofta militära) är funktionsdugliga och gjorda att bära tungt med. Är det pengarna så rekommenderar jag som några andra en beggad Haglöfsryggsäck, perfekt vid fisketurer, eller någon annan stor millitärsäck. Vill du ha ny så får du räkna med ca det dubbla i pengar, ska skulle rekommendera Norrönas militära säckar.

Gillar inte riktigt att Odd och den underliga höken propagerar för gamla Alaskasäckar på det här viset!
Ni driver upp priserna som ni håller på! Fattar ni inte det? ;)

Förlåt ;)
Visst inser jag den risken
- men jag anser att den faktiskt är värd avsevärt mycket mer än marknadspriset nuförtiden antyder...
Och I
jag har de tre olika Alaska jag vill ha nu (visst den där legendomsusade orange Alaskan saknas fortfarande i samlingen) en sen grön, en kultig svart och en rejält moddad blå. De får räcka. Det är färdigbjudet nu, ni andra får resten. :) Dom dyker upp oväntat ofta faktiskt, och i mycket bättre skick än åldern skulle kunna lura oss att tro...

Och II
när vi nu snart kommer att kunna beställa nytillverkade "Mantor"kopior, (handtillverkade här i landet av en Tärnsjöutbildad sadelmakare) så kommer jag att hävda att en bra Alaska - kan bli ännu bättre med en sådan.

Tackar så mycket för alla svar så här långt.

Ni som tror på 100+l, varför tror ni det?

Kameran ligger väl på runt 1 liter eller liknande.
Vadare kanske 1-2 liter
Håv kanske 1 liter
Småsaker kanske sammanlagt 2-3 liter

Det som egentligen tar plats är väl kängorna. Svårt att uppskatta men mer än 5 liter känns orimligt..

Detta ger utöver den normala packningen ca 11 liter specialutrustning om jag inte glömt något. Planen är som sagt att ha stativ och tub utanpå.

Jag har alltså inte med mig någon proffsfotografutrustning utan endast en vanlig systemkamera med ett relativt kort objektiv samt teleskopiskt stativ.
Fiskeutsustningen är inte mycket mer än ett par askar på sammanlagt kanske 0,5l, småprylar, hov, kängor, byxor, tub, fiskeväska av tyg samt byxor.

Mvh

Hmmm...;-)
Provpacka prylarna plus kök plus mat(mycket mat blir det för två veckor),kläder och allt du tänker packa för en eller två veckor i en sopsäck.....du kommer nog bli lite överraskad....
Kameran i en kameraväska på bröstet...
...Banta..minimera..lämna hemma.... ;-)
Go tur
Mvh

jag har haft en enorm mängd säckar, precis som Vandringshyveln, skillnaden är att jag har 10+ och inte två...

nåväl

om du ska ha stor och mycket skulle jag satsa på en bergans finnmark, 100 liter och möjlighet att sätta tältet utanpå. och det är en ramsäck, väger 3.2 med fickor, 2.9 utan och om du har tålamod så kan du få den för 1800 ung. den är old school men bärsystemet är bättre än recon militär säcken som ngn tipsade om. framför allt bär man mycket bra med den om man vill bära mer och lite tyngre.

lättare och mindre, kolla exos eller bergans glittertind, den går säkerligen att få för runt 1500 vid lämplig xxl rea. om du vill spendera, arcteryx altra.

framför allt, vikten har betydelse, en 4+ kg militärsäck kommer att kännas. tro mig.

Ni som tror på 100+l, varför tror ni det?
Mvh

Det är vad jag kommit fram till efter många år med tält, vadarbyxor, liggunderlag och kameraväska sittandes utanpå ryggan och de problem det medför: I snårig terräng där saker fastnar, vid regn, som bagage vid flygresor, etc. Dessutom är jag trött på att joxa runt med grejorna för att få plats med allt vid längre turer. Är man ute 14 dagar tar ju maten en väldig plats, tex. Eftersom allt inte kan ligga överst i packningen blir det ju en hel del stök med packpåsarna varje gång man ska ha nåt. Då är det skönt att ha gott om plats i säcken.

Som den ryggsäcksnörd man är så har jag köpt och sålt en ny rygggsäck i princip varje år från att jag gjorde min första fjällvandring för nästan 10 år sedan.

Jag gjorde min första längre fjällvandring för drygt 40 år sedan och är inne på min tredje ryggsäck. Och den hoppas jag ska hålla minst tio-femton år framöver. :)

Skippa kängorna!

Hej det låter nästan som när jag ger mig ut till fjälls och jag använder en 95liters.

Systemkamera,gopros, powermonkeyladdare vadare ja tungt blir det!

2014 hade vi planerat för två veckor och allt fick plats.

Men varför skall du ha vadarkängorna med dig? Köp ett par vanliga joggingskor i större storlek, inte lika skrymmande och dom går att knyta på utsidan av säcken när dom är blöta.

Annars som dom flesta andra säger satsa på en som känns bra på ryggen och gärna med bra fack/remmar på sidorna för tuber och stativ

Mvh Andreas

Hej det låter nästan som när jag ger mig ut till fjälls och jag använder en 95liters.

Systemkamera,gopros, powermonkeyladdare vadare ja tungt blir det!

2014 hade vi planerat för två veckor och allt fick plats.

Men varför skall du ha vadarkängorna med dig? Köp ett par vanliga joggingskor i större storlek, inte lika skrymmande och dom går att knyta på utsidan av säcken när dom är blöta.

Annars som dom flesta andra säger satsa på en som känns bra på ryggen och gärna med bra fack/remmar på sidorna för tuber och stativ

Mvh Andreas
Nu har jag ju inte riktigt testat att bära all packning så jag vet varken vad det väger eller om jag ens kommer orka bära den.

Varför jag vill ha ett par vadarkängor med? Att köpa ett par jumpaskor för att endast vada i(kan ju inte använda några man har då storleken bör vara ca två storlekar större än normalt) känns onödigt. När jag vadar vill jag ha stabiliteten i foten och greppet på skon(Filtsula).
Står man i midjehögt forsande vatten och behöver förflytta sig hela tiden vill man ha något bra på fötterna. Åtminstone jag.

Ryggsäck.

Jag har en Berghaus Vulcan Cyclops 2
storlek 3 i nyskick och även ett Fjällmark akka 1-2p
om det skulle kunna vara av intresse.

Hejsan.
Ta papper och penna.
Summera ihop en packningslista.
Jag tippar på att du med en rygga på tre kilo,ett tält på fyra kilo, fiskeprylar,kläder,kamera med stativ etc och mat för två veckor kommer att passera trettiofem kilo......kanske rent av fyrtio kilo.....!
Inte många som gillar eller rent av klarar att bubba på den ryggan....inte jag,,nixpix..;-)
Med risk för att låta tjatig..banta,minimera,lämna hemma... :)
Själv använder jag ett par lite för stora badskor(neopren med gummisula) som lägerskor/vadarskor till vadarbyxorna/reservskor..
Go tur, vi kanske syns därute... :)
Mvh

Lika bra att ta i ordentligt i storlek, för man vet aldrig vad man kan behöva där ute i vildmarken. Hellre några kilo för mycket än för lite.

Här hittade jag en som verkar stor och bra.

Bilagor

• Too-big-backpack.jpg
    Too-big-backpack.jpg
    28.5 KB · Visningar: 624
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daniel81 Söker tips ang ryggsäck Transportera 18
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
bigfoot Söker en "resetrunk" i handbagage-storlek Transportera 10
Aftermath Söker en bra dagstursryggsäck med lite speciella krav Transportera 19
pal2 Söker affär i Göteborg Transportera 3
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg