Slöjda i titan

Nu kanske jag kackar i eget bo, men är 20-25 grams tamojbesparingar värt den antagligen något sämre funktionen hos en titantamoj?

Varför skulle en titantamoj ha sämre funktion?

Den borde väl tvärtom ha bättre funktion eftersom titan leder värme sämre än aluminium?

Ok om det nu är så att man på grund av plåttjockleken inte kan göra en titantamoj med samma design som orginalet, då kanske den blir sämre. Men jag ser inget direkt hinder för att göra en av titan i samma design som orginalet.

nermander; sa:

Den borde väl tvärtom ha bättre funktion eftersom titan leder värme sämre än aluminium?

Ok om det nu är så att man på grund av plåttjockleken inte kan göra en titantamoj med samma design som orginalet, då kanske den blir sämre. Men jag ser inget direkt hinder för att göra en av titan i samma design som orginalet.

Ja, jag pratade om Filips variant, som gissningsvis är något fippligare än en Trangia-tamoj.

Naturligtvis kan man göra en titantamoj med MINST lika bra funktion och med lägre vikt. Men hur man än vrider och vänder på det hela spar man ju inte så himla många gram.

Fast det vore ju skoj att se om någon kunde få till en tamoj med samma funktion, på 10 gram.

(Men är värmeledningsförmågan så intressant? Har du bränt dig på din tamoj?)

Ja, det har jag, men det har ju mest varit när man hållt på och stekt mat och låtit tamojen sitta kvar på stekpannan.

Fast frågan är ju då om den i det läget värms mest av ledning eller om det är de varma gaserna som strömmar runt stekpannan som värmer den.

Martin Fjaderlatt.se; sa:
nermander; sa:

Ja, jag pratade om Filips variant, som gissningsvis är något fippligare än en Trangia-tamoj.

Naturligtvis kan man göra en titantamoj med MINST lika bra funktion och med lägre vikt. Men hur man än vrider och vänder på det hela spar man ju inte så himla många gram.

Fast det vore ju skoj att se om någon kunde få till en tamoj med samma funktion, på 10 gram.

Den enklaste och mest viktbesparande varianten är förstås att strunta i tamojen och klara sig med något annat, t ex jackärmen, vante, mössa, halsduk, en bit förpackning från frystorkat eller så.

Själv kör jag fortfarande med den klassiska gläppen (intressant inventering, hur många namn har tamojen, tången etc?) från Trangia just därför att viktbesparingen för alternativen känns för liten i förhållande till orginalet.

Jörgen

nermander; sa:
Nu kanske jag kackar i eget bo, men är 20-25 grams tamojbesparingar värt den antagligen något sämre funktionen hos en titantamoj?

ej.

Eftersom det är jag som gjort prylen får jag väl svara för mig.

Den är alltså något mer ostabil. Framförallt när man håller kastrullen för att i sann UL-anda äta ur den är det lite bökigare. I just mitt fall är det dock värt det. Inte för att det sparar vikt, utan för att det sparar utrymme. I mitt packningssytem får jag ner en grej till i alu-pottan om jag har den mindre och fladrigare titan-mojen. Det är nämligen inte bara vikt utan även volym man måste tänka på om man kör UL.

En bättre konstruktion vore om jag hade samma material med en mm tjockare, då skulle mycket av fladdrigheten försvinna.

Tror att mycket av fladrigheten hade försvunnit med ett veck på mitten längst med handtaget på sisådär 5-10 graders vinkel på övre delen och så veckar man undre delen åt andra hållet.

Ett generellt "problem" vid lättkonstruktion är ju att vid fleraxliga tillstånd (böjning t ex) så är det ju så att vikten i förhållande till E-modulen är intressant - men om dessutom densiteten är låg (så att volymen vid en given vikt blir stor) så är det också av stor betydelse.

Senast ändrad:
kruka

Jag skulle forma plåtbiten efter mitt huvud och därefter operera in den under huden. Sen skulle jag slippa ha hjälm vid diverse aktiviteter. Titan har man väl vid inplantat? Du har även nåt att skryta på krogen med.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ludvig_svensk Titan - vindskydd och firebox Gör det själv 33

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg