Jag tänker spontant Jämtland, om än inte triangeln, just för att det går att nå inom rimlig tid även från Skåne med bil om det är för knöligt att få tag på tågbiljetter till rimliga priser. Man får mycket fjäll för pengarna i Jämtland. Det är därför jag frågar för det finns ju andra ställen i den här världen (och det kanske ser bättre ut med tågtrafiken nästa sommar). Jag måste erkänna att jag aldrig satt min fot i Norge även om jag stått och tittat på norska sidan vid flera tillfällen när jag varit ute. Det hade varit kul att få lite tips från den sidan också.Hej och vad roligt att du skriver om det här, jag går i precis samma tankar! Min mamma är något yngre men skulle också vilja ta sig ut i fjällen. Hon funderar på om tält skulle funka, det är det där att ta sig upp från marken på morgonen som är kruxet. Och att hon nog ligger på ca 10km/dag. Min första spontana tanke var Jämtlandstriangeln med en tältning på vägen på sträckorna mot Sylarna och en natt inomhus på stationerna. Detta för att dela av sträckorna och för att det inte ska bli tält varje natt. Triangeln gör ju också det lätt att vända om efter första eller andra natten och vandra tillbaka till Storulvån. Att kunna ta bilen till startpunkt ser hon som ett plus men inte nödvändighet.
Det andra området jag funderat på är Fulufjället. Länsstyrelsen hyr ju ut stugor där uppe så man kan göra dagsvandringar om man vill. Eller så tältar man. Går att åka bil till. Visst är det uppförsbacke upp på platån men vad jag läst mig till så är den ändå okej…
Vi har fjällvandrat en gång tidigare, 2005 vandrade vi till Helags. Vi sov inne på fjällstationen. Då tog hon sig upp på toppen, trots att hon är så höjdrädd!
(Sen får vi väl se om Jämtlandstriangelboendena finns kvar nästa sommar men det är ju en annan fråga…)
Vandring med äldre
- Trådstartare Sivsdotter
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället?
- Börjat av Claes_H
- Svar: 7
-
-
-
-
-
-
-
-
Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan?
- Börjat av berekson
- Svar: 5
-
-
Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring
- Börjat av RikardKvist
- Svar: 5
-
-
-
-
Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ?
- Börjat av flindvl
- Svar: 28
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-