Hej och vad roligt att du skriver om det här, jag går i precis samma tankar! Min mamma är något yngre men skulle också vilja ta sig ut i fjällen. Hon funderar på om tält skulle funka, det är det där att ta sig upp från marken på morgonen som är kruxet. Och att hon nog ligger på ca 10km/dag. Min första spontana tanke var Jämtlandstriangeln med en tältning på vägen på sträckorna mot Sylarna och en natt inomhus på stationerna. Detta för att dela av sträckorna och för att det inte ska bli tält varje natt. Triangeln gör ju också det lätt att vända om efter första eller andra natten och vandra tillbaka till Storulvån. Att kunna ta bilen till startpunkt ser hon som ett plus men inte nödvändighet.

Det andra området jag funderat på är Fulufjället. Länsstyrelsen hyr ju ut stugor där uppe så man kan göra dagsvandringar om man vill. Eller så tältar man. Går att åka bil till. Visst är det uppförsbacke upp på platån men vad jag läst mig till så är den ändå okej…

Vi har fjällvandrat en gång tidigare, 2005 vandrade vi till Helags. Vi sov inne på fjällstationen. Då tog hon sig upp på toppen, trots att hon är så höjdrädd!

(Sen får vi väl se om Jämtlandstriangelboendena finns kvar nästa sommar men det är ju en annan fråga…)
Jag tänker spontant Jämtland, om än inte triangeln, just för att det går att nå inom rimlig tid även från Skåne med bil om det är för knöligt att få tag på tågbiljetter till rimliga priser. Man får mycket fjäll för pengarna i Jämtland. Det är därför jag frågar för det finns ju andra ställen i den här världen (och det kanske ser bättre ut med tågtrafiken nästa sommar). Jag måste erkänna att jag aldrig satt min fot i Norge även om jag stått och tittat på norska sidan vid flera tillfällen när jag varit ute. Det hade varit kul att få lite tips från den sidan också.

Grövelsjön. Finns många trådar om rundturer där. Nära till kalfjället bra kommunala kommunikationer. Finns ingen anledning att åka bil från Skåne till fjällen om man kan slippa.

Rondane i Norge är ett annat fint område. Nattbåt från Köpenhamn till Oslo och sedan tåg och buss.

Thure

(...) När hon var ung på slutet av 50-talet så gjorde hon och pappa en episk resa i Nordnorge (...)
Har ni pratat om vad för sorts natur din mamma mest vill uppleva? Har hon Nordnorge som referens och bilden av granitsvarta branter på näthinnan, så kanske de "snällare" men också rundare och grönare turer som föreslås i tråden inte känns lika "magiska"?

Jag tänkte spontant att ni kunde ta Bergenbanan, stiga av mitt på kalfjället vid Finsehyttan, kanske sova lite lyxigt där första natten, och testa er fram därifrån; det finns massor av välmarkerade leder att välja på. Söder om järnvägen kan hon se Hardanger-glaciären; det ganska plata vandringar men ändå mycket "fjällkänsla". Norrut behöver man korsa (eller delvis runda) Hallingskarvet, men i bägge fallen handlar det om 300-400 m höjdskillnader gentemot Finse.
Norska hytter ligger lite glest, men om ni går någon mil per dag så kan ni sova under tak varannan dag i alla fall.
https://ut.no/kart är ett bra planeringsverktyg.
Det norska vädret är ju som det är :p. Därför stor fördel om ni vara flexibla in i det sista och försöka pricka in något stabilare väderfönster. Blir det fullständig katastrof, kan man som Plan B fortsätta med tåget ner till Bergen - en vacker, välbevarad och sevärd stad med en intressant historia.

Ett annat sådant "direkt upp på kalfjället"-alternativ är att stiga av Malmbanan i Björkliden, varifrån man med linbana kan ta sig direkt upp i vackra fjällandskap. Däruppe är det snällt men ändå lite storslaget att vandra. I området finns ett antal trevliga stugor och lagom mycket folk ute. Jag gjorde en liknande tur med en sjuåring, som aldrig varit i fjällen förr. Vi gjorde först en provrunda så vi fick koll på både småmissar i utrustningen (typ skaviga sockor) och en uppfattning om vad som var lagom fysisk och mental ansträngningsnivå. Beskrivningen finns ungefär i mitten av av detta inlägg. Ni behöver säkert inte en sådan intrimning och kan bara hålla er uppe på höjden kring Njulla och vidare söderut - där finns flera fina men rätt snälla turer att välja på, och inte minst den trevliga Låktatjåkkastugan. Vill ni spara knäna kan ju till slut t o m åka lift ner igen till Björkliden.
Plan B i detta fall vore den faktiskt helt "magiska" fortsättningen med tåget ända ner till Narvik.

Senast ändrad:
Tack Joanna för ett utförligt svar!

Mamma är mer för det dramatiska om hon får välja. Vi åkte på somrarna till alperna i Österrike och Italien när jag var barn och det var kompromissen mellan mammas önskan om berg och pappas önskan om att åka utomlands. Därför blev det alper och dagsturer för mammas skull och pensionat och pittoreska byar och städer för pappas.

Jag har stött på många som verkligen gillar Björkliden så det är värt att fundera på. Finse låter också intressant, i synnerhet som Thure här ovan påminde mig om att det ju går båt mellan Köpenhamn och Oslo, något jag helt glömt.

Har ni pratat om vad för sorts natur din mamma mest vill uppleva? Har hon Nordnorge som referens och bilden av granitsvarta branter på näthinnan, så kanske de "snällare" men också rundare och grönare turer som föreslås i tråden inte känns lika "magiska"?

Jag tänkte spontant att ni kunde ta Bergenbanan, stiga av mitt på kalfjället vid Finsehyttan, kanske sova lite lyxigt där första natten, och testa er fram därifrån; det finns massor av välmarkerade leder att välja på. Söder om järnvägen kan hon se Hardanger-glaciären; det ganska plata vandringar men ändå mycket "fjällkänsla". Norrut behöver man korsa (eller delvis runda) Hallingskarvet, men i bägge fallen handlar det om 300-400 m höjdskillnader gentemot Finse.
Norska hytter ligger lite glest, men om ni går någon mil per dag så kan ni sova under tak varannan dag i alla fall.
https://ut.no/kart är ett bra planeringsverktyg.
Det norska vädret är ju som det är :p. Därför stor fördel om ni vara flexibla in i det sista och försöka pricka in något stabilare väderfönster. Blir det fullständig katastrof, kan man som Plan B fortsätta med tåget ner till Bergen - en vacker, välbevarad och sevärd stad med en intressant historia.

Ett annat sådant "direkt upp på kalfjället"-alternativ är att stiga av Malmbanan i Björkliden, varifrån man med linbana kan ta sig direkt upp i vackra fjällandskap. Däruppe är det snällt men ändå lite storslaget att vandra. I området finns ett antal trevliga stugor och lagom mycket folk ute. Jag gjorde en liknande tur med en sjuåring, som aldrig varit i fjällen förr. Vi gjorde först en provrunda så vi fick koll på både småmissar i utrustningen (typ skaviga sockor) och en uppfattning om vad som var lagom fysisk och mental ansträngningsnivå. Beskrivningen finns ungefär i mitten av av detta inlägg. Ni behöver säkert inte en sådan intrimning och kan bara hålla er uppe på höjden kring Njulla och vidare söderut - där finns flera fina men rätt snälla turer att välja på, och inte minst den trevliga Låktatjåkkastugan. Vill ni spara knäna kan ju till slut t o m åka lift ner igen till Björkliden.
Plan B i detta fall vore den faktiskt helt "magiska" fortsättningen med tåget ända ner till Narvik.
Jag älskar ju Finse :)
Lägger till att ett alternativ från Finse om man vill ha fina vyer men lätt vandring är att gå Rallarvägen ner mot Flåm.

Man kan också ta sig till Geiteryggen och kanske ta första natten på Geiterygghytta och sedan gå över St Paul till Finse och där välja om man vill gå mot glaciären eller om man vill fortsätta på Rallarvägen.

Bäst om man missar högsäsongen för det kan va en del folk där. Men den är byggd för att ta material med häst och vagn till järnvägen så den söker sig fram där det blir minst brant. Ändå helt okej fjällkänsla och helt klart spektakulära vyer. Om man gillar historia så är det fascinerande att se Rallarvägen och de gamla tågspåren som söker sig ner på omöjliga vägar. Finns många hållplatser om man vill korta turen och åka direkt ner till Flåm eller tillbaka till Finse så man kan välja längst vägen hur långt man vill gå. De sista milen är under trädgränsen men fortfarande fenomenal utsikt.

Annars så kan man ju som @joanna skriver gå ”åt vilket håll som helst” det är fint överallt där.

Jag har gått från Geiterygghytta till Vassbygdi, och det finns en fjällstation på vägen som heter Aurlandsdalens turishytte och där går det att campa eller hyra ett rum om man föredrar det.

Jag har gått från Geiterygghytta till Vassbygdi, och det finns en fjällstation på vägen som heter Aurlandsdalens turishytte och där går det att campa eller hyra ett rum om man föredrar det.
Superfin tur! Lite ont om tältplatser efter turitshyttan / Österböö men det finns.
Om man vill kan man även lämna packningen på Österböö / Hyttan (finns alltså 2 olika anläggningar). Då kan man gå de sista, tuffaste, 2 milen utan packning och ta bussen tillbaka upp efteråt.

Jo, Österböö hette turisthytta. Vi tog och campade på Sinjarheim på vägen till Vassbygdi och det var den enda bra stället att campa efter Österböö. Men som du säger så var det många som gick Österböö Vassbygdi i ett svep men med lite eller ingen packning.

20160821_184128.jpg

Jo, Österböö hette turisthytta. Vi tog och campade på Sinjarheim på vägen till Vassbygdi och det var den enda bra stället att campa efter Österböö. Men som du säger så var det många som gick Österböö Vassbygdi i ett svep men med lite eller ingen packning.

Visa bilaga 42122
Ja de måste det varit fint!!
Finns ju några platser inom en halvtimme från Österböö också. Jag har även tältat några timmars gång nedåt men det är svårt att hitta och väldigt få ställen.

För övrigt heter den andra anläggningen Österböö Fjellstove.

Ja de måste det varit fint!!
Finns ju några platser inom en halvtimme från Österböö också. Jag har även tältat några timmars gång nedåt men det är svårt att hitta och väldigt få ställen.

För övrigt heter den andra anläggningen Österböö Fjellstove.
Du har rätt om namnet, Jag kom inte ihåg namnen och skrev det som stod på kartan.

Finse
Kolla om uthyrning av privata stugor väster om sjön.
Går ju åka några mil fram och åter på tåget och gå därifrån tillbaka.
Norr om stationen finns även korta leder som går åter mot järnvägen öster mot Oslo,man kan ju om helt kass väder som i år åka tåg ner till Bergen och kusten.

Det finns även Camping och stugor i Flåm. Vi hyrde cyklar och turistade runt i området.

Nu är framkomligheten i Norge svårt p.g.a översvämningarna, och jag har sett lite bilder och hört från sambons släkt att det är helt galet just nu.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg