Roligt att springa?

Grattis...

Visst är det härligt att kunna överraska sig själv,val av terräng kan betyda allt...

För ett antal år sedan trodde jag att jag blivt förslappad (rökte,drack och gjorde en del andra mindre nyttiga saker),tränade ingenting och den enda aktiviteten var på jobbet som sotare som iofs innebär mycket spring upp och ner för stegar och trappor.Provade att löpa lite men tyckte det var så f-b tråkigt så lusten tappades.
Tills jag provade att löpa i skogen,det var bara det som saknades!
Hade antagligen konserverat min grundfysik bra,var aktiv som ung.En mil var inga problem-inte 2-3 mil på skidor heller,blev inte ens lika slut som 3-4 km tråklöpning. Man blir distraherad och tvingas fokusera på annat.Men fortsättningen blev det inget av...

peter

Senast ändrad:
Det verkar som att ju bättre tränad du blir desto mindre besvär får du. Fortsätt så.
Viktigt att du verkligen tänker på uppvärmning, gå åtminstone 3-5 min innan du börjar springa (kan vara svårt att inte sticka iväg direkt när man lämnat bilen).
Verkligen bra att du redan kan hålla på 1 timme!
För min del blir det kanske Göteborgsvarvet om knäna och vaderna håller. Marathon är numera lite väl långt inte minst på asfalt som underlag.
Zeibrant

Tills jag provade att löpa i skogen,det var bara det som saknades!

Hehe, du har helt rätt. Jag måste nästan springa i spår just för att i skogen är det så roligt att bara springa på, och då tar jag sidospår och byter väg hipp som happ. Jag vet aldrig var jag sprungit när jag kommer hem. Men man längtar till sommaren när man kan sticka iväg på helt odefinierade turer.

ping: Jag bor nära skogen och springer på en skogsväg nu eftersom det är mycket snö. Brukar gå i skoterspåren men det blir väldigt tungt att springa i dem. Det ska bli härligt när alla stigar torkar upp.

Om det inte blev något av fortsättningen för dig kan du väl jojna mig och komma igång nu igen! Vi börjar bli som en liten klubb, jag har tre personer nu som via mejl håller koll på mig och jag på dem hur det går med att komma igång!

zebmacahan: Jo det blir bättre och bättre så jag tror att det saltis och strykarräven var inne på, att det helt enkelt har med syresättningwn att göra, är orsaken, och eftersom det som sagt blir bättre och bättre så biter jag ihop. Det gör inte heller mer ont än att det går att springa, jag känner ingenting av det när jag inte springer och som sagt, de gånger jag sprungit mer än 30 min har det släppt.

Jag går alltid innan jag börjar springa och vevar med armarna mm. 4 minuter är det minsta jag har värmt upp, men oftast mellan 10-17 minuter (jag tar tid på allt och skriver upp, är nämligen ruskigt bra på att lura mig själv annars...)

Men.. jag tar inte bilen. Jag börjar och slutar vid brevlådan. Har bara 300 meter till skogen :)

Hej Zebbe!
[...]
Men NU måste jag få skryta och berätta det jag egentligen vill säga: Jag sprang i 61 minuter idag! Har mätt sträckan på Lantmäteriets hemsida och det blev 7,3 km. Ingen fart att skryta över med andra ord, men med tanke på att det bara är 36 dagar sedan jag trodde att jag bara orkade springa i 2 minuter, och att jag springer på traktorskottad skogsväg, halvtungt underlag med andra ord, så är det väl ändå ganska bra :) Dessutom räcker medelhastigheten till att klara Stockholms Marathon! Fast det har jag inga planer på, inte i år i alla fall.

Hmm, det börjar lukta kärlek, banne mig :)

Mvh /Joel

det börjar lukta kärlek, banne mig :)
Om det vore så ändå, men det är bara skenet som bedrar :)

Jag höll faktiskt på ge upp efter en minut (!) i fredags. Var så stum efter att ha kört lite intervaller dagen innan, det kändes jättejobbigt och jag tänkte "jag skiter i det här projektet, jag gillar ju inte att springa, och inte kommer jag att ångra mig inte", men som tur var fanns det en bättre hälft i mig som tänkte "vafan säger du, det är klart jag kommer att ånrga mig, det här är ju min nya hobby" och så sprang jag på. Det var jobbigt i 30 minuter, och vänsterbenet värkte redan från start, men sedan släppte det och även i huvudet skedde en förändring efter 30 minuter, så andra halvan var hyfsat behaglig.

MEN jag har faktiskt haft ett par euforiska (?) upplevelser. En dag kändes det som det bokstavligen rann ut något ur huvudet efter ca en halvtimme och jag blev liksom helt klar och ren i skallen! Sedan jag sprang 30 minuter första gången har det också alla gånger blivit lättare både i andning, ben och huvud efter en viss tid, från början var det 15 minuter men nu kommer det inte förrän efter 30. (Varför går det inte åt andra hållet? Är det bara psykiskt?)

Jag tror också att man sedan förra veckan kan kategorisera mitt steg som ett långsamt joggingsteg och inte längre ett lufssteg :)

En fråga från en amatörlöpare om viktökning...

kort fråga bara till ni som kan löpning. Jag har vägt mig precis innan löppass (utan kläder) på ca 60-70 min och sedan direkt efter (utan kläder) och noterat en viktökning på ca 5 hekto. Efter en timma är jag tillbaka på ursprungsvikten. Borde man inte förlora vätska och bli lättare? (dricker inget under passet). Är man ett freak nu eller skall man skaffa ny våg? Finns det någon rimlighet i att man kan väga mer för att man andas så mycket mer?...

...fick ett förslag till förklaring av en vän...att om luftfuktigheten är hög kanske man andas in så mycket vatten....?

Finns det någon rimlighet i att man kan väga mer för att man andas så mycket mer?...
Nä, det tror jag inte. Luft är lätt. Kolla om inte vågen kan diffa på 0,5kg mellan två mätningar. Om du verkligen vill veta bör du väga 2-3 gånger innan du springer och 2-3 gånger efteråt, och använda medelvärden. Mina föräldrars våg kan skilja 3-4 hg på det sättet...

På vilket sätt klarar dina öron inte lurar? Sitter dom illa, skaver eller låter det för högt? Det finns många olika typer av lurar och man får prova sig fram. Jag har fastnat för ett par billiga plug-in lurar från netonnet.se som heter Avant. Dom känns inte alls, och sitter mycket bra med ett överraskande bra ljud. Oftast är det ljudböcker jag har med mig ut på mina långpass, för att "få tiden att gå" medan man maler på.

/Maria.

Musik och ljudböcker, eller för den delen radioprogram, tror jag på, men som jag skrev i första inlägget så är det inte aktuellt, mina öron klarar inte lurar. Alternativet vore en miniradio eller spelare med högt ljud, men någon sådan apparat som funkar att springa med finns väl inte?

QUOTE]

På vilket sätt klarar dina öron inte lurar? Sitter dom illa, skaver eller låter det för högt?
Det är lite svårt att förklara, men när ljudet kommer från så nära håll blir mina öron väldigt irriterade. Jag har haft små men konstanta problem med öronen hela livet; öroninflammationer, infektioner i hörselgången och numer ett mer eller mindre ständigt sus och ibland en ihållande svag ton. En lätt form av tinnitus med andra ord. Jag besväras vanligen inte av det, men som sagt ljud nära öronen klarar jag inte. Så tyvärr fungerar det inte oavsett typ av lurar.

Jag kan meddela att det går ganska bra för mig :) Jag har sprungit i 90 minuter idag (i 5 cm tung nysnö!), sprang 5 km på 38 minuter häromdagen och gjorde ett test igår på 500 meter bara för att se om jag klarade det på 3 minuter (=milen-på-en-timme-fart) och det gjorde jag på 2½ !

MEN det är en sak jag inte förstår. Hoppas ni erfarna löpare har några bra svar :)

Efter ca 10 minuter blir det alltid jobbigt och tråkigt att springa. Jag vill ge upp och fortsätter bara för att jag tänker på hur ruggigt besviken jag skulle bli på mig själv om jag inte klarar dagens mål.
Idag var jag dessutom jättetrött i benen. Det blev lite bättre både i huvudet och i benen efter 20 minuter, men det var fortfarande jobbigt. Efter ytterligare 20 minuter började det kännas hyfsat - och efter 1 timma släppte tröttheten i benen och det kändes som om jag kunde lufsa på hur länge som helst!

Varför blir det så??? Borde jag inte vara mest trött i slutet, åtminstone i benen??? Förklara snälla :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg