Köra bil genom Sverige

E45 låter bra lite trött på skog dock men det kanske är fint ändå
Jag kom på att när du har så gott om tid så är ett alternativ att från Arvidsjaur köra silvervägen via Arjeplog (med stopp på Silvermuseet) och Merkenes till Norge och sen köra E6 upp till Narvik och sen köra in i Sverige via Riksgränsen och Abisko ner till Kiruna. Man får dock kolla vädret innan så det inte utlovas hårt fjällväder, då finns risk att vägarna hålls stängda. Narvik är väldigt fint och uppifrån Narvikfjellet är utsikten fantastisk.

• Gilla
Reactions: AxH
Jag som åker den där vägen (södra Hälsingland till Kiruna) relativt ofta tänker att Bollnäs fortfarande ligger i södra Sverige. Jag avsätter en dag enbart till resan i vardera riktning. Från mig har jag ung. 100 mil till Kiruna, det blir mkt bilkörning… Nu tycker jag absolut att du skall resa till norra Sverige, men som sikta in dig på ett resmål, och där är Kiruna med omgivning absolut ett alternativ. Men som sagt, skall du hinna mer flera saker så tänk på att av de fyra dagarna går nog åtm. två heldagar åt till ren transport!

• Gilla
Reactions: AxH
Jag ska upp till Kebnekaise i sommar och det blir nog E4:an för mig, då kan jag mellanlanda hos vänner i Umeå.

Jag kom på att när du har så gott om tid så är ett alternativ att från Arvidsjaur köra silvervägen via Arjeplog (med stopp på Silvermuseet) och Merkenes till Norge och sen köra E6 upp till Narvik och sen köra in i Sverige via Riksgränsen och Abisko ner till Kiruna. Man får dock kolla vädret innan så det inte utlovas hårt fjällväder, då finns risk att vägarna hålls stängda. Narvik är väldigt fint och uppifrån Narvikfjellet är utsikten fantastisk.

Ja nu pratar vi en riktigt rut att köra

Hur orolig behöver jag vara för väglaget igentligen? jag har inet en bil med fyrhjullsdrift men jag har dubbdäck tänker att det kommer vara nödvändigt.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg