Jag gjorde det!!! JAG SPRANG I 30 MINUTER IDAG!!!!
Jaja, jag fattar att det inte är särskilt intressant för de flesta men jag är så överväldigad så jag måste bara få utbrista det!
Var jättetaggad efter gårdagens input härifrån forumet, och ställde in mig på att springa 25, vilket skulle ha blivit en ökning med 6 minuter från mitt gamla rekord häromdagen.
Gick raskt i 4 minuter och började sedan springa.. eller rättare sagt: lufsa. Tänkte "Jag älskar att springa! Jag älskar att springa!" (Tack joru!) Det började kännas som en parodi att JAG sprang där och nästan småsjöng för mig själv att jag älskar att springa, så det blev roligt bara därför! Och jag tittade inte på klockan förrän efter 10 minuter! Fast då hade det känts jobbigt och så där tråkigt några minuter, det kan jag inte förneka.. MEN SÅ; vid 15 minuter märkte jag plötsligt att både andningen och KÄNSLAN kändes lättare! Det kändes liksom... ROLIGT!
Visserligen var jag jäkligt trött i benen, men då tänkte jag "vafan, nog klarar jag att vara trött i benen" och sprang på.
Jag passerade stället där jag slutade springa och började gå förra gången. Sprang glatt förbi! Sedan är det en slakmota och jag tänkte "Undrar om jag orkar springa hela?" (Tack Strykarräven!) Efter slakmotan kommer en liten uppförsbacke och jag tänkte "Undrar om jag,,
" Efter uppförsbacken är det nerför och då tänkte jag att "det är ju inte jobbigt" och sen var jag nästan hemma så då tänkte jag "Den här sista biten har jag ju sprungit flera gånger, så det gör jag nu också". Men sedan, 50 meter från huset när jag skulle svänga höger, tänkte jag till min stora förvåning: "Det här blir lite för kort" och vek i stället till vänster och tog ett varv runt ett par kvarter. Sedan hade det plötsligt gått 30 minuter! Då stannade jag och gick de sista tre minuterna hem - fast det kändes som om jag hade kunnat springa längre! (Sedan stretchade jag på bron, det brukar jag göra Victor2.)
Det jag sedan insåg är hur mycket PSYKE det handlar om! Det måste ha varit minst 70% psyke och högst 30% fysik som behövdes för att jag skulle klara det. För 3 veckor och 1 dag sedan sa huvudet att jag inte orkade mer än 2 minuter (eftersom jag blev så utttråkad?). Hade det rent fysiskt varit så att jag bara orkade 2 minuter då, så hade det förmodligen varit en omöjlighet att jag skulle springa 30 minuter idag.
Än en gång, ett JÄTTETACK till er som sporrade mig igår när jag var SÅ NÄRA att ge upp!
När jag får bragdguldet ska jag nämna er alla vid nick
Ang "krampen" så försökte jag känna efter idag och märkte då att jag tjongar ner vänster fot hårdare än höger. Jag är starkare i höger ben, det har jag alltid varit och högra vadmuskeln är också tydligt större än vänstra. Jag trodde att gubbvad känns i själva vadmuskeln, det här sitter på sidan av vaden och känns inte alls bak. Idag kändes det också i låret, på baksidan men inte mitt bak utan mer åt vänster. En teori är alltså att vänsterbenet inte orkar sätta ner foten tillräckligt mjukt när jag börjar bli trött i benen och det i sin tur skapar en överbelastning. Låter det rimligt? Kan det i så fall vara en bra idé att styrketräna vänster ben extra?
Och graylingman, gärna. Vet inte om jag är nån bra sparringpartner, men det kan ju vara värt ett försök! Jag hör av mig!