Macpac

  • Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

Anonym från gamla forumet

Gäst
Hej!


Jag överväger att köpa Macpac, Torres-modellen som ligger
på 85 liter. Jag är intresserad av den därför att den är
"ren" och har inga onödiga finesser och remmar. Dessutom är
tyget underbart, det är mjukt men samtidigt slitstarkt och vattentät förutom sömmarna. Andra alternativ är Arcteryx Bora 95, den har fint bärsystem med bra höftbälte men den avskräcker mig pga remmar, storhet, finesser och detaljer
som man får lära sig hantera.


Till skillnad av Macpac så är den mycket enkel och dessutom har den ett behagligt och enkelt bärsystem, höftbältet är skönt att bära. Jag har numera Tierra Jensen 6580 och är inte så nöjd med den, pga breda bärremmar, lösliga topplock och slutligen - kvalitetet är sådär.


Jag har läst era debatter om "världens bästa ryggsäck", en sådan existerar dock inte. Det är alltid individuell smaksak.


Det jag undrar över, vad är det speciellt med svenskarna att
de måste ha 100 literssäckar? Vad är det ni har för utrustningar som kräver stora säckar? Finns det inte risk
att ju större man köper, ju mer packar man? Jag har för mig
att det är typisk svenskarna (ev hela Norden) att vara konserativa och packar oftast tungt?


Jonas
 
100l

I mitt eget fall har det varit två intressen samt utökning av familjen som har gjort att jag har tvingats till inköp av större ryggsäckar. Fiske och foto kräver sin tribut i form av volym och vikt, men det var när vi började gå tälturer med barnen som den verkliga nådastöten kom. Annars har utrustningen blivt både lättare och kompaktare under de år jag har vandrat. Man kanske blir också bekvämare med åren. T. ex. en liten gasollykta både värmer och ger ljus men väger, tar plats och tvingar en att ta med sig mer gasol. Det finns säkert andra exempel på nyttigheter som man kan avstå ifrån.
Stefan
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
inte så stor skillnad...

Äntligen någon där ute i rymden som hyllar höftbältet på bora 95. Ok. Macpac Torres har jag aldrig sett så jag kan inte säga något om den. Skillnaden mellan 85 liter och (som högst, beroende på storlek) 99 liter mellan Macpac och Bora 95 är högst 14 liter, det är inte sådär jätte stor skillnad. Bättre att köpa ngt större än för lite. Dessutom kan du komprimera Bora 95 rätt så bra så storleken borde inte avskräcka dig.
"detaljer som man får lära sig hantera"? Så mycket detaljer finns det inte, och de som finns borde inte avskräcka dig, jag menar det är inte Modan vi pratar om.
Var köper man Macpac i Sverige?
Att vi skulle vara konservativa när det gäller packning låter konstigt, utomlands finns det gott om stora säckar, DANA design astral plane exempelvis. Alltså finns det ett behov utav stora säckar även där.
Jag kan hålla med dig om att säckar är individuella men det finns skillnader som de flesta kan skriva ubder på. dessutom är det roligt att debatera mot vissa som inte kan underbygga sina åsikter...;)



Jonas F.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Hyllande

Käre Jonas F och de övriga!


Instämmer att det är kul att debattera! Men först vill jag påpeka att jag inte "hyllar" Bora-höftbältet, detta har
överdrivit av Jonas F (!), men det är sant;
att de sitter rätt skönt. Och det gör även Macpac!


Macpac säljs på Outside i Malmö, de brukar ha bra sortiment
på det märket. Macpac är ett nya zeeländskt märke. Enligt dem är Macpac tyvärr ökänt men flera som har provat någon av modellen och sedan köpt, har hittils varit nöjda. De är mycket enkla jämfört med Bora-säckar.


Vad jag menar med detaljer på Bora 95, är att de har remmar
på sidorna (tre per sida), en frontficka, topplock som kan konventera till midjeväska och några remmar som finns runt i säcken. De blir ju känsliga som vassa föremål, tex på resor och i skogen. Jag tänker också långsiktigt. Även formen på säcken ser lite svårt ut att kunna balansera.


Om man tar Macpac, Torres-modellen, skulle många förstå vad jag menar. Norröna är också en likadan men har flera fästpunkter än Macpac.


Mitt tanke är att utnyttja maximalt på en ryggsäcks funktion,
vissa finesser som finns där, kan man fråga sig om de
är nödvändiga? Titta på Mjölner, Norröna, Climber (Haglöfs)
och Macpac. De har inte än det som är nödvändigt.


Jag håller delvis med signaturen "Vandraren", att det finns en
risk att Bora 95 håller på att bli en trend. Men jag hoppas att det blir inte så.


Slutligen, är jag rätt nyfiken på de som hyllar Bora 95, vad
är det som är speciellt med den förutom höftbältet och
bärsystemet? Storleken och formen ser rätt klumpigt ut och
är säcken stabil även när den är halvpackad? Den är ju så
stor att man måste visst dra mycket remmar för det ska
bli stabilt?


Jonas B, Umeå. ;-)
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
ok Macpac...

ok. Rätt skall vara rätt. Du skrev aldrig att du hyllade bältet. Du skrev "den har fint bärsystem med bra höftbälte".

  Nu till det andra. Först angående signaturen vandraren. Jag har redan besvarat hans inlägg och han har fortfarande inte kommit med några konkreta belägg för sina påståenden, så i det fallet kan jag inte göra så mycket mer.
  "Den är ju så stor att man måste visst dra mycket remmar för det ska bli stabilt?" Storleken är som sagt runt 95 liter beroende på storlek, samma storlek som Mjölner 100, Norröna Storen. om du har bora 95 halvpackad kan du komprimera säcken så att den sitter väldigt stabilt, detta just tack vare komprimerings remmarna. Om du har en Mjölner 100 så får du komprimera säcken genom att träigenom remmar genbom hålband och sedan försöka få den att sitta tight. Om du läser utemagasinets test från 97 så tror jag att de skrev att Mjölner helst skulle vara fullpackad för att vara optimal. Om jag inte minns fel så har Norröna kompsimeringsremmar på sidorna på sina säckar. Dessutom har de en i själva locket. Precis som Bora 95. Topplocket är bra eftersom du kan ta av det om du inte vill ha på det på säcken, detta går inte att göra med Storen, tror jag. Climber 80 har också topplock men det sitter inte fast på samma sätt, jobbigare att ta av. Dessutom är den inte delbar vilket jag tycker är en nackdel.
"Även formen på säcken ser lite svårt ut att kunna balansera". Det finns två remmar vid häftbältet som gör att du kan göra säcken hur tight som helst och fördela tyngden bättre på höftbältet genom kolfiber stavarna.
"vad är det som är speciellt med den förutom höftbältet och bärsystemet?" Lösningarna som finns på den är speciella men höftbältet och bärsystemet är det som avgör till syvende och sist. Låt mig förklara.
   Norrönas höftbälten är ganska mjuka och en aning sladdriga. Problemet med ett sånt höftbälte är att du måste dra åt det som fan för att det skall sitta på plats, annars kommer det att hasa ned bit för bit och sedan kommer säcken att skava emot. Detta gäller för de flesta säckar. Om du då har ett höftbälte som är relativt hårt så kommer det att sitta där det ska utan att hasa ned. Det böjer sig inte heller vilket flera andra höftbälten gör, exempelvis Lowe Alpine crossbow. (annars en bra säck). En del försäljare av andra säckar har hyllat just höftbältet på Bora säckarna trots att de inte själva säljer dem ens.
Slutligen, du måste dra åt vilken hundra liters säck som helst för att få den stabil. Frågan är hur stabil Mjölner 100 är jämfört med bora 95? jag har hört många säga att den flexar för mycket. Och, det är inte så stor skillnad mellan säckar när det gäller fickor och topplock, skillnaden kommer i bärsytemet. Dock tycker jag att det är smartare att ha en ficka där bak än att ha fickor på sidorna eller inga fickor alls.
  Om du skall jämföra Macpac torres 85 liter så jämför då med Arcteryx 80 liter så blir jämförelsen bättre.
MVH: jonas f asljf@hotmail.com
  
  
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Macpac and so...

Hej igen!

Argumentet om Bora-säcken var bra, så nu är det frågan
om smaksak ifall man gillar bärsystemet och funktionen.

Anledningen till att jag valde Torres, den är den största
modellen i Macpac-sortimenten. Och att det skiljer rätt
mycket vad gäller priset. Torres-modellen kostar ca 2 700 kr
medan Bora ca 3 700 kr. Rätt mycket och att det skiljer sig
med 14 liter bara. Att jag kunde tagit Bora 80 som ett
jämförelseexempel spelar ju egentligen ingen roll, det är
ändå samma säck men det är volymen som skiljer sig bara.

Jag erkänner dock att jag är även intresserad av Bora 95,
då den verkar mycket flexibel. Jag provade den i våras
i en stund på Utebutiken. En personal där rekommenderade
Bora mycket varmt.

Okej, jag tror det får räcka med det här debatten men
jag vill höra av andra, speciellt de som har erfarenheter
och äger Macpac för det vore kul att höra än ständigt
om Bora 95, s k "Världens bästa ryggsäck" .

Bästa hälsningar Jonas B, Umeå.
 
Liknande trådar

Liknande trådar