Nordesjö; sa:spaceromancer; sa:Och då är det bättre att utjämna alla skillnaderna istället för att lära ut att det ena inte är bättre än det andra, bara annorlunda?
Hur mycket "bara annorlunda" är vi då? Problemet är ju att det är killarna som är normen och tjejerna som är "bara lite annorlunda".
Jag hävdar att vi inte alls är så väldigt "bara annorlunda", och då finns det ingen som helst poäng i att lära ut att "tjejer kan faktiskt vara bra, trots att de är tjejer".
Lustigt att det alltid kommer upp... "Vadå! Ska alla vara likadana nu!?"
Nej, jag är inte ute efter att ge killar livmoder (verklig skillnad). Jag är ute efter att det inte ska ses som något "onaturligt" eller "fjolligt" om min son får för sig att sminka sig och bära kjol år 2018. Eller att en eventuell dotter inte kan bli VD för att hon inte har någon pung.
Folk ska få vara annorlunda, även INOM varje kön, och vi ska inte göra kön av saker som inte har nåt med kön att göra (som alltså varierar mer inom könen än mellan könen).
Jag har inget emot dina framtidsutsikter 2018, tvärtom.
Man kanske kunde se det hela som en normalfördelningskurva med toppen för killarnas graf lite till höger om mitten och tjejernas lite till väster. Eller tvärtom om det känns bättre. Då kan man förstå att det allra flesta killarna och tjejerna hamnar i mitten på sina respektive grafer, men att det finns variationer åt båda hållen. Och allt är normalt, både de stora flertalet likaväl som ytterligheterna. Dessutom så kan man tydligt se att varken det manliga eller kvinnliga kan ses som en norm för hela befolkningen, utan att det krävs två normer.
Jag hoppas att du förstod hur jag menade.