spaceromancer; sa:
Vad är det som får dig att se macho som negativt? "Vi som riskerar (?) att bli sedda som Machisimos."
Generellt om diskussionen som spretar iväg här ovan; Gott så, men denna diskussion är ingalunda en liten fråga när man pratar generaliseringar om jägare, om troll och om mexikaner, när man pratar konstruerade kön och "naturliga", när man pratar andras bilder orsakerna/begreppen och egna bilder av orsakerna/begreppen, när man gärna vill påtala att det är någons fel till att det blev som det blev. Samt det helt vanliga utsidantemat att vissa människor vill ta ut sig, vill kämpa, vill bli trötta, mår bra av svåra mål och mår bra av ett "risktagande" andra inte mår bra av. Jag hoppar av den diskussionen och försöker svar på din fråga ovan istället.
Jag gillar "äventyr", jag är uthållig, jag är rimligt stark, jag tagit mig an en del halvkonstiga personliga utmaningar i när och fjärran, jag har tagit risker (kalkylerade och värdefulla enligt mig), jag är man.
Jag kunde ansetts vara Macho av en del av min omgivning, men så tror jag inte att de ser det så...
Machobegreppet talar för MIG om någon:
- som inte bryr sig om andra,
- som måste dölja sina svaga sidor,
- som inte kan tala om sina känslor,
- som inte är riktigt trygg bland helt vanligt folk,
- som inte kan acceptera att andra faktitisk gillar och får kickar (!) av exempelvis opera,
- som inte har vidare stor fantasi/empati gällande andras behov, tankar och känslor.
- som sällan tänker på andra värden än "resultat" eller det allra mest självcentriska.
Jag vill gärna vara lite vag på flera sätt här (jag känner mig inte så rapp och skarp idag), och formuleringen/exemplifieringen är klart sisådär...
Jag tackar för mig och längtar genast efter nya tuffa utmaningar med visst mått av riskkalkyleringen. Gärna med sällskap en intellektuell liten kvinna...
De är minst lika bra på den sortens utmaningar som stora starka män! Och mycket roligare att "hänga med".
Jag rekommenderar boken:
Titel: "Med uppenbar känsla för stil"
Författare: Stephan Mendel-Enk
Kategori: Fakta/samhälle
Förlag: Atlas
Antal sidor: 128
ISBN: 9173891444
Utgiven år: 2004