spaceromancer; sa:^_^; sa:Jag är väldigt medveten om hur jag tänker / upplever olika saker. När en kvinna talar tolkar jag automatiskt det hon säger på ett annat sätt än jag gör om det är en man som säger något. Det här är verkligen helt förskräckligt, och jag jobbar verkligen med att ändra på det, men det sitter så djupt rotat i hela samhället att det faktiskt är svårare än man tror att ändra! Men det första är ju i alla fall att bli medveten om det, och sedan kan man försöka göra något åt saken.
Det viktigaste för mig är nog att ge samma slags uppfostran till mina framtida barn oavsett om de är tjejer eller killar. Och uppmuntra det dem tycker är roligt. Om jag får en son som älskar att sy så ska han få göra det.
Här har vi nog olika åsikter. Istället för att försöka tvinga dig själv att tänka och uppleva allt likadant med män och kvinnor, så skulle jag föreslå att du accepterar att det är så det fungerar. Jag tror att du gör dig själv en otjänst genom att försöka tvinga fram något annat. Onaturligt skulle jag vilja säga. Att du är medveten om skillnaden tror jag är riktigt bra, och då är det ju kanske lätt att kompensera skillnaderna medvetet efteråt. Men att försöka programmera om sin hjärna tror jag bara ger onödiga bekymmer.
Vad gäller barnuppfostran däremot så är vi helt överens
Så du menar att det är bra att inte ta det en kvinna säger på allvar? Och på samma vis bara ta det män säger på allvar?