Nordesjö; sa:spaceromancer; sa:Men just nu tycker jag att pendeln har svängt för långt åt hypotesen att allt är enbart sociala konstruktioner.
Det beror såklart på att världens uppfattning i den här frågan traditionellt väger över något så överjävligt åt den biologiska förklaringen av genus.
Om vi låter pendeln svänga mot den sociala förklaringen ett tag till kanske vi kommer en liten liten smula närmare sanningen.
Men fortfarande är alltså den biologiska förklaringen klart övervägande hos gemene man i världen.
Det finns saker som kvinnor inte kan göra bara för att de är födda till kvinnor och likadant för män.
Om man har livmoder är man biologiskt mer lämpad att trycka på knappen på tvättmaskinen, och om man har en snopp är man biologiskt mer lämpad att trycka på knappen på videon.
Det instinktiva värjandet mot den sociala förklaringen även hos vanligtvis begåvade svenskar tycker jag är ett tydligt tecken på hur djupt rotad den biologiska förklaringsmodellen är.
Då har vi olika åsikter om var pendeln befinner sig. Den biologiska modellens ställning i resten av världen vet jag inte så mycket om, men här i Sverige är det hypotesen om sociala konstruktioner som regerar. Det är den officiella politiken, eller var det åtminståne under den socialdemokratiska regeringen, men jag har svårt att se att den kursen skulle ändras. Många intellektuella har omfamnat ideologin och det är nog bara en tidsfråga innan ideérna har sipprat ner och accepterats även av gemene man. Ingen vill uppfattas som dum och efterbliven.
Jag undrar om jag har uttryckt mig klantigt någonstans och du har fått uppfattningen att jag anser att kvinnor av biologiska själ inte klarar av videoapparater?