• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Machismo

Nordesjö; sa:
spaceromancer; sa:
Men just nu tycker jag att pendeln har svängt för långt åt hypotesen att allt är enbart sociala konstruktioner.

Det beror såklart på att världens uppfattning i den här frågan traditionellt väger över något så överjävligt åt den biologiska förklaringen av genus.
Om vi låter pendeln svänga mot den sociala förklaringen ett tag till kanske vi kommer en liten liten smula närmare sanningen.

Men fortfarande är alltså den biologiska förklaringen klart övervägande hos gemene man i världen.
Det finns saker som kvinnor inte kan göra bara för att de är födda till kvinnor och likadant för män.
Om man har livmoder är man biologiskt mer lämpad att trycka på knappen på tvättmaskinen, och om man har en snopp är man biologiskt mer lämpad att trycka på knappen på videon.

Det instinktiva värjandet mot den sociala förklaringen även hos vanligtvis begåvade svenskar tycker jag är ett tydligt tecken på hur djupt rotad den biologiska förklaringsmodellen är. ;)

Då har vi olika åsikter om var pendeln befinner sig. Den biologiska modellens ställning i resten av världen vet jag inte så mycket om, men här i Sverige är det hypotesen om sociala konstruktioner som regerar. Det är den officiella politiken, eller var det åtminståne under den socialdemokratiska regeringen, men jag har svårt att se att den kursen skulle ändras. Många intellektuella har omfamnat ideologin och det är nog bara en tidsfråga innan ideérna har sipprat ner och accepterats även av gemene man. Ingen vill uppfattas som dum och efterbliven.

Jag undrar om jag har uttryckt mig klantigt någonstans och du har fått uppfattningen att jag anser att kvinnor av biologiska själ inte klarar av videoapparater?
 
spaceromancer; sa:
bogart; sa:
Gränserna är i många fall luddiga, och den som avgör vad som är normalt/onormalt är i många fall samma person som sätter gränserna för vanligt/ovanligt.

Om vi för en kort stund återgår till normalfördelningskurvorna, så visar den att allt är normalt, men att vissa saker är mer ovanliga än andra.
Att säga att någon är normal/onormal känns för mig som ett värderande personligt omdöme, som kanske mest visar på hur "lådans" gränser går för den personen.

Jaha. Allt är normalt. Så vidsynt.


spaceromancer; sa:
Vad skulle du själv vilja höra?
Att du är onormal eller att du är ovanlig?

Tja, om någon sa att jag var onormalt lång skulle jag inte ta illa upp.



[Ändrat av bogart 2007-02-28 kl 21:19]
 
spaceromancer; sa:
men här i Sverige är det hypotesen om sociala konstruktioner som regerar. Det är den officiella politiken

Min poäng är att det är en jäkla skillnad mellan "den officiella politiken", dvs snacket bland de som har det offentliga ordet, och uppfattningen (och agerandet inte minst) hos det svenska folket.
Vi har fortfarande väldigt långt kvar till tanken att det faktiskt inte är snoppen eller livmodern som avgör hur bra du är på att programmera videon.
Sen vore det ju ganska dumt att bara diskutera den svenska inställningen, när problemet är globalt, och de flesta av oss agerar globalt.

Särskilt komiskt blir det när vi gnäller om hur förtryckta kvinnor är i andra länder och inte ens noterar förtrycket i vår egen vardag.

spaceromancer; sa:
Jag undrar om jag har uttryckt mig klantigt någonstans och du har fått uppfattningen att jag anser att kvinnor av biologiska själ inte klarar av videoapparater?

Inte alls.
Jag har ingen aning om vad din uppfattning är i videofrågan utan pratar om "gemene man", som faktiskt på fullaste allvar tror att killar är mer tekniska av naturen. Och därför är det bara bra varje gång man upprepar att de socialt konstruerade skillnaderna är ENORMA.
 
som en liten passus till detta inlägg så ber jag att få framföra att kvinnor(i kulturer som anses som förtryckande av gemene man) ex. muslimska(kurder, iran,irak i första hand) och judar/icke judar(läs syrianer,israel el. omvänt) icke anser sig som förtryckta och som, om de vore förtryckta av sina män skulle ha långt mer kraftfulla åtgärder att ta till mot detta förtryck än sina skandinaviska systrar (läs bröder, fäder, mörbröder, farbröder osv,)
 
De har alltså lyckats med det perfekta förtrycket, att få de förtryckta att inte känna sig förtryckta. Fast å andra sidan vad vet jag?
 
Eftersom jag citeras några gånger så kan jag enkelt förklara varför macho har en negativ klang för mig. Den semantiska diskussionen är för övrigt ganska ointressant mer än för att veta vad vi tala om rent definierat.

Skälet till att jag ogillar machoattityd beror på att det innefattar dåliga värderingar.

Ett bra exempel kan vara Dirty Harry vilket faktiskt är en bra spegling för hur vissa tänker. Han har en stor pistol, pratar långsamt, har bra självförtroende (försöker i alla fall) och tycker att våld är ett bra sätt att lösa konflikter.

Jag tycker han är en tönt, idiot och borde spärras in för att han har en allvarlig personlighetsstörning.

Visst, han finns inte på riktigt men att han är väldigt populär (främst hos män tror jag) beror på ruttna ideal och speglar som sagt hur många tänker.

Här kommer vi till kontentan. Problemet när man idealiserar tuffa ideal är att de svaga får skit och blir mindre värderade statusmässigt. Henke Larson som är bra på att sparka på en rund sak (och för mig verkar ganska macho) blir en hjälte medan sjuksyrran som faktist gör något vettigt har en sjukt mycket lägre status.

Visst fotboll är kul. Det kan vara kul att stå och vråla i enkelt svart/vit grupptänkande en stund för att avreagera sig. Men problemet är att det stannar inte där för många män som är intresserade av denna sport. De lägger ned en jävla massa tid och energi på något som är egentligen oviktigt förutom som lite rekreation. Vissa kan till och med dö för det, egentligen så handlar det om andra saker men whatever, orka gå in på djupet om det.

Problemet med dessa ideal är då att deär en grund för en stor del av den problematik vi ser i dag i världen.

Angående den sematiska diskussionen så blir då machoideal något neagtivt då man egentligen borde tala om mänskliga ideal men i dessa fall så handlar det främst om män och deras handlingar. Tyvärr så uppmuntrade dessa ideal omedvetet av kvinnor som har som högsta priotering att hitta en självsäker man som kan beskydda dem och deras framtida gemensamma barn.

Det blir en ond cirkel och ruttna värderingar ändras inte. De starka uppmuntras. De svaga blir utslagna alt blir jättemacho och grovt kriminella osv.

Vilka är då macho?

Visst en del har dåligt själförtroende och försöker hävda sig. Men många har bra självförtoende men saknar å andra sidan empati eller skiter i viktiga saker.

Jag säger inte det är bättre med kvinnor vars främsta intresse är att shopa rosa kläder och glida rund med någon liten kines (hund) i handväskan.

Hela grejen är väl att mycket av detta är oviktigt rent moralfilosofiskt vilket då handlar om värderingar och i grund egentligen är en smaksak.


Förenklat men sant.

Jag ogillar helt enkelt de idealen.
 
Nordesjö; sa:
Inte alls.
Jag har ingen aning om vad din uppfattning är i videofrågan utan pratar om "gemene man", som faktiskt på fullaste allvar tror att killar är mer tekniska av naturen. Och därför är det bara bra varje gång man upprepar att de socialt konstruerade skillnaderna är ENORMA.

Det är inte en omöjlighet. Kan finnas vissa biologiska skillnader i tänkande som medför ökat intresse. Kvinner är tex betydligt bättre än män verbalt. Män är bättre på vissa logiska tester.

Att männen haft större muskelmassa och högre testoseronhalt lär väl ha bidragit till en del av den krigiska bakgrund som männen har.

Det finns skillnader som kan ge fördelar. Men de är oftast inte så stora.
 
Utan att förhäva mig för mycket och trots att...

jag 35 år gammal...patetiskt egentligen...är singel så måste jag säga att jag tror att...bakom alla raggningsknep...så mäste det finnas en verklighet...DU kan inte låtsas vara nån du inte är,,,DU måste visa omvärlden vem du är!

Jag har EN liten tjej som är mitt allt, hon heter Kyra, är 2,5 år gammal och har just lärt sig att pappa ska stå längst ner i trappan när hon går ned...hon förklarar för mig hur jag ska stå ...längst ner i trappan så att hon får visa för mig...och alla som vågar titta på att HON kan.
 
På spanska betyder macho hankön, hane.

Det "svenska" ordet macho kommer väl från spanskans och engelskans machismo, vilket verkar ha en negativ klang i både spanskan och engelskan. Det är nog så att ordet manschauvinist är så jobbigt att uttala, så då har vi importerat ordet macho istället (även om det inte betyder samma sak som i orginalspråket).

/Ordmannen :)
 
Däermot om vi ska hårdra hela machostuket så tror jag att det i kvinnans gener ligger en viss ;) (obs bara mycket liten tjejer) attraktion gentemot vissa "manliga egenskaper(fy fan va ja spinner iväg här)

1. Brutalitet - skyddar henne mpt dödligt våld fån andra stammar/hannar
2. Aggressivitet - se ovan
3. Styrka - se ovan

Kag vet inte ...lol...bara en känsla jag har
 
lol föressten det låter lite fjolligt på svenska tror jag ska börja använda heh.. i stället bara för att undvika missförstånd. Har ni tänkt på en sak grabbar...den totala avsaknaden av kvinliga röster...