Lättviktsfoto

Äsch. Tungt stativ, en wista 4x5", en super angulon 90/5.6, en symmar 210/5.6, ljusmätare och en massa velvia har jag kånkat runt på i fjällen en gång i tiden, det var utan problem värt det. Inte så tungt heller, mest en fråga om att ens sällskap ska gilla det.. Senaste gångerna har det varit en ricoh gr-d II, eller en Hexar. Tycker inzoomade fågelbilder är det tråkigaste jag vet. Det är tur att alla gillar olika.

Nex-kamerorna verkar trevliga, man kan ju köra massa olika roliga objektiv på dem också, samma med E-PL. Funderar på att köpa nåt sånt, men kommer nog spara till en beggad M8.2
 
Fin blogg

Jag bytte just ut min EOS 60D med 15-85 mm objektiv (hade andra objektiv också men de följde sällan med ut) mot en Olympus E-P2 med två objektiv (14-42 mk II och 40-150). Vikten för detta kit är mindre än vad 60D-huset väger. Bildkvaliteten är nog tillräckligt bra för de flesta, man ska nog förstora en bra bit över A3 för att skillnaden ska ha någon betydelse. Däremot är förstås en 60D bättre i mörker och har lite större dynamiskt omfång. Bilderna från den första utfärden var i alla fall lovande.

Jag tror nog att det i de flesta fall är overkill att ta med en stor systemkamera. Visst finns det skillnader i bildkvalitet, men i de flesta fall är det nog fotografen som är den begränsande faktorn.

Fint blogginlägg och fina bilder. Påminner mig att jag skulle vilja ut med några av barnen igen.
Fina prylar på bilderna också. Det där Golite-tältet verkar ju ganska idealt som familjetält. Tyckte också jag såg en Bushbuddy på något foto från någon Lapplands-tur. Kul!
 
Fint blogginlägg och fina bilder. Påminner mig att jag skulle vilja ut med några av barnen igen.
Fina prylar på bilderna också. Det där Golite-tältet verkar ju ganska idealt som familjetält. Tyckte också jag såg en Bushbuddy på något foto från någon Lapplands-tur. Kul!

Tack! Jag kom slutligen fram till att en BushCooker (holländska varianten på BushBuddy) nog var en bra idé i alla fall och jag ångrar mig inte. Golite-tältet är ett mycket trevligt tält. Jag har inte provat det i regn ännu (får nog slå upp det på bakgården), men i övrigt har det fungerat bra. Inget annat tält jag haft har så lite kondensproblem (inga alls) och det är luftigt och rymligt inuti. Perfekt för en fyra personers familj. Vikten på 2,7 kg med extra tältpinnar är ju också helt acceptabel. Enda nackdelen är att det kräver en del plats på marken.
 
I dagens

DN finns i pappersupplagan en artikel om trenden med nya systemkameror utan optisk sökare. jag har sökt efter en digital koia men ännu inte hittat den.

Nikon och Canons dominans verkar brytas rejält. Många nya kameror på gång bl a ny Panasonic som tar upp konkurennsen med Sony osv. Ryktas om minLeica med utbytbara objektiv Canon på väg med motsvarande kameror osv.

Tydligen lanseras många kameror på höstarna.

Personligen har jag lite svårt för detta enorma flöde av nya modeller. Tar ju tid att lära känna en kameras alla möjligheter och krångligheter.

Vill gärna ge dig en eloge Peter Nylund för de fina bilderna i din berättelse om turen med dina söner. Med sammanhanget dvs turen och bildtexterna får bilderna ett mervärde.

Thure
 
...
Tydligen lanseras många kameror på höstarna.

Personligen har jag lite svårt för detta enorma flöde av nya modeller. Tar ju tid att lära känna en kameras alla möjligheter och krångligheter.

Vill gärna ge dig en eloge Peter Nylund för de fina bilderna i din berättelse om turen med dina söner. Med sammanhanget dvs turen och bildtexterna får bilderna ett mervärde.

Thure

Tack så mycket! Det är alltid roligt med lite feedback.

Jag håller helt med om dina tankar om nya modeller. Marknadsföringen gör ett bra arbete och många kameraköpare är mera inriktade på teknik än egentlig fotografering. Något nytt fenomen inom kameravärlden är det dock inte, så länge jag minns har det varit på det sättet. Kanske har digitaltekniken gjort dessa tendenser starkare, men å andra sidan har ju också faktiskt kamerorna utvecklats en del. Jag tror dock att bättre digitalkameror redan ett antal år har hållit en teknisk kvalitet som inte begränsar fotograferingen värst mycket,
 
Mellan en vanlig SLR(APS-C) och Micro 4/3 är det ju en enorm skillnad i vikt och storlek. Sen har varje system sina för och nackdelar ex skillnaderna i exponering och handhavande.
Skillnaden i vikt torde framgå av mina foton även om gluggarna inte är identiska. Filter, batterier och annan extrautrustning skiljer inte jättemycket mellan dessa kameror.
 

Bilagor

  • Nikon d90 vikt 001.jpg
    Nikon d90 vikt 001.jpg
    51.8 KB · Visningar: 718
  • 2011-09-04 Nikon d90 vikt 002.jpg
    2011-09-04 Nikon d90 vikt 002.jpg
    26.7 KB · Visningar: 713
Jag har äntligen fått tag i en relativt billig GF1 på Blocket som jag är så nöjd med att jag knappt har använt min stora systemkamera alls de senaste veckorna. Makalös kvalitet med 20mm gluggen.

Funderat lite på stativ och helst skulle jag vilja göra en superlättviktsbeanbag av typen;
http://www.ebay.co.uk/itm/Camera-Be...s_Monopods&hash=item25671f4b59#ht_1846wt_1128

Tänkte att det skulle kunna extraknäcka som en kudde. Den som bas, sen lirar man runt eventuellt extraplagg och sen merinobuffen som överdrag. Ska börja med att sy till en i nylon och fylla den med pvc-skumkulor och så får vi se hur stabilt det blir.

Någon som prövat?
 
Jag har testat xz-1 lite och tycker också den verkar kanonbra. Zoomar man lite kan man till och med få kort skärpedjup. Bättre än Canon s90, men också lite större och otympligare som "alltid med kamera" till vardags.
 
xz-1 och Canons S100

har mycket som är bra men varför har man tagit bort optisk sökare? En Powershot G13 med S100 sensor skulle Canon kunna göra en sådan?

Panasonics G3 med inbyggd elektronisk sökare är ett alternativ men förstås större specieltt i fickan i och med att kitzoomen inte matas in i kamerahuset när man stänger av den. http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmcg3/

Thure
 
Var i Sarek förrförra veckan och hade en NEX-5 med 18-55 och 5D MkII med en fast 50.a. Jag känner väl att jag inte riktigt vill ta steget fullt ut med bara NEX-5. En sak man kan tänka på också är att man som regel klarar sig väldigt långt med t ex en 50.a, iaf för landskap. Misstaget att ta med för många gluggar och i princip bara använda en har jag gjort många gånger.

Nya NEX-7 tycker jag ser intressant ut. Jag stör mig lite på några saker med NEX-5: den är hyfsat långsam och man måste rätt ofta in i menyerna och pilla. NEX-7 ska vara lite bättre på de punkterna.